Stort larm om elbilar – “114 företag kommer att gå under”
2025 07 08
Mängder av kinesiska elbilsmärken kommer att försvinna.
En del kinesiska elbilsmärken har gått mycket starkt under den senaste tiden – bland annat jätten BYD.
Det finns dock tydliga orosmoln inom en nära framtid – exempelvis i Kina.
En ny analys från konsultfirman AlixPartners slår larm om att så många som 114 kinesiska elbilsmärken kommer att gå under, rapporterar Reuters.
Slår larm
Endast 15 av de 129 varumärken som för närvarande säljer elbilar och laddhybrider i Kina kommer att vara ekonomiskt bärkraftiga år 2030.
Detta eftersom den intensiva konkurrensen tvingar fram konsolidering och vissa att lämna marknaden, enligt konsultföretaget AlixPartners.
Dessa 15 varumärken förväntas stå för cirka 75 procent av Kinas marknad för elbilar och laddhybrider i slutet av decenniet, med en genomsnittlig årlig försäljning på 1,02 miljoner fordon vardera.
Bredare problem
Prispress och hög konkurrens kommer alltså slå mot många kinesiska elbilsmärken.
Samtidigt fortsätter de bredare utmaningarna på bilmarknaden.
Förra veckan kom besked om en jätteförlust för den franska biljätten Renault – på grund av deras investeringar i Nissan.
Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan.
Massivt bakslag för biljätten – har förlorat 105 miljarder kronor
Så ser det ut i Sverige
Totalt registrerades 27 565 nya personbilar i juni i Sverige, vilket är en ökning med 8,5 procent jämfört med samma månad förra året.
Hittills i år har personbilsregistreringarna ökat med nära 7 procent.
Andelen laddbara bilar uppgick i juni till 65,3 procent. Av dessa var 39 procent elbilar och cirka 26 procent laddhybrider.
Utfallet för första halvåret ligger på cirka 35 procent respektive 26 procent, uppger branschorganisationen Mobility Sweden.
Något svagare
Andelen elbilar hittills i år utvecklas något svagare än Mobility Swedens prognos på 40 procent för 2025, samtidigt utvecklas laddhybriderna starkare än väntat.
– Det är fortsatt företagen som driver elektrifieringen, med nära sju av tio av såväl elbilar som laddhybrider, meddelar branschorganisationen.
– En viss ljusning syns dock på privatmarknaden där elbilarnas procentuella ökningstakt är något starkare än företagens. I antal uppgår ökningen till cirka 3 000 under första halvåret jämfört med 4 700 för företagskunder.
Foto: E. Ojeh
Text: Redaktionen