Regeringens drag – ny tjänst för svenska företag: “Stökiga tider”

2025 04 11

Statsminister Ulf Kristersson meddelar att en ny informationstjänst etableras för att stötta svenska företag i dessa “stökiga tider”.

En informationstjänst om vad som gäller kring tullarna just nu.

Just en sådan kommer att inrättas av regeringen, och ska fungera som ett stöd åt svenska företag.

Det meddelar statsminister Ulf Kristersson under lördagsmorgonen, rapporterar SR.

“Stökiga tider”

Kristersson beskriver själv det allvarliga ekonomiska läget som “stökiga tider”.

– Ett slags tulljour ska inrättas på en myndighet för att hjälpa företag som inte hängt med i varenda sväng. Den ska ge exakt uppdaterad information om vad som gäller just nu,  säger han till kanalen.

“Kan göras på 24 timmar”

Regeringen är också beredda att hjälpa till med en rad andra åtgärder.

Det kan gälla korttidsjobb, eller att skjuta till pengar genom extra ändringsbudgetar – något statsministern menar kan göras på “tjugofyra timmar”.

Läs mer: EU viker sig inte för Trumps krav – “Inget handelshinder”

“Vill inte ha handelskrig”

Kristersson säger sig vidare hoppas allra mest på ett frihandelsavtal mellan EU och USA.

Han menar också att det är ett utmärkt läge att förhandla just nu, när Trumps högre tullar har pausats i 90 dagar.

– EU är ett mäktigt handelsblock, det ska vi inte skämmas för. Vi vill inte ha ett handelskrig, men vi kommer inte att finna oss i ensidiga tullar, säger Kristersson.

Öppnade för förhandling

Kristersson och Sverige var bland de första som öppnade för att förhandla med Trump efter att USA utropade massiva hämndtullar mot omvärlden.

– Sverige och EU är redo. Vi skulle förstås föredra att förhandla fram ett avtal. Vi vill inte ha växande handelshinder. Vi vill inte ha ett handelskrig, sade Kristersson efter att hämndtullarna utropats.

Läs vidare: Trumps raseri i natt – “DET ÄR SLUT NU!”

Foto: Tele Solutions Call Central (genrebild) samt Regeringskansliet - Bibbi Andersson

Text: Redaktionen

Medvedev varnar EU-invånare – “Fredliga sömnen är över”

2026 05 29

Dmitrij Medvedev riktar ett meddelande direkt till EU-medborgare.

Den ryska retoriken gentemot Europa fortsätter att intensifieras.

Den ryska säkerhetsrådets vice ordförande Dmitrij Medvedev har på fredagen gått ut med ett meddelande direkt till EU-invånare.

Där menar han bland annat att “den fredliga sömnen är över”.

Medvedev varnar

Medvedev söker EU-invånarnas uppmärksamhet.

– Medborgare i EU-länder, ni borde inse att era myndigheter ensidigt har gått ut i krig med Ryssland, skriver han på X.

 – Så var vaksamma och bli inte förvånade över någonting. Den fredliga sömnen är över. Men ni vet vem ni ska fråga varför! 

Efter nedslaget

Medvedevs ord kommer efter att en rysk drönare slagit ner i ett bostadshus i den rumänska staden Galati.

Två personer skadades i samband med nedslaget, rapporterar Kyiv Independent.

Omkring 70 personer evakuerades från den skadade byggnaden.

Ledare för en rad EU-och Natoländer har fördömt händelsen, och så även Natochefen Mark Rutte.

Läs mer: Putin vill bli odödlig – tar till extrem metod

“Allvarligt och ansvarslöst”

Rumäniens utrikesminister Oana Toiu menar att händelsen är en “allvarlig och ansvarslös eskalering” från Rysslands sida. 

– Rumänien kommer att vidta nödvändiga diplomatiska åtgärder med anledning av denna allvarliga överträdelse av internationell rätt och av dess luftrum.

Har talats vid

Natochefen Mark Rutte bekräftar att han har talat med Rumäniens president om händelsen.

Han säger att han har försäkrat presidenten om Natos “absoluta solidaritet med Rumänien och uttryckte mitt medlidande med de som skadats i händelsen”.

– Jag bekräftade att Nato står redo att försvara varje tum av allierat territorium, framhåller Rutte.

– Vi kommer att fortsätta att stärka vår beredskap för att avskräcka från och försvara oss mot alla hot, inklusive från drönare. 

Läs mer: Grön satsning i konkurs – “Marknaden finns inte”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

29 maj 2026

Ungern säger nej – Orbáns linje står fast

2026 05 29

Ungerns nya premiärminister går ut med besked.

De verbala konflikterna avlöste varandra under Viktor Orbáns tid vid makten.

Den långlivade före detta premiärminister dundrade ofta mot både EU och Ukraina i olika frågor.

Orbán ansågs som en av de mest ryssvänliga europeiska ledarna, hade en god relation till Putin och motsatte sig vid upprepade tillfällen EU:s stödpaket till Ukraina.

Besked framåt

I april valdes Peter Magyar till ny premiärminister i Ungern.

Nu går landets nye ledare ut med besked om militärt stöd till Ukraina, vilket också Natos Mark Rutte har fått information om, rapporterar oberoende Moscow Times.

Och beskedet är en fortsättning på Orbáns tidigare linje.

– Jag har sagt till generalsekreteraren att Ungern inte kommer skicka vapen och militär utrustning till det rysk-ukrainska kriget, uppger Magyar, enligt tidningen.

Pålitlig partner

Peter Magyar uppger samtidigt att Ungern vill förbättra relationerna till sina allierade inom Nato.

Ungern ska vara att lita på, enligt premiärministern.

– Ungern ska återigen bli en pålitlig Natopartner, framhåller han, enligt tidningen.

Ukraina är offer

Magyars företrädare Viktor Orbán var ofta kritisk till Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj, och undvek ofta att ta ställning mot Ryssland.

Men den nye premiärministern tar tydlig ställning för det krigsdrabbade landet.

– Ukraina är ett offer och har all rätt att försvara sin territoriella integritet, säger Magyar, enligt RBC-Ukraine.

– Det första steget mot att avsluta kriget är ett långsiktigt eldupphör. Först därefter kan en varaktig fred med internationella säkerhetsgarantier uppnås.

Återupprättar relationer

Sedan Magyar kom till makten har relationen mellan Ungern och Ukraina förbättrats något.

Och i förra veckan togs ett steg i den riktningen.

– Den 20 maj inledde Ukraina och Ungern bilaterala konsultationer på expertnivå. Parterna diskuterade goda grannrelationer, skydd av nationella minoriteters rättigheter och Ukrainas fortsatta väg mot ett medlemskap i EU, uppger tidningen.

Foto: M. Gergely

Text: Redaktionen