Renault tvingas till krisdrag

2025 10 06

Biljätten Renault uppges vara nära att säga upp tusentals anställda.

Som bekant är situationen mycket utmanande i bilindustrin.

Varje månad kommer uppgifter om nya konkurser – som inte minst slår mot den tyska bilindustrin.

Nu framgår att biljätten Renault närmar sig ett krisdrag – tusentals anställda kan inom kort komma att sägas upp, rapporterar Reuters.

Nära krisdrag

Renaults nya vd Francois Provost tycks börja sin karriär hos biljätten med intensiva åtgärder.

Renault planerar att skära ned 3 000 tjänster i samband med nya kostnadsbesparingar.

“Osäkerhet”

Det är Renaults nya plan för kostnadsbesparingar – som har benämnts “Arrow” – som ställer till det för de anställda.

Biljätten vill minska antalet anställda inom stödtjänster, som exempelvis personal, ekonomi och marknadsföring, med 15 procent. 

Detta förväntas leda till cirka 3 000 nedskärningar av jobb vid biltillverkarens huvudkontor i Paris-förorten Boulogne-Billancourt och på andra platser världen över.

– Med tanke på osäkerheterna på bilmarknaden och den extremt konkurrensutsatta miljön, bekräftar vi att vi överväger sätt att förenkla vår verksamhet, påskynda genomförandet och optimera våra fasta kostnader, säger en talesperson om saken.

“Europa har problem”

De flesta rubrikerna gällande svagheten i bilbranschen berör Tyskland.

Men faktum är att det är ett bredare problem.

Så här sade EU:s industrichef Stéphane Séjourné redan i april:

– Det finns en risk att den framtida kartan över den globala bilindustrin ritas utan Europa.

Det är lösningen

En av de saker som måste bli bättre på kontinenten har att göra med att stärka konkurrenskraften.

Europa måste även stärka och diversifiera globala leveranskedjor för batterier, halvledare och kritiska råvaror.

Strategiska partnerskap med pålitliga allierade, förenklad EU-reglering och riktat stöd till innovation och kvalificerade jobb kommer att vara avgörande för att hålla Europa konkurrenskraftigt i ljuset av det hårda globala trycket, uppger Euronews.

Foto: S. Chiron

Text: Redaktionen

Putin rasar mot USA – hotar att bryta banden helt

2025 10 06

Ett enda amerikanskt beslut kan kasta in världen i en ny kris.

Rysslands och USA:s något förbättrade relation kan snart vara över.

Rysslands ledare Vladimir Putin slår fast att om USA beslutar att förse Ukraina med Tomahawk-missiler – då är relationen mellan Moskva och Washington i praktiken över, rapporterar Reuters.

Oundviklig konfrontation

– Detta kommer att leda till att våra relationer förstörs, eller åtminstone de positiva trender som har uppstått i dessa relationer, säger Putin i ett klipp publicerat av rysk statlig tv.

Uttalandet kommer bara två månader efter toppmötet mellan Donald Trump och Putin i Alaska – ett möte som skulle skapa ”ny dialog”.

Putin varnar för att en leverans av Tomahawks till Ukraina skulle innebära en helt ny nivå av konfrontation mellan stormakterna.

– Detta kommer att innebära ett helt nytt, kvalitativt eskaleringsstadium, inklusive i relationerna mellan Ryssland och USA, betonar Putin.

Lång räckvidd

De amerikanska Tomahawk-robotarna har en räckvidd på över 2 500 kilometer, vilket innebär att de kan nå Moskva och hela västra Ryssland om Ukraina använder dem.

Putin uppger att Tomahawks skulle kunna skada Ryssland, men att landet helt enkelt skulle skjuta ner dem och förbättra sitt eget luftförsvar.

Putin hävdar dessutom att missilerna inte skulle kan användas utan direkt amerikansk militär inblandning, vilket i så fall skulle innebära att USA aktivt deltar i kriget.

Vita huset i svår sits

Enligt Wall Street Journal överväger Washington att bistå Ukraina med information om ryska energimål, samtidigt som frågan om Tomahawks diskuteras internt.

Vicepresident JD Vance har tidigare bekräftat att Ukraina begärt långdistansvapen, men att beslut ännu inte är fattat.

Samtidigt menar flera källor att USA:s nuvarande lager av Tomahawks är bundna till flottan, vilket kan göra ett leveransbeslut svårt – men inte omöjligt.

– Väst ser oss som svaga, men vi kommer inte låta oss kontrolleras, har Putin tidigare sagt.

Foto: The White House-resp President of Russia Office

Text: Redaktionen

Putins största industri kollapsar – arbetare flyr

2025 10 05

Tusentals ryska arbetare lämnar sina fabriker.

GAZ Group, en av Rysslands största biltillverkare, kämpar med allvarlig personalbrist.

En fyradagarsvecka har införst hos biljätten, som är en av Rysslands största industrier, vilket sänkt löner och ökat arbetsbördan.

Mekaniker, elektriker, svetsare och rörmokare lämnar nu sina jobb i Nizjnij Novgorod, rapporterar Moscow Times.

– Vi kan inte leva på dessa löner längre. Många av oss måste hitta annat arbete, annars klarar vi oss inte, säger en fabriksarbetare till Telegram-kanalen Mash.

Införandet av fyradagarsveckan i juli har sänkt lönerna med cirka 20 procent och utlöste en snabb utströmning av personal.

Utrustning lämnas utan underhåll, vilket ytterligare försvårar produktionen.

Tung arbetsbörda

De som blir kvar på fabrikerna tvingas ta över större ansvar och tyngre arbetsuppgifter.

Enligt Mash tar det minst ett år att utbilda nya specialister.

Ledningen uppmanar arbetarna att rida ut stormen, men problemen med underhåll och produktionsstopp växer dag för dag.

– Vi vill uppmana våra arbetare att ha tålamod, meddelar GAZ sina arbetare.

Pressad ekonomi

Bakgrunden till krisen är fallande försäljning och brist på billig finansiering för kunder.

Under första halvåret 2025 har försäljningen av medeltunga lastbilar sjunkit med nästan 40 procent, lätta transportfordon med 30 procent och bussar med 60 procent.

Samtidigt har AvtoVAZ infört liknande fyradagarsveckor, vilket halverat löner och tvingat många arbetare att söka jobb inom taxi, leverans och försvarsindustrin.

Rysslands största bransch

Bilindustrin är en av Rysslands största och mest strategiskt viktiga sektorer.

Krisen hos GAZ och AvtoVAZ hotar hela Putins industriella maskineri och riskerar att ytterligare försena produktionen i en redan svag ekonomi.

Bilindustrin är inte bara stor i Ryssland – den är en av landets viktigaste industrigrenar, med hundratusentals direkt anställda och flera hundratusen i underleverantörsledet.

Före kriget producerade Ryssland omkring 1,5–1,8 miljoner fordon per år, vilket gjorde landet till en av Europas tio största biltillverkare.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen