Profilen varnar Teslainvesterare – “global skada” på varumärket

2025 03 21

Teslaprofilen Dan Ives varnar investerare för en stundande global kris – och uppmanar Elon Musk att agera innan det är för sent.

Elon Musk måste tona ner sin roll i Donald Trumps administration – och ge investerare ett styrkebesked.

Annars kommer han inte kunna rädda ett krisande Tesla.

Det menar Teslaprofilen Dan Ives, enligt The Guardian.

Tesla krisar – protester världen över

Aktien har förlorat en tredjedel av sitt värde under den senaste månaden.

Samtidigt sker stora protester mot företaget och bilar vandaliseras världen över.

Tesla befinner sig i en mycket svår sits.

Detta till stor del på grund av dess kontroversielle vd Elon Musk – och dennes nya roll i Donald Trumps administration som chef för det nyinstiftade departementet för regeringseffektivitet (Doge).

“Har spridit sig globalt”

Sedan Musk tog över ledarrollen på Doge har han blivit ansiktet utåt för de enorma nedskärningar myndigheten genomfört över hela USA.

Samtidigt har miljardären förstört både sitt eget och Teslas rykte i sin tveksamma roll vid Trumps sida, menar Dan Ives, enligt The Guardian en av elbilstillverkarens största anhängare.

Nu varnar han investerare för en internationell kris. 

– Skadan på varumärket ansågs vara begränsad till en början, men har nu spridit sig globalt under de senaste veckorna och blivit vad vi skulle karaktärisera som ett krismoment för Musk och Tesla, skriver Ives i ett brev till Teslainvesterare enligt den brittiska tidningen.

Så kan Musk rädda Tesla

Ives menar att situationen börjar bli ohållbar, och pekar på de protester som sker världen över samt de många Teslafordon som vandaliserats på senare tid.

Musk måste helt enkelt tona ner sin roll i Trumps administration, och ge investerare någon form av styrkebesked.

Annars kan Tesla snart vara ett minne blott, om man ska tro profilen.

– Tesla och Musk står inför ett avgörande kapitel. Hur Musk hanterar de kommande månaderna blir avgörande för Teslas långsiktiga tillväxt, enligt vår uppfattning. Det finns en person som investerare behöver höra från – nämligen Musk, avslutar Ives.

Foto: G. Skidmore

Text: Redaktionen

Coca-Colas drag – gamla succékampanjen är tillbaka

2025 03 31

Coca-Cola tar tillbaka en klassisk kampanj.

Läskjätten kommer på nytt att introducera den så kallade “Share a Coke”-kampanjen.

När den först lanserades år 2011 uppmärksammades Colaflaskor världen över med konsumenternas egna namn påskrivna och kampanjen gjorde succé.

Är tillbaka

Nu återvänder Share a Coke i ny tappning. 

Originalversionen lanserades 2011 och blev en stor succé världen över. 

För första gången någonsin kunde Coca-Colas konsumenter då hitta sina egna namn på flaskorna i stället för den klassiska logotypen. 

Nylanseringen av den ikoniska kampanjen uppmanar alla att “dela en Coca-Cola med någon de tycker om för att fira vänskap och skapa nya minnen tillsammans”.

165 namn

På butikshyllor över hela landet kommer 165 unika namn och smeknamn att finnas tryckta, unikt framtagna för den svenska marknaden. 

– Skulle man inte hitta sitt eget eller bästisens namn i butik kan man tävla genom Coke-appen för en chans att personifiera en egen burk mellan 28 april och 31 augusti, förklarar läskjätten.

“Många har längtat”

Victoria Adolfsson, varumärkeschef för Coca-Cola i Sverige, kommenterar beslutet.

– Share a Coke blev snabbt en ikonisk kampanj när den lanserades för över tio år sedan och många har längtat efter att den ska komma tillbaka, säger hon.

– Det är därför fantastiskt roligt att få presentera den i en ny modern tappning och påminna om vikten av att dela stunder med dem vi tycker om. För vissa saker är helt enkelt bättre när vi delar dem med varandra

Från vecka 15

Personliga Share a Coke-burkar och flaskor finns tillgängliga i butiker runt om i Sverige från och med vecka 15.

– Kampanjen ger svenskar ett kul och enkelt sätt att hylla människorna i sina liv, vare sig det är vännerna, familjen eller kollegorna, fortsätter Coca-Cola.

– Denna gång får Gen Z också vara med och dela kampanjen – en generation som söker minnesvärda upplevelser att dela bortom det digitala.

De förklarar emellertid inte hur länge kampanjen kommer att vara.

Foto: E. Yuwen Teoh

Text: Redaktionen

Succékedjan expanderar – snart öppnar 81:a butiken

2025 03 31

Butikskedjan Rituals fortsätter att expandera.

På senare år har kedjan Rituals – som bland annat säljer smink, hudvård och andra produkter – etablerat en stark marknadsnärvaro i Sverige.

I dagsläget har kedjan så många som 80 butiker runt om i landet – och fler ska det bli.

Rituals kommer under 2025 öppna minst två nya butiker, rapporterar sajten E-handel.

Fortsätter expandera

Rituals framhåller själva att de satsar mycket på varumärkeskännedom och att driva trafik till såväl fysiska butiker som till e-handeln.

Joakim Klingsell, vd för kedjan i Norden, tydliggör att expansionsresan fortsätter.

– Rituals har flera ”white spots” kvar i Sverige, förklarar han för sajten Market.

– Vi kommer under åren att fortsätta vår expansion genom att öppna eller flytta butiker på och till platser som erbjuder en blandning av hög besökstrafik och olika kunddemografi.

Köpcentrum viktiga

Det framgår emellertid ännu inte var de två nya butikerna kommer att hamna.

En tydlig trend är dock att Rituals satsar på köpcentrum, där 90 procent av kedjans butiker finns.

– Köpcentrum ger en kontrollerad miljö med konsekvent footfall, fortsätter Joakim Klingsell.

Det är Rituals

Rituals är ett nederländskt företag som under de senaste 25 åren har expanderat internationellt.

Utöver de många butikerna satsar kedjan också mycket på e-handel.

Vad gäller den fysiska närvaron går Rituals mot strömmen och expanderar under den rådande lågkonjunkturen.

Tuffa tider

Som bekant har det varit ett par tuffa år för svensk ekonomi – som fortfarande befinner sig i en lågkonjunktur.

Många kedjor har tvingats stänga butiker eller slå igen dörrarna för gott under de senaste åren på grund av de utmanande förutsättningarna.

Bland bidragande faktorer till den svåra situationen finns höga lokalhyror, svag köpkraft bland konsumenter, höjda räntor och hög inflation.

Som många andra branscher blickar även denna mot Riksbanken – som dock har aviserat att det inte lär bli några ytterligare räntesänkningar i närtid.

Foto: L. Ganster

Text: Redaktionen