Räkning kan sjunka med 40 procent – ny tjänst lanseras i Sverige

2025 05 15

Från och med den 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en så kallad effektavgift.

Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre.

Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor. 

Nu arbetar många företag med att utveckla tjänster för att hjälpa kunder att anpassa elförbrukningen efter den nya modellen.

Ett av företagen är Ferroamps, som arbetar med energi- och effektoptimering för små och stora fastigheter. 

På torsdagen lanserar företaget en ny tjänst, som påstås kunna minska elkostnaderna med 40 procent.

Det handlar om AI-modellen ”FerroAI”, som integrerar solceller, hemmabatterier och elbilsladdning genom den svenska växelriktaren EnergyHub. Via tjänsten kan användare styra och optimera hela energisystemet, till exempel genom att maximera egenförbrukningen av solel, ladda ur när priset är högt eller kapa effekttoppar.

– Kombinationen av olika avgifter och tariffer gör det komplicerat även för elkunder med solceller och batterier att veta hur man bäst sänker sina elkostnader. FerroAI gör att man kan sänka både elräkning och elnätsavgift utan att behöva tänka så mycket på elförbrukningen, säger Kent Jonsson, vd på Ferroamp.

Kan minska med 40 procent

Hur mycket pengar hushåll kan spara på att aktivera AI-styrningen skiljer sig åt beroende på förutsättningar som hur mycket el man använder, hur stort batteri man har, hur mycket spotpriserna varierar och hur höga effektavgifter nätägaren har.

Ferroamp har dock kunnat konstatera att kunder med effekttariffer i Ellevios elnät kunde sänka sina totala elkostnader med upp till 40 procent jämfört med att ha ett batteri som enbart är inställt på att spara solel.

– Utvecklingen av AI kommer både hjälpa kunderna att sänka sina kostnader men också vara viktigt för förmågan att stabilisera elnätet. Vi kommer att fortsätta utveckla FerroAI för att till exempel kunna kombinera med stödtjänster och för att kunna utnyttja tillsamman med vår vehicle-to-grid laddare. Det handlar om att göra det enkelt att använda avancerad teknik, säger Kent Jonsson.

Foto: Kivra

Text: Redaktionen

JUST NU: Putin rasar mot USA – hotar att bryta banden helt

2025 10 05

Ett enda amerikanskt beslut kan kasta in världen i en ny kris.

Rysslands och USA:s något förbättrade relation kan snart vara över.

Rysslands ledare Vladimir Putin slår fast att om USA beslutar att förse Ukraina med Tomahawk-missiler – då är relationen mellan Moskva och Washington i praktiken över, rapporterar Reuters.

Oundviklig konfrontation

– Detta kommer att leda till att våra relationer förstörs, eller åtminstone de positiva trender som har uppstått i dessa relationer, säger Putin i ett klipp publicerat av rysk statlig tv.

Uttalandet kommer bara två månader efter toppmötet mellan Donald Trump och Putin i Alaska – ett möte som skulle skapa ”ny dialog”.

Putin varnar för att en leverans av Tomahawks till Ukraina skulle innebära en helt ny nivå av konfrontation mellan stormakterna.

– Detta kommer att innebära ett helt nytt, kvalitativt eskaleringsstadium, inklusive i relationerna mellan Ryssland och USA, betonar Putin.

Lång räckvidd

De amerikanska Tomahawk-robotarna har en räckvidd på över 2 500 kilometer, vilket innebär att de kan nå Moskva och hela västra Ryssland om Ukraina använder dem.

Putin uppger att Tomahawks skulle kunna skada Ryssland, men att landet helt enkelt skulle skjuta ner dem och förbättra sitt eget luftförsvar.

Putin hävdar dessutom att missilerna inte skulle kan användas utan direkt amerikansk militär inblandning, vilket i så fall skulle innebära att USA aktivt deltar i kriget.

Vita huset i svår sits

Enligt Wall Street Journal överväger Washington att bistå Ukraina med information om ryska energimål, samtidigt som frågan om Tomahawks diskuteras internt.

Vicepresident JD Vance har tidigare bekräftat att Ukraina begärt långdistansvapen, men att beslut ännu inte är fattat.

Samtidigt menar flera källor att USA:s nuvarande lager av Tomahawks är bundna till flottan, vilket kan göra ett leveransbeslut svårt – men inte omöjligt.

– Väst ser oss som svaga, men vi kommer inte låta oss kontrolleras, har Putin tidigare sagt.

Foto: The White House-resp President of Russia Office

Text: Redaktionen

Putins största industri kollapsar – arbetare flyr

2025 10 05

Tusentals ryska arbetare lämnar sina fabriker.

GAZ Group, en av Rysslands största biltillverkare, kämpar med allvarlig personalbrist.

En fyradagarsvecka har införst hos biljätten, som är en av Rysslands största industrier, vilket sänkt löner och ökat arbetsbördan.

Mekaniker, elektriker, svetsare och rörmokare lämnar nu sina jobb i Nizjnij Novgorod, rapporterar Moscow Times.

– Vi kan inte leva på dessa löner längre. Många av oss måste hitta annat arbete, annars klarar vi oss inte, säger en fabriksarbetare till Telegram-kanalen Mash.

Införandet av fyradagarsveckan i juli har sänkt lönerna med cirka 20 procent och utlöste en snabb utströmning av personal.

Utrustning lämnas utan underhåll, vilket ytterligare försvårar produktionen.

Tung arbetsbörda

De som blir kvar på fabrikerna tvingas ta över större ansvar och tyngre arbetsuppgifter.

Enligt Mash tar det minst ett år att utbilda nya specialister.

Ledningen uppmanar arbetarna att rida ut stormen, men problemen med underhåll och produktionsstopp växer dag för dag.

– Vi vill uppmana våra arbetare att ha tålamod, meddelar GAZ sina arbetare.

Pressad ekonomi

Bakgrunden till krisen är fallande försäljning och brist på billig finansiering för kunder.

Under första halvåret 2025 har försäljningen av medeltunga lastbilar sjunkit med nästan 40 procent, lätta transportfordon med 30 procent och bussar med 60 procent.

Samtidigt har AvtoVAZ infört liknande fyradagarsveckor, vilket halverat löner och tvingat många arbetare att söka jobb inom taxi, leverans och försvarsindustrin.

Rysslands största bransch

Bilindustrin är en av Rysslands största och mest strategiskt viktiga sektorer.

Krisen hos GAZ och AvtoVAZ hotar hela Putins industriella maskineri och riskerar att ytterligare försena produktionen i en redan svag ekonomi.

Bilindustrin är inte bara stor i Ryssland – den är en av landets viktigaste industrigrenar, med hundratusentals direkt anställda och flera hundratusen i underleverantörsledet.

Före kriget producerade Ryssland omkring 1,5–1,8 miljoner fordon per år, vilket gjorde landet till en av Europas tio största biltillverkare.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen