Riksbanken: Dags att införa kontantplikt

2025 05 19

Riksbanken vill se ett införande av kontantplikt i Sverige.

Debatten om kontanternas livskraft i samhället har intensifierats i takt med digitaliseringens aggressiva framfart.

Idag finns Swish, Bank-ID och en rad andra alternativ som underlättar digitala betalningar och överföringar.

Riksbanken understryker på måndagen att kontanternas roll alltjämt är viktig – och att kontantplikt bör införas.

“Bör införas”

Den senaste tidens Swish-problem har ytterligare understrukit osäkerheten i systemet.

Det finns flera anledningar till att säkra kontanterna, uppger Sveriges centralbank.

Riksbanken stöder Kontantutredningens förslag om att införa kontantplikt vid försäljning av livsnödvändiga varor och att stärka bankernas ansvar vad gäller kontanthanteringen.

Att förslaget om kontantplikt införs är viktigt, både av inkluderings- och beredskapsskäl, enligt Riksbanken.

“Ska alltid gå”

Riksbankschef Erik Thedéen kommenterar saken.

– Människor ska alltid kunna betala för livsmedel, vård och mediciner både digitalt och med kontanter, säger han.

– Det alltmer oroliga omvärldsläget, ökade cyberattacker och även det stora strömavbrottet i Sydeuropa visar på vikten av att kunna betala också när internet ligger nere.

Större bankansvar

Vidare ställer sig Riksbanken också positiva till förslaget om krav på banker för att privatpersoner ska kunna göra insättningar av sedlar på konto. 

Myndigheten understryker att det hittills har saknats en lagstadgad skyldighet för de stora bankerna att tillhandahålla denna tjänst, samtidigt som den är viktig för kontanternas roll som betalningsmedel.

“Mycket sårbar”

Erik Thedéen menar att “kontantinfrastrukturen är idag mycket sårbar och det krävs skyndsamma lagstiftande åtgärder för att skydda den”.

– Att företag kan göra insättningar av kontanter och få ut växelkassor är en förutsättning för att människor överhuvudtaget ska kunna handla med kontanter i samhället, säger han.

– Bankerna bör ta ett större ansvar för såväl sina företagskunder som privata kunders kontanter.

Foto: J. Hanno Riksbanken

Text: Redaktionen

Anstormning till Clas Ohlson – efterfrågan har exploderat

2025 08 07

Clas Ohlson gör succé under sommaren.

Detaljhandelsjätten Clas Ohlson gör succé bland kunderna i sommaren.

Butikskedjan fortsätter att öka sin försäljning, och efterfrågan på vissa specifika produkter har ökat explosionsartat.

Kundrusning i sommar är del i en längre framgångstrend för Clas Ohlson.

”Försäljningen växte kraftigt”

Clas Ohlsons försäljning ökade i juli, och nettoomsättning uppgick till 1 010 Mkr, vilket är en ökning med 10 procent. Under perioden maj-juli noteras en ökning med sju procent.

– Tack vare hög relevans brett över sortimentet växte försäljningen kraftigt på samtliga hemmamarknader i juli, säger detaljhandelsjättens vd och koncernchef Kristofer Tonström i ett uttalande.

En hemlighet bakom kundrusningen under sommaren har varit att Clas Ohlson har varit duktiga på att anpassa sig efter årstiden, menar han.

– Produkter som gynnades av det varma vädret sålde extra bra och organisationen visade prov på flexibilitet genom att snabbt köpa in fler produkter när efterfrågan tog fart, säger Kristofer Tonström.

Bra sommarsäsong

I sommarvärmen har det bland annat varit stor efterfrågan på fläktar hos många butikskedjor i år. Men Clas Ohlson har även en rad andra säsongsrelaterade produkter – alltifrån kylväskor och hängmattor, till grillar och SUP-brädor.

Och efterfrågan har alltså varit stor under sommaren. Nu hoppas man på ett fortsatt stort kundintresse även i höst.

– Vi ser nu fram emot en försäljningshöst där fokus, som alltid, är att arbeta med alla delar i affären för att skapa hållbar och lönsam tillväxt, säger Kristofer Tonström.

Clas Ohlson har också utökat butiksbeståndet med 8 butiker netto jämfört med samma period förra året, och har nu totalt 241 butiker.

Längre trend av framgång

Detaljhandelskedjans framgångsrika sommar ingår i en längre trend av framgångar och ökad försäljning.

I början av juli visade Clas Ohlsons årsredovisning att företaget har slagit nya rekord i försäljning, vilket MarcusOscarsson.se har rapporterat.

– Vi har stärkt vår marknadsposition under året med fler produktnyheter, en växande kundbas och en försäljningsutveckling som överträffat vårt långsiktiga omsättningsmål, konstaterade butikskedjan i rapporten.

Foto: Clas Ohlson

Text: Redaktionen

Booking.com anklagas – har tvingat fram högre priser

2025 08 07

Resesajten Booking.com stäms av tusentals hotell i Europa.

Tusentals hotell i Europa stämmer hotellbokningssajten Booking.com.

Anledningen är att man anklagar den enormt populära sajten för att snedvrida marknaden.

Hotellen anser bland annat att de har hindrats från att erbjuda lägre priser.

10 000 hotell har anslutit sig

Mer än 10 000 europeiska hotell har anslutit sig till stämningsansökan, rapporterar The Guardian.

De anser att Booking.com under en 20-årsperiod har snedvridit marknaden på ett sätt som har gynnat sajten och missgynnat hotellägarna.

– Över 10 000 hotell har redan anslutit sig till det paneuropeiska initiativet för att kräva ersättning för ekonomiska förluster som orsakats av Booking.com:s användning av olagliga klausuler om bästa pris, säger den eurpeiska hotell- och restaurantorganisationen Hotrec i ett uttalande, enligt tidningen.

De som står bakom stämningsansökan vänder sig emot Booking.com:s ”bästa pris”-klausuler. De menar att hotellen har satts under stor press att inte erbjuda rum till lägre priser på andra plattformar, till exempel på sina egna hemsidor.

Skälet har varit att Booking.com har velat motverka det man kallar ”free rider”-bokningar, där kunder letar upp ett hotell på sajten men sedan går direkt till hotellets hemsida – eller till någon annan plattform – för att boka hotellet.

”Orättvisa villkor”

Booking.com ändrade klausulen 2024, men stämningsansökan gäller hela 20-årsperioden 2004-24 då hotellen anser att de har missgynnats av kraven från Booking.com, som är en stor sajt där många hotell känner att de måste finnas med.

– Europeiska hotellägare har länge lidit av orättvisa villkor och orimliga kostnader. Nu är det dags att stå enade och kräva upprättelse, säger Hotrecs ordförande Alexandros Vassilikos, enligt tidningen.

Booking.com menar dock att kritiken är missvisande och att deras klausul inte har brutit mot reglerna.

De hänvisar också till en undersökning där 74 procent av hotellägare uppger att Booking.com har gjort deras verksamhet mer lönsam.

Men alla håller alltså inte med.

– När de fick kontroll över marknaden kunde Booking öka sina provisioner och utöva mycket större press på hotellägarnas marginaler, säger Véronique Siegel från den franska hotellbranschorganisationen Umih, enligt tidningen.

Foto: K. Angelso resp Jeshoots.com

Text: Redaktionen