Regeringens drag – ny tjänst för svenska företag: “Stökiga tider”

2025 04 11

Statsminister Ulf Kristersson meddelar att en ny informationstjänst etableras för att stötta svenska företag i dessa “stökiga tider”.

En informationstjänst om vad som gäller kring tullarna just nu.

Just en sådan kommer att inrättas av regeringen, och ska fungera som ett stöd åt svenska företag.

Det meddelar statsminister Ulf Kristersson under lördagsmorgonen, rapporterar SR.

“Stökiga tider”

Kristersson beskriver själv det allvarliga ekonomiska läget som “stökiga tider”.

– Ett slags tulljour ska inrättas på en myndighet för att hjälpa företag som inte hängt med i varenda sväng. Den ska ge exakt uppdaterad information om vad som gäller just nu,  säger han till kanalen.

“Kan göras på 24 timmar”

Regeringen är också beredda att hjälpa till med en rad andra åtgärder.

Det kan gälla korttidsjobb, eller att skjuta till pengar genom extra ändringsbudgetar – något statsministern menar kan göras på “tjugofyra timmar”.

Läs mer: EU viker sig inte för Trumps krav – “Inget handelshinder”

“Vill inte ha handelskrig”

Kristersson säger sig vidare hoppas allra mest på ett frihandelsavtal mellan EU och USA.

Han menar också att det är ett utmärkt läge att förhandla just nu, när Trumps högre tullar har pausats i 90 dagar.

– EU är ett mäktigt handelsblock, det ska vi inte skämmas för. Vi vill inte ha ett handelskrig, men vi kommer inte att finna oss i ensidiga tullar, säger Kristersson.

Öppnade för förhandling

Kristersson och Sverige var bland de första som öppnade för att förhandla med Trump efter att USA utropade massiva hämndtullar mot omvärlden.

– Sverige och EU är redo. Vi skulle förstås föredra att förhandla fram ett avtal. Vi vill inte ha växande handelshinder. Vi vill inte ha ett handelskrig, sade Kristersson efter att hämndtullarna utropats.

Läs vidare: Trumps raseri i natt – “DET ÄR SLUT NU!”

Foto: Tele Solutions Call Central (genrebild) samt Regeringskansliet - Bibbi Andersson

Text: Redaktionen

”Risk för tomma hyllor” – chockprognos för USA

2025 06 03

Amerikanska företag slår larm.

Enligt en granskning från Institute for Supply Management (ISM) minskade produktionen hos landets företag för tredje månaden i följd.

Dessutom fortsätter dollarn att tappa i värde. Den amerikanska valutan närmar sig den lägsta nivån på tre år mot det brittiska pundet, rapporterar The Guardian.

Donald Trumps handelskrig pekas ut som den främsta orsaken till nedgången.

Nu fruktar många amerikanska tillverkare att produktionen riskerar att stagnera ordentligt.

– Osäkerheten på grund av de senaste tullarna fortsätter att belasta lönsamheten och kundservice. Om inget handelsavtal nås med Kina kommer vi se tomma hyllor i detaljhandeln, framhåller en pappersproducent enligt The Guardian.

En kemikalietillverkare gör samma bedömning.

– De flesta av våra leverantörer har satt in tullar mot oss. Många amerikanska företag har svårt att hålla koll på de snabba omsvängningarna i handelspolitiken de senaste veckorna.

Trump hävdar: Kina har brutit mot avtal

I helgen höjde Trump ståltullarna mot Kina till 50 procent.

Samtidigt anklagade presidenten Kina för att ha brutit mot ett nytt tullavtal mellan länderna.

– Kina har FULLSTÄNDIGT HAR BRUTIT MOT AVTALET MED OSS. Så mycket för att vara en ”TREVLIG KILLE”, dundrade Trump i ett inlägg på Truth Social.

I maj enades USA och Kina om att pausa de 100-procentiga tullarna mot varandra i 90 dagar.

Sedan dess har stormakterna befunnit sig i nya förhandlingar om handelsrelationen.

Flera faktorer skapar osäkerhet

Osäkerheten på den amerikanska marknaden har ökat ytterligare efter att två domstolar stoppade majoriteten av Trumps handelstullar. Efter att Vita huset överklagat besluten har dock tullarna återigen trätt i kraft. Men processen är långt ifrån över, vilket har försatt många företag i stor osäkerhet.

Dessutom har avkastningen på amerikanska statsobligationer ökat kraftigt.

– Det är en potentiell signal om att investerare inte litar på regeringens förmåga att hantera statsskulden, rapporterar The Guardian.

Foto:

Text: Redaktionen

Willys anklagas för att lura kunder – “Känner mig bedragen”

2025 06 03

En Willys-butik anklagas nu för att flytta fram bäst före-datumen.

För bara ett par veckor sedan riktades liknande anklagelser mot en Ica Maxi-butik i Jönköping.

Nu menar en kund som ofta besöker Willys i Södertälje hamn att butikspersonalen flyttar fram bäst före-datumen på bröd genom att märka om paketeringen.

Det rapporterar Länstidningen.

“Känner mig bedragen”

Kunden “Robin” – som inte velat träda fram med sitt riktiga namn – menar att han känner sig bedragen.

– Han satte på nya lappar med nytt bäst-före-datum över den gamla lappen. Men den nya lappen gick att ta bort och då såg jag att de förlängt datumet med en hel månad, säger han till LT.

“Förstår nu”

Enligt “Robin” märktes bröd om från att ha ett utgångsdatum den 2 juni till den 6 juli.

– Nu förstår jag varför brödet möglar så snabbt här hemma, säger han.

När LT besökte butiken och påpekade datummärkningen kom svaret “det är fel, det är fel”, och brödet plockades bort.

Enligt butiken rör det sig om att en anställd gjort ett misstag där personen skrev fel datum “som sedan korrigerades”.

Läs mer: Ica-butik går i konkurs – drevs i fem generationer

Tidigare anställd larmade

Liknande uppgifter kom för bara ett par veckor sedan från Ica Maxi i Jönköping.

En tidigare anställd berättade då om pajer som packas om med nytt datum och återkommande fusk med matsäkerheten.

– Vi fick instruktioner om att så länge det inte är mögel på pajerna är de okej. Jag kände att vi lurade kunder, sade den före detta anställda till SVT.

Anmälde problemen

Personen i fråga slutade vid butiken 2024 kort efter att ha anmält bristerna till miljö- och hälsoskyddskontoret i Jönköping.

Butikschefen svarade på uppgifterna att det vore beklagligt om det stämmer, men att “det inte är så våra rutiner är”.

Läs mer: Klädföretag i konkurs efter 43 år

Läs mer: FI varnar: Ta inga lån från dessa företag

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen