Stort problem för svenska butiker: Stölderna ökar

2025 10 10

Det råder stora problem i svensk handel.

Och det har att göra med någonting som många butiksägare har slagit larm om.

Nästan hälften av de svenska handelsföretagen utsattes för brott under det tredje kvartalet – och stöld är det vanligaste brottet, framhåller branschorganisationen Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Ökar kraftigt

Kvartalets resultat innebär att handelsföretagens brottsutsatthet ökar för det andra kvartalet i rad. 

Totalt är det 49 procent av butikerna som anger att de under perioden utsattes för stöld, hot/våld, inbrott, eller hotfullt beteende. 

Det är en ökning med sju procentenheter jämfört med det andra kvartalet i år, men också den högsta siffran för tredje kvartalet sedan 2020.

“Oacceptabelt”

Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, kommenterar de besvärande siffrorna.

– Statistiken talar sitt tydliga språk. För andra kvartalet i rad ser vi hur brottsutsattheten för svenska handelsföretag ökar, säger hon.

– Att nästan hälften utsatts för brott är oacceptabelt och ett tydligt tecken på att frågan tyvärr inte tas på särskilt stort allvar.

Foto: V. Bogutski

Text: Redaktionen

22 september 2025

Kollaps – 150 000 lämnar ryska sektorn

2025 10 09

Varje år lämnar 150 000 arbetare den ryska jordbrukssektorn.

Ryssland står som bekant inför stora ekonomiska utmaningar.

Inflationen är fortsatt hög, det råder bensinbrist på många platser och gas- och oljeförsäljningen faller.

Nu kommer uppgifter om att 150 000 arbetare lämnar den ryska jordbrukssektorn varje år, rapporterar Moscow Times.

150 000 lämnar

Rysslands jordbrukssektor förlorar omkring 150 000 arbetare varje år, vilket hämmar ansträngningarna att öka livsmedelsproduktionen.

Det konstaterar jordbruksminister Oksana Lut.

– Det råder brist på personal inom jordbrukssektorn. Vi behöver 160 000 nya arbetare per år för att förnya branschen, eftersom 150 000 personer slutar varje år, säger hon.

Ställer krav

Sektorn kämpar redan med dåliga skördar orsakade av extremt väder och en brist på högkvalitativa importerade fröer.

En rapport från parlamentsförhör tidigare under 2025 visade att jordbruk i Ryssland drivs med 30 till 50 procent färre arbetare än nödvändigt, med en akut brist på kvalificerade specialister som var förtrogna med modern teknik.

Samtidigt har Vladimir Putin ställt krav på att öka jordbruksproduktionen med 25 procent och exporten med 50 procent.

Läs mer: ”Han visste mycket om pengarna” – mystiskt dödsfall i Moskva

Svantessons ord

Rysslands ekonomi börjar få allt större problem.

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) är en som reflekterat över det.

Inflationen i landet är hög och sanktionerna fungerar, skriver hon på Instagram.

“De ljuger”

Så här låter det från finansministern med hänvisning till en ny underrättelserapport:

– Rapporten visade att sanktionerna mot Ryssland biter och försvagar landets ekonomi, dag för dag. Landet har en skyhög inflation, stor kapitalflykt och ingen tillväxt, skriver hon.

Nu visar dessutom våra underrättelser att den ryska regeringen medvetet ljuger om inflationen och påstår att den ligger på runt 10 procent trots att de mycket väl vet att den är drygt 20 procent.

Läs mer: 50 ryssar döda – ukrainsk by befriad

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

Tyskland säger nej – stort besked för bensin- och dieselbilar

2025 10 07

Tysklands förbundskansler vill skrota ett kommande EU-förbud.

Debatten om den europeiska bilindustrin går varm.

Det råder kris i synnerhet i Tyskland där underleverantörer och större bilmärken har problem.

Samtidigt arbetar EU för att fasa ut bensin-och dieselbilar fram till år 2035 – någonting som Tysklands förbundskansler Friedrich Merz nu säger nej till.

Tyskland säger nej

EU har som plan att förbjuda bensin-och dieselbilar till 2035.

Förra månaden lovade dock unionen att snabba på en översyn av 2035-målet efter påtryckningar från biltillverkare.

Inför ett möte som är planerat till torsdagen med representanter från fordonssektorn säger nu Merz att han tycker att EU-förbudet är "fel", rapporterar Euronews.

“Vill inte stötta”

Merz understryker att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Behövs fortfarande”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

EU:s plan

“Alla nya bilar och skåpbilar som säljs i EU från och med 2035 ska inte producera några koldioxidutsläpp”, heter EU:s plan.

– De nya reglerna innebär inte att alla bilar på vägarna måste ha nollutsläpp av koldioxid senast 2035. Dessa regler påverkar inte befintliga bilar, framhåller unionen om saken.

– Om du köper en ny bil nu kan du köra den tills dess livslängd är slut. Men eftersom en bils genomsnittliga livslängd är 15 år, måste vi börja 2035 för att sikta på att alla bilar ska vara koldioxidneutrala senast 2050.

Detta i syfte att nå EU:s mål för klimatneutralitet fram till år 2050 – som handlar om att minska utsläppen från bilar eftersom vägtransporter står för en femtedel av EU:s koldioxidutsläpp.

Foto: P. Lichtblau

Text: Redaktionen