Profilen stöttar matjättarna – “Utsätter fel personer”

2025 03 19

Näringslivsprofilen Jacob Wallenberg stöttar matjättarna.

Under den senaste tiden har raseriet mot Ica, Coop och Axfood blossat upp igen.

Den senaste inflationsrapporten visade att matpriserna stiger igen – och en bojkott har inletts för att protestera mot de höga matpriserna.

En som nu stöttar matjättarna är näringslivsprofilen Jacob Wallenberg, bland annat ordförande i investeringsbolaget Investor.

Det rapporterar SvD Näringsliv.

“Utsätter fel personer”

Wallenberg menar att anledningen till de höga matpriserna inte är någonting som livsmedelskedjorna har något att göra med.

Han hänvisar då bland annat till inflation och missväxt.

– I Sverige går vi ut och vi ska protestera mot det här genom att inte köpa i affärerna, säger han till SvD Näringsliv.

– Det är att utsätta fel personer för vår ilska och det tycker jag är olyckligt.

Stiger igen

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 1,8 procent i februari i år, jämfört med januari. 

Det är den högsta månadsuppgången sedan februari 2023. 

I årstakt ökade priserna med 3,9 procent jämfört med februari i fjol.

Flera produkter

Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB, uttalar sig om prisökningarna.

– Ökningen av matpriserna i början av 2025 har bidragit till den ökade inflationstakten. Under årets första två månader har livsmedel och alkoholfria drycker stigit med 2,6 procent i pris, säger han.

– Priset på smör steg med 4,7 procent i februari jämfört med månaden innan. Sett över ett år har smörpriset ökat med 26 procent.

Glass och kaffe

En annan produkt som stiger i pris just nu är kaffe, dels på grund av svaga odlingar i länder med stor produktion, bland annat i Västafrika.

– Priset på kaffe gick upp med nästan 11 procent i februari jämfört med månaden innan. I årstakt har priset på kaffe stigit med 28 procent, säger Carl Mårtensson.

En annan varugrupp som nu börjar sticka i väg i pris är sötsaker och glass.

I årstakt har priserna på sötsaker och glass ökat med 9,4 procent, uppger SCB.

Foto: Ica

Text: Redaktionen

Coca-Colas drag – gamla succékampanjen är tillbaka

2025 03 31

Coca-Cola tar tillbaka en klassisk kampanj.

Läskjätten kommer på nytt att introducera den så kallade “Share a Coke”-kampanjen.

När den först lanserades år 2011 uppmärksammades Colaflaskor världen över med konsumenternas egna namn påskrivna och kampanjen gjorde succé.

Är tillbaka

Nu återvänder Share a Coke i ny tappning. 

Originalversionen lanserades 2011 och blev en stor succé världen över. 

För första gången någonsin kunde Coca-Colas konsumenter då hitta sina egna namn på flaskorna i stället för den klassiska logotypen. 

Nylanseringen av den ikoniska kampanjen uppmanar alla att “dela en Coca-Cola med någon de tycker om för att fira vänskap och skapa nya minnen tillsammans”.

165 namn

På butikshyllor över hela landet kommer 165 unika namn och smeknamn att finnas tryckta, unikt framtagna för den svenska marknaden. 

– Skulle man inte hitta sitt eget eller bästisens namn i butik kan man tävla genom Coke-appen för en chans att personifiera en egen burk mellan 28 april och 31 augusti, förklarar läskjätten.

“Många har längtat”

Victoria Adolfsson, varumärkeschef för Coca-Cola i Sverige, kommenterar beslutet.

– Share a Coke blev snabbt en ikonisk kampanj när den lanserades för över tio år sedan och många har längtat efter att den ska komma tillbaka, säger hon.

– Det är därför fantastiskt roligt att få presentera den i en ny modern tappning och påminna om vikten av att dela stunder med dem vi tycker om. För vissa saker är helt enkelt bättre när vi delar dem med varandra

Från vecka 15

Personliga Share a Coke-burkar och flaskor finns tillgängliga i butiker runt om i Sverige från och med vecka 15.

– Kampanjen ger svenskar ett kul och enkelt sätt att hylla människorna i sina liv, vare sig det är vännerna, familjen eller kollegorna, fortsätter Coca-Cola.

– Denna gång får Gen Z också vara med och dela kampanjen – en generation som söker minnesvärda upplevelser att dela bortom det digitala.

De förklarar emellertid inte hur länge kampanjen kommer att vara.

Foto: E. Yuwen Teoh

Text: Redaktionen

Succékedjan expanderar – snart öppnar 81:a butiken

2025 03 31

Butikskedjan Rituals fortsätter att expandera.

På senare år har kedjan Rituals – som bland annat säljer smink, hudvård och andra produkter – etablerat en stark marknadsnärvaro i Sverige.

I dagsläget har kedjan så många som 80 butiker runt om i landet – och fler ska det bli.

Rituals kommer under 2025 öppna minst två nya butiker, rapporterar sajten E-handel.

Fortsätter expandera

Rituals framhåller själva att de satsar mycket på varumärkeskännedom och att driva trafik till såväl fysiska butiker som till e-handeln.

Joakim Klingsell, vd för kedjan i Norden, tydliggör att expansionsresan fortsätter.

– Rituals har flera ”white spots” kvar i Sverige, förklarar han för sajten Market.

– Vi kommer under åren att fortsätta vår expansion genom att öppna eller flytta butiker på och till platser som erbjuder en blandning av hög besökstrafik och olika kunddemografi.

Köpcentrum viktiga

Det framgår emellertid ännu inte var de två nya butikerna kommer att hamna.

En tydlig trend är dock att Rituals satsar på köpcentrum, där 90 procent av kedjans butiker finns.

– Köpcentrum ger en kontrollerad miljö med konsekvent footfall, fortsätter Joakim Klingsell.

Det är Rituals

Rituals är ett nederländskt företag som under de senaste 25 åren har expanderat internationellt.

Utöver de många butikerna satsar kedjan också mycket på e-handel.

Vad gäller den fysiska närvaron går Rituals mot strömmen och expanderar under den rådande lågkonjunkturen.

Tuffa tider

Som bekant har det varit ett par tuffa år för svensk ekonomi – som fortfarande befinner sig i en lågkonjunktur.

Många kedjor har tvingats stänga butiker eller slå igen dörrarna för gott under de senaste åren på grund av de utmanande förutsättningarna.

Bland bidragande faktorer till den svåra situationen finns höga lokalhyror, svag köpkraft bland konsumenter, höjda räntor och hög inflation.

Som många andra branscher blickar även denna mot Riksbanken – som dock har aviserat att det inte lär bli några ytterligare räntesänkningar i närtid.

Foto: L. Ganster

Text: Redaktionen