Skräckbesked för Maduro – har hamnat i “helvetet på jorden”

2026 01 07

Venezuelas tidigare diktator Nicolás Maduro är åtalad i USA för bland annat narkotikaterrorism och vapenbrott relaterade till påstådd medverkan i global kokainhandel.

I väntan på domen har den tillfångatagna presidenten hamnat i ett av USA:s mest ökända fängelser: Metropolitan Detention Center, MDC, i Brooklyn.

Han delar fängelset med drygt 1 300 andra fångar.

Och det som sker innanför väggarna beskrivs som “helvetet på jorden” av tidningen The Telegraph.

Enligt nyhetsbyrån Reuters har fängelset länge hemsökts av vad fångar och försvarsadvokater kallat “omänskliga” förhållanden.

Mitchell Epner, tidigare federal åklagare, menar att alla som sitter på MDC Brooklyn riskerar att utsättas för våld av andra interner.

Risken är ännu större för en sådan som Nicolás Maduro, säger han och får medhåll av Cameron Lindsay, tidigare fängelsedirektör på MDC.

– Det är spekulation från min sida, men jag skulle förvänta mig att han sätts i en isolerad cell. Det här är uppenbarligen en superkänslig högsäkerhetsoperation, säger han till Reuters.

Inlåst dygnet runt

Den tidigare fängelsedirektören förutspår att Nicolás Maduro kommer att förbli inlåst dygnet runt. Måltiderna väntas serveras till hans cell och en timme avsätts för motion i ett avgränsat område, uppskattar Cameron Lindsay.

Sannolikt får Maduros fru, Cilia Flores, samma behandling.

Båda två har nekat till anklagelserna.

– Jag är inte skyldig. Jag är en god man. Jag är fortfarande president i mitt land. Jag kidnappades i mitt hem i Caracas, sade Maduro i sitt första uttalande i rätten.

Misshandel och knivmord

Det aktuella fängelset har huserat uppmärksammade fångar som Sean “Diddy” Combs, R. Kelley och Jeffrey Epsteins flickvän Ghislaine Maxwell.

– MDC är ökänt för farliga och omänskliga förhållanden som har resulterat i flera dödsfall bland fångar, inklusive medicinsk vanvård, misshandel, allvarlig underbemanning och extrema temperaturer, har New York-senatorn Andrew Gunardes tidigare varnat.

Bland incidenterna rapporteras självmordsförsök, sexuella trakasserier och knivmord. Enligt Reuters har dock förhållandena förbättrats de senaste åren.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

3 juni 2026

Ransonering i Moskva – mardröm för Putin

2026 06 03

Vanligt folk i Moskva märker av kriget i form av ransoneringar.

Kriget i Ukraina har blivit allt mer kännbart även för vanligt folk i Ryssland.

Nu kommer rapporter om ransoneringar i huvudstaden Moskva, vilket riskerar att bli en mardröm för Putin, som inte har råd med ett folkligt motstånd i huvudstaden.

Tvingas begränsa försäljningen

Bensinstationer i Moskva, Sankt Petersburg och regioner i norra Ryssland har börjat ransonera bränsleinköp, rapporterar The Moscow Times.

Ransoneringen är ett resultat av återkommande ukrainska drönarattacker mot ryska oljeraffinaderier.

Bensinstationskedjan General Gueller har infört inköpsgränser på 20 liter vid samtliga sina stationer i Moskva med omnejd.

Lukoil har begränsat bensinförsäljningen i Moskva till 100 liter per förare.

Statliga Gazproms bensinstationer har infört en begränsning på 100-150 liter bensin eller diesel, enligt företaget.

Även ORTK, med 36 bensinstationer i Moskva, har begränsat försäljningen till 60 liter bensin och 100 liter diesel per förare.

– Vi är inte de enda som gör detta, konstaterar en talesperson för företaget, enligt tidningen.

Ransoneringar och kökaos på flera håll

Missnöjet med Putin har ökat i Ryssland de senaste månaderna, och ett folkligt motstånd i huvudstaden Moskva skulle vara särskilt problematiskt för diktatorn.

Men det är inte bara i Moskva som ransoneringar har införts.

I Sankt Petersburg har bilister rapporterat försäljningsgränser på mellan 50 och 95 liter per förare. Ransoneringarna förklaras med ”störningar i leveranskedjan”, utan att kriget nämns.

I republiken Karelen har inköpen av bensin begränsats till 20 liter per förare på många bensinstationer.

Från Murmansk rapporteras samtidigt långa köer till bensinstationerna.

Det är alltså tydligt att kriget i Ukraina blir allt mer kännbart för vanliga ryssar.

Ukraina har medvetet riktat in sig på ryska oljeraffinaderier, som gång på gång har attackerats med drönare.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

3 juni 2026

Stor oro i USA – kan smälla på amerikansk mark

2026 06 04

USA:s inrikessäkerhetsminister uttrycker stor oro.

Nästa vecka vänds världens blickar mot Nordamerika.

Då drar världsmästerskapet i fotboll igång, där USA delar värdskapet med grannländerna Mexiko och Kanada.

Nu går Markwayne Mullin, som är inrikessäkerhetsminister i USA, ut och meddelar att det är med blandade känslor som landet välkomnar människor till arrangemanget, rapporterar Politico.

Ministern känner en stor oro för att USA inte är redo för att möta eventuella drönarhot vid matcherna.

– Drönare är min största oro, säger Mullin, enligt tidningen.

– Varje dag förbättras vi, men det är en stor oro vi har.

Ligger efter

USA har satsat stort på anfallsdrönare de senaste åren. Men när det gäller att försvara sig mot dem känner inte den amerikanska ministern sig trygg med landets förmåga.

– Vi har lagt ner enorma resurser och pengar på att kunna vara mycket offensiva med drönare, men när det gäller motdrönaråtgärder ligger alla lite efter, säger Mullin, enligt tidningen.

– Även om regeringen har gjort betydande framsteg fortsätter obehöriga drönare att regelbundet tränga in i luftrum på högprofilerade platser.

Flera incidenter i närtid

Nyligen gick Miami Grand Prix Formel 1 på amerikansk mark.

Under loppet stoppades åtta drönare från att flyga in på området, enligt inrikessäkerhetsministern.

När den stora golfturneringen US Masters gick av stapeln i april upptäcktes och stoppades hela tolv drönare som försökte ta sig in, trots ett förbud på hela området.

– De säkerhetsansvariga är oroade över en rad potentiella drönarhot. Allt från störande flygningar som avbryter fotbollsmatcherna till allvarligare attacker med drönare som bär på en bomb och riskerar att skada publiken, uppger Politico.

Utrustat arenorna

Oron är stor inför den stundande fotbollsfesten. Men alla elva mästerskapsarenor i USA har utrustats med ett system som kan slå tillbaka mot angripande drönare, enligt Markwayne Mullin.

– Vi har mycket samarbete med vår lokala polis som kommer att finnas där ute för att göra områdena så säkra som möjligt, säger han, enligt tidningen.

Foto: R Kamikoga

Text: Redaktionen