Risk för akut bussförarbrist

2025 10 24

Sverige behöver fler busschaufförer.

Arbetslösheten i Sverige är fortsatt hög och det är utmanande i många branscher.

Det finns dock en rad yrken där det finns ett stort behov av arbetare.

Exempelvis behöver Sverige fler busschaufförer, framhåller branschorganisationen Transportföretagen i ett pressmeddelande.

Behövs fler

 Statistiska Centralbyrån har börjat redovisa 65–69 år som en ny åldersgrupp i arbetsregistret och gruppen utgör 12 procent av förarkåren. 

En tredjedel är 60 år eller äldre. 

Bara 2,8 procent av bussförarna är under 30 år, vilket kan jämföras med drygt 20 procent av lastbilsförarna i samma ålderskategori.

“Värre än befarat”

Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag, kommenterar.

– Vi har redan en stor brist på bussförare, men ser nu att läget är ännu värre än vi tidigare befarat, säger hon.

– Ekvationen går inte ihop när vi kommande år har stora pensionsavgångar, men samtidigt så pass få yngre förare. 

Foto: U. Dingmar

Text: Redaktionen

Stormakt viker sig – kan dumpa rysk olja

2025 10 23

USA har infört sanktioner mot de två ryska energijättarna Rosneft och Lukoil.

Beskedet kom från den amerikanske finansministern Scott Bessent på onsdagskvällen svensk tid.

– Eftersom president Putin vägrar avsluta detta meningslösa krig inför departementet sanktioner mot Rysslands två största oljebolag som finansierar Kremls krigsmaskin, uttrycker ministern.

Efter USA:s tuffa drag är Rysslands största köpare av sjöburen olja nu på väg att vika sig, uppger Reuters.

Det handlar om Indien som planerar att drastiskt minska importen av rysk olja – eller stoppa den helt – enligt källor från den indiska energigiganten Reliance Industries.

– Omkalibrering av rysk oljeimport pågår och Reliance kommer helt att anpassa sig till den indiska regeringens riktlinjer, säger en talesperson från företaget till Reuters.

"Massiv minskning"

Enligt nyhetsbyrån ser Indiens statliga raffinaderier, inklusive Indian Oil Corp, Bharat Petroleum Corp och Hindustan Petroleum Corp, över sina oljeavtal med Ryssland. 

Anledningen uppges vara att företagen vill säkerställa att inga leveranser kommer från Rosneft och Lukoil, efter de amerikanska sanktionerna.

– Det kommer att bli en massiv minskning. VI förväntar oss inte att den kommer att gå till noll omedelbart eftersom det kommer att finnas några fat som kommer ut på marknaden via mellanhänder, säger en branschkälla till Reuters.

Indiens oljeministerium och de statliga raffinaderierna har inte kommenterat saken ännu.

"Folk kommer bli chockade"

USA:s president Donald Trump har sedan tidigare satt maximal press på Indien att avsluta alla statliga köp av olja från Ryssland.

Stephen Miller, biträdande stabschef i Vita huset och en mycket nära medarbetare till Trump, har till och med anklagat landet för att i praktiken finansiera Rysslands krig i Ukraina genom sina oljeköp.

– Folk kommer att bli chockade över att få veta att Indien i princip ligger jämsides med Kina när det gäller köp av rysk olja. Det är ett häpnadsväckande faktum, sade han till Fox i augusti.

1,7 miljoner fat per dag

Under årets första nio månader har Indien importerat cirka 1,7 miljoner fat rysk olja – varje dag. 

Tidigare har USA straffat landet med tilltänkta 50-procentiga tullar som straff för importen. 

Om de indiska bolagen väljer att drastiskt minska eller avsluta sina inköp av rysk olja skulle det kunna undanröja hinder för ett nytt handelsavtal med USA.

Foto: President of Russia Office resp Mikhail Ulyanov

Text: Redaktionen

UPPGIFTER: Kinesiska aktörer slutar köpa rysk olja

2025 10 23

Kinesiska statliga oljebolag slutar att köpa sjöburen rysk olja.

Beslutet är ett svar på USA:s nya sanktioner mot Rysslands två största oljebolag Rosneft och Lukoil, rapporterar Reuters med hänvisning till flera handelskällor med insyn.

Enligt nyhetsbyråns källor har de kinesiska oljejättarna PetroChina, Sinopec, CNOOC och Zhenhua Oil stoppat all import av rysk olja med omedelbar verkan. Detta eftersom bolagen fruktar sekundära sanktioner, uppger Reuters.

Flera raffinaderier i Indien väntas fatta samma beslut.

De kinesiska och indiska oljebolagen kommer i stället att öka importen från Mellanöstern, Afrika och Latinamerika.

Jättesmäll för Rysslands krigskassa

Att både Kina och Indien vänder sig bort från Ryssland beskrivs som en gigantisk smäll för den ryska krigskassan.

Oljeintäkterna har varit avgörande för Kremls förmåga att finansiera kriget i Ukraina.

Kina importerar cirka 1,4 miljoner fat rysk olja per dag via sjövägen.

– Om uppgifterna om köpstoppet stämmer kommer det sätta Ryssland under stor ekonomisk press att avsluta sitt krig mot Ukraina, rapporterar Newsweek.

Exporten minskar

Det har tidigare rapporterats om att Kinas export till Ryssland har minskat kraftigt.

I september minskade den för sjätte månaden i rad. Jämfört med samma period 2024 rasade exporten med 21 procent, rapporterar Reuters.

Dessutom ska Kina ha börjat neka Ryssland export av särskilda precisionsmaskiner som anses vara avgörande för produktion av bland annat vapen, rapporterar Newsweek.

Ett illavarslande besked för den ryska krigsmaskinen.

– Utan dem (Kina) hade vi inte kunnat tillverka en enda robot, än mindre drönare. Hela vår ekonomi skulle ha kollapsat för länge sedan. Om de hade velat det hade kriget varit slut för länge sedan, har en källa i Kreml sagt Reuters.

Foto: President of Russia Office resp A. Luengo

Text: Redaktionen