Prisfall på bilmarknaden – “Är tydligt”

2025 04 07

Priserna faller på marknaden för begagnade bilar.

Under de senaste åren har det varit skakigt på bilmarknaden.

På måndagen kommer en ny rapport som visar att priserna nu faller på marknaden för begagnade bilar.

Det framhåller Kvdbil i ett pressmeddelande.

Priserna faller

Enligt Bilprisers begagnatprisindex (BPI), som baseras på försäljningar på Kvd.se, sjönk prisnivån med hela 4,8 procent bara mellan februari och mars. 

Jämfört med helåret 2024 ligger priserna nu i genomsnitt 4,6 procent lägre.

– Prisfallet är tydligt, särskilt på elbilar där priserna ett tag verkade ha stabiliserats, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

– Det finns ingen enskild förklaring till nedgången, men en fortsatt ansträngd ekonomi spelar förstås in. Ett ökat utbud sätter också press på priserna.

Försäljningen ökar

Av rapporten framgår även att försäljningen på begagnatmarknaden fortsatte i stark takt under det första kvartalet.

Totalt såldes 292 301 begagnade bilar, vilket är 13 217 fler än under samma period 2024.

Det motsvarar en uppgång med 4,7 procent. 

“Fortsätter växa”

Odsberg kommenterar utvecklingen.

– Trots fortsatt osäkerhet i ekonomin ser vi att många väljer att byta bil och att begagnatmarknaden fortsätter växa, menar han.

– Allt fler upptäcker elbilar och laddhybrider på andrahandsmarknaden. Under första kvartalet stod elektrifierade fordon för över 16 procent av alla försäljningar.

Stor osäkerhet

Bilmarknaden har generellt varit skakig de senaste åren.

Det kopplas till de bredare ekonomiska utmaningarna – som bara på några år har kännetecknats av hög inflation, höga räntor, svag köpkraft och tullskräck.

Donald Trumps tullar har skakat de finansiella marknaderna och allt från bilar och datorer till majs, sprit och mat diskuteras utifrån de annalkande tullarna.

Det finns i nuläget ingenting som tyder på att Trump-administrationen har för avsikt att modifiera tullarna – men de uppger själva att flera länder har tagit kontakt för att nå nya handelsavtal.

Foto: Obi

Text: Redaktionen

UPPGIFTER: Fartyg ska bordas – tung smäll för Ryssland

2025 10 19

Den ryska skuggflottan utgör en av Putinregimens viktigaste resurser.

Fartygen seglar under falsk flagg för att kringgå västvärldens sanktioner och används främst för att transportera rysk olja till internationella handelspartners.

Den ryska ekonomin är kraftigt beroende av exporten av olja och gas. Intäkterna från exporten används för att finansiera kriget i Ukraina. Skuggflottans oljetransporter utgör en avgörande länk i denna ekonomiska kedja.

Nu kan flera transporter stoppas.

EU planerar att förstärka medlemsländernas befogenheter att borda de ryskkopplade fartygen, rapporterar Politico med hänvisning till ett dokument som tagits fram inför ett möte mellan unionens utrikesministrar.

Enligt dokumentet vill EU, inom ramen för den internationella havsrätten, öka möjligheterna till bordning genom ”bilaterala avtal mellan flaggstaterna och EU om förhandsgodkända bordningar för inspektioner".

– Det skulle ge medlemsstaterna ytterligare verktyg för att öka effektiviteten i genomförandet av tvångsåtgärder, bland annat genom att skapa rättslig grund för att borda fartygen som tillhör skuggflottan, står det i dokumentet enligt tidningen.

”Plattformar för hybridattacker”

I dokumentet betonas det att skuggflottans fartyg inte bara bidrar till att stärka Moskvas krigsekonomi utan också utgör ett hot mot miljön och sjöfartssäkerheten.

Vidare konstateras det att dessa fartyg utgör en risk för kritisk infrastruktur och ”kan användas som plattformar för hybridattacker mot EU:s territorium".

Beslut i november

EU:s målsättning är att dokumentet ska antas i november, uppger Politico.

När deklarationen har fått stöd av medlemsstaterna kommer EU:s utrikeschef Kaja Kallas att söka EU-rådets bemyndigande och sedan inleda förhandlingar om bilaterala avtal med ”identifierade flaggstater”.

Foto: Nato

Text: Redaktionen

18 oktober 2025

Jättekris för klassisk bransch i USA – folk vägrar att köpa

2025 10 18

Den amerikanska whiskyindustrin står inför en kris.

Motreaktioner mot president Trumps tullar slå hårt mot den klassiska branschen.

En färsk kvartalsrapport från den nationella branschorganisationen Distilled Spirits Council of the US (DISCUS) visar att exporten minskat med hela 9 procent jämfört med motsvarande period i fjol. 

– Ihållande handelsspänningar har en omedelbar och negativ effekt på den amerikanska spritexporten, säger DISCUS vd Chris Swonger till Newsweek.

Enligt Swonger väljer USA:s internationella handelspartner bort amerikansk whisky.

– Det finns en växande oro för att våra internationella konsumenter allt oftare väljer inhemskt producerad sprit eller importerad sprit från andra länder än USA. Det signalerar ett skifte bort från våra fantastiska amerikanska spritmärken.

Bojkott i grannlandet

Det största problemet för den amerikanska whiskybranschen är den pågående bojkotten av amerikanska spritmärken i grannlandet Kanada, uppger Swonger.

Kanandensarna har reagerat kraftigt på Trumps tullhot och prat om att göra Kanada till USA:s 51:a delstat.

– Exporten till Kanada sjönk med 85 procent under andra kvartalet – från över 63 miljoner dollar till under tio miljoner dollar, rapporterar Newsweek.

Förbud gäller

Trots att Kanadas premiärminister Mark Carney har upphävt vedergällningstullar på amerikanska varor som en del av ett nytt avtal med USA, har flera kanadensiska regioner fortfarande kvar sina förbud mot försäljning av amerikansk alkohol.

F. Paul Pacult – som har utnämnts av Forbes till ”USA:s främste spritexpert” – anser att utvecklingen är oroande.

– Den kanadensiska bojkotten har hittills lett till en kraftig minskning av vinstmarginalerna för amerikanska whiskyproducenter under 2025, säger han till Newsweek.

Foto: Official White House Photo by Molly Riley

Text: Redaktionen