Profilen varnar Teslainvesterare – “global skada” på varumärket

2025 03 21

Teslaprofilen Dan Ives varnar investerare för en stundande global kris – och uppmanar Elon Musk att agera innan det är för sent.

Elon Musk måste tona ner sin roll i Donald Trumps administration – och ge investerare ett styrkebesked.

Annars kommer han inte kunna rädda ett krisande Tesla.

Det menar Teslaprofilen Dan Ives, enligt The Guardian.

Tesla krisar – protester världen över

Aktien har förlorat en tredjedel av sitt värde under den senaste månaden.

Samtidigt sker stora protester mot företaget och bilar vandaliseras världen över.

Tesla befinner sig i en mycket svår sits.

Detta till stor del på grund av dess kontroversielle vd Elon Musk – och dennes nya roll i Donald Trumps administration som chef för det nyinstiftade departementet för regeringseffektivitet (Doge).

“Har spridit sig globalt”

Sedan Musk tog över ledarrollen på Doge har han blivit ansiktet utåt för de enorma nedskärningar myndigheten genomfört över hela USA.

Samtidigt har miljardären förstört både sitt eget och Teslas rykte i sin tveksamma roll vid Trumps sida, menar Dan Ives, enligt The Guardian en av elbilstillverkarens största anhängare.

Nu varnar han investerare för en internationell kris. 

– Skadan på varumärket ansågs vara begränsad till en början, men har nu spridit sig globalt under de senaste veckorna och blivit vad vi skulle karaktärisera som ett krismoment för Musk och Tesla, skriver Ives i ett brev till Teslainvesterare enligt den brittiska tidningen.

Så kan Musk rädda Tesla

Ives menar att situationen börjar bli ohållbar, och pekar på de protester som sker världen över samt de många Teslafordon som vandaliserats på senare tid.

Musk måste helt enkelt tona ner sin roll i Trumps administration, och ge investerare någon form av styrkebesked.

Annars kan Tesla snart vara ett minne blott, om man ska tro profilen.

– Tesla och Musk står inför ett avgörande kapitel. Hur Musk hanterar de kommande månaderna blir avgörande för Teslas långsiktiga tillväxt, enligt vår uppfattning. Det finns en person som investerare behöver höra från – nämligen Musk, avslutar Ives.

Foto: G. Skidmore

Text: Redaktionen

Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”

2025 07 01

Flera svenska företag gör internationell succé.

Intresset för svenskt godis är enormt.

På sociala medier har det unika svenska lösgodiset trendat – och det har lett till enorma framgångar för svenska företag.

Suget är stort såväl i Sverige som internationellt, rapporterar Breakit.

“Hur mycket som helst”

Eivind Granås, vd på godistillverkaren Godisfabriken Aroma, förklarar att det är ett enormt intresse.

– Det är som ett stort svart hål som man kan sälja hur mycket godis som helst till, säger han.

Internationellt sug

Granås berättar att hans företag ibland måste tacka nej till amerikanska kunder för att se till att efterfrågan hemma i Sverige möts först.

Han förklarar även att det är fler länder än USA som har fått upp intresset för det svenska godiset.

– Fler länder än USA visar intresse nu, Sydkorea exempelvis. Så det kanske blir nästa stora marknad, säger han.

Flera andra godisföretag som Breakit har pratat med vittnar om ett till synes omättligt intresse – som inte är på väg att försvinna inom en nära framtid.

Uppmärksammas

Det stora intresset för svenskt godis har uppmärksammats internationellt.

Amerikanska New York Post skriver så här:

– Det som lockar med den svenska sötsaken är att den innehåller riktigt socker, inte majssirap med hög fruktoshalt, ett vanligt sötningsmedel i amerikanska godisar, och att den dessutom finns i ovanliga smaker och former.

“Långvarig tradition”

Även det kanadensiska public service-bolaget har tagit upp trenden.

De skriver också att det som gör att svenskt godis sticker ut är att det lutar sig mot ovanliga former och smaker, och bort från tillsatser som vanligtvis finns i nordamerikanskt godis.

– Landet har en långvarig tradition som kallas lördagsgodis, där familjer är kända för att ladda upp med godis, skriver kanadensarna om det svenska fenomenet.

– Seden föddes ur en studie från 1950-talet av medicinska forskare som fann att nationens tandhälsa skulle förbättras om de begränsade sitt godisätande till en dag i veckan.

Foto: V. Gariev

Text: Redaktionen

Svenskt modebolag går i konkurs

2025 07 01

Nu kommer besked om ytterligare en konkurs i modebranschen.

Den senaste statistiken visar att antalet konkurser i Sverige minskar.

Det fortsätter dock att ramla in konkursansökningar i olika branscher – däribland modebranschen.

Nu kommer besked om att det svenska modebolaget Teurn Studios AB går i konkurs.

Det rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Modevarumärket grundades för fyra år sedan av designern Anna Teurnell.

De har fokuserat på kläder för kvinnor – och har under den senaste tiden varit i processen att expandera internationellt.

Nu har dock en konkursansökan skickats in till och accepterats av Stockholms tingsrätt.

Negativa siffror

Enligt de senast tillgängliga siffrorna omsatte bolaget omkring 14,7 miljoner kronor – med ett negativt rörelseresultat om 1,9 miljoner kronor.

Förlustresultatet beskrevs i en rapport som en “direkt följd av signifikanta investeringar i framför allt produkt och marknadsföring”.

Sajten Habit uppger att det var expansionen till USA som blev för kostsam.

– Det stämmer överens med vad ledningen har sagt till mig, säger konkursförvaltaren Niklas Emthén till Breakit.

Konkurserna minskar

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 5 procent under juni jämfört med samma period föregående år. 

– För tredje månaden i följd noteras en minskning, om än en försiktig sådan, i antalet konkurser, vilket inger försiktig optimism inför framtiden, meddelar UC i sin rapport.

Minskar i byggbranschen

Konkurserna minskade i byggbranschen och partihandeln, medan de ökade i hotell- och restaurangbranschen och detaljhandeln.

– Riksbankens företagsundersökning från maj och Konjunkturinstitutets barometer från juni visar att den tidigare försiktiga optimismen hos företag i Sverige har mattats av, säger UC:s analytiker Amanda Aldestam.

– Trots detta visar våra junisiffror på en fortsatt försiktig nedgång när det kommer till konkurstal. Inom hotell- och restaurang och detaljhandel ökar i stället konkurserna något.

Arkivfoto: Wander Creative

Text: Redaktionen