Riksbankens prognos om matpriserna – efter nya ökningen

2025 04 01

Vice riksbankschef Per Jansson kommenterar de höga matpriserna.

För bara ett par år sedan sköt inflationen i höjden och svenskarnas plånböcker urholkades rejält.

Nu blossar matpriserna upp på nytt – och debatten om levnadskostnaden likaså.

Många har uttryckt stor ilska gentemot matjättarna och vissa har bojkottat kedjor som Ica, Axfood och Coop.

Janssons ord

Nu kommenterar vice riksbankschef Per Jansson situationen.

Han reflekterar över de stigande priserna.

– Inflationen har stigit den senaste tiden och i vår prognos väntar vi oss att den kommer att vara något förhöjd under resten av det här året, säger han.

– Det gäller särskilt om man räknar bort energipriserna.

“Inte lika snabbt”

Jansson understryker dock att enligt Riksbankens prognos så kommer det inte så lika illa ut på sikt.

– Men det finns starka skäl att tro att uppgången inte kommer att vara bestående, menar han.

– Det ovanligt stora bidraget från den så kallade korgeffekten väntas falla ur nästa år. Därtill har världsmarknadspriserna på flera råvaror fallit tillbaka och kronan stärkts, vilket bör leda till att livsmedelspriserna inte ökar lika snabbt framöver.

Smäll i februari

Priserna för livsmedel och alkoholfria drycker ökade från januari till februari.

Månadsförändringen för livsmedel och alkoholfria drycker var den högsta sedan februari 2023. 

Det var bland annat mejeriprodukter, grönsaker och kaffe som ökade i pris.

Detta enligt Statistiska centralbyrån.

Lär inte bli höjning

Att inflationstakten blossade upp igen under årets inledande månader har ställt till det för Riksbanken.

Myndigheten har aviserat att det inte lär bli några fler räntesänkningar på ett tag – men Per Jansson menar att det med största sannolikhet heller inte lär bli några höjningar.

– Det är bara om förtroendet för inflationsmålet börjar hotas som jag tycker att sådana förväntningar är motiverade, förklarar han.

– Skulle ett sådant läge skulle uppstå, vilket jag alltså just nu inte bedömer som troligt, bör vi agera snabbt och bestämt med penningpolitiken.

Foto: R. Fath

Text: Redaktionen

Fullständig mardröm för Coop – “En flopp”

2025 06 30

Livsmedelskedjan Coop är i kris.

Uppförsbacken har blivit brant för Coop.

Livsmedelskedjan står inför mycket stora ekonomiska utmaningar.

Coop förlorar marknadsandelar till konkurrenterna – och förlorar stora summor pengar.

Stora förluster

Rörelseförlusterna för Coops butiker uppgick till hela 1,65 miljarder kronor förra året.

Det framgår av en kartläggning från Dagligvarunytt.

– Coop-familjen har haft ett ansträngande år och många omvärldsfaktorer har också påverkat vår försäljning negativt, sade Meta Persdotter, vd på Coop Östra.

“En flopp”

Thomas Ohlén, senior analytiker på branschtidningen Dagligvarunytt, kommenterar den krisartade utvecklingen.

– Satsningen på lågpriskedjan Xtra har blivit en flopp, säger han enligt DN.

– Målet på 150 butiker blev efter tre och ett halvt år bara 62.

Läs mer: Oroväckande uppgifter för Ica

Det är Coop

För 125 år sedan, den 5 september 1899 bildades Kooperativa Förbundet, KF, grunden för dagens Coop. 

Coop är idag en av Sveriges största livsmedelskedjor och de har cirka 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder.

– Genom landets 26 konsumentföreningar har Coop fyra miljoner medlemmar och ägare, förklarar kedjan.

Är dyrast

Som om de stora förlusterna inte vore nog visar även en ny undersökning från undersökningsföretaget Matpriskollen att Stora Coop har den dyraste matkassen.

Stora Coop är dyrast i 33 av de 36 undersökta kategorierna, uppger DN.

– Coop kanske inte riktigt har hängt med i sista årens prisfokus där vi ser att flera kedjor och butiker inte vill ha för stort avstånd till de ordinarie priserna hos Willys, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.

Under de senaste åren har matpriserna varit kraftigt omdebatterade med anledning av de höga priserna som har varit.

Livsmedelsjättarna har beskyllts för omotiverat höga priser och missnöjet hos svenskarna har varit stort.

Nu har inflationstakten kommit ned till lägre nivåer igen och ligger kring Riksbankens mål på två procent.

Foto: Coop

Text: Redaktionen

Svenskt modebolag går i konkurs

2025 07 02

Nu kommer besked om ytterligare en konkurs i modebranschen.

Den senaste statistiken visar att antalet konkurser i Sverige minskar.

Det fortsätter dock att ramla in konkursansökningar i olika branscher – däribland modebranschen.

Nu kommer besked om att det svenska modebolaget Teurn Studios AB går i konkurs.

Det rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Modevarumärket grundades för fyra år sedan av designern Anna Teurnell.

De har fokuserat på kläder för kvinnor – och har under den senaste tiden varit i processen att expandera internationellt.

Nu har dock en konkursansökan skickats in till och accepterats av Stockholms tingsrätt.

Negativa siffror

Enligt de senast tillgängliga siffrorna omsatte bolaget omkring 14,7 miljoner kronor – med ett negativt rörelseresultat om 1,9 miljoner kronor.

Förlustresultatet beskrevs i en rapport som en “direkt följd av signifikanta investeringar i framför allt produkt och marknadsföring”.

Sajten Habit uppger att det var expansionen till USA som blev för kostsam.

– Det stämmer överens med vad ledningen har sagt till mig, säger konkursförvaltaren Niklas Emthén till Breakit.

Konkurserna minskar

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 5 procent under juni jämfört med samma period föregående år. 

– För tredje månaden i följd noteras en minskning, om än en försiktig sådan, i antalet konkurser, vilket inger försiktig optimism inför framtiden, meddelar UC i sin rapport.

Minskar i byggbranschen

Konkurserna minskade i byggbranschen och partihandeln, medan de ökade i hotell- och restaurangbranschen och detaljhandeln.

– Riksbankens företagsundersökning från maj och Konjunkturinstitutets barometer från juni visar att den tidigare försiktiga optimismen hos företag i Sverige har mattats av, säger UC:s analytiker Amanda Aldestam.

– Trots detta visar våra junisiffror på en fortsatt försiktig nedgång när det kommer till konkurstal. Inom hotell- och restaurang och detaljhandel ökar i stället konkurserna något.

Arkivfoto: Wander Creative

Text: Redaktionen