Polisen går ut med Bank ID-varning – “Använder särskilda ord”

2025 08 11

Bedrägeriförsök fortsätter att ställa till med problem i Sverige.

Den här gången är det polisen som tvingas gå ut och varna.

Under den senaste tiden har flera bedrägeriförsök inträffat i bland annat Örnsköldsvik.

Bedragarna låtsas vara polisen för att få det tilltänkta offret att logga in med Bank-ID.

Polisen varnar

I Örnsköldsvikstrakten har det anmälts fyra försök till bedrägeri och ett fullbordat bedrägeri den senaste tiden. 

Modus är att man blir uppringd och den som ringer upp påstår sig arbeta vid polisen och ärendet rör något som kräver att du loggar in med BankId. 

Meddelandet från polisen är tydligt:

– Allt detta är såklart bluff!

“Använder särskilda ord”

Bedragarna byter anledning eller ärende efter ett antal försök. 

I slutändan handlar dock samtalen alltid om att den som blir uppringd uppmanas att logga in med sitt BankId.

– För att öka på sin trovärdighet använder sig bedragarna av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, säger Andreas Dahlbom, operativ koordinator vid polisen i Västernorrland.

Polisen uppmanar

Så här lyder polisens uppmaningar i samband med bedrägeriförsöken:

- Avsluta samtalet så snart som möjligt genom att lägga på luren!

- Logga aldrig med BankId på någon annans uppmaning.

Många banker har även bra tips på hur man undviker att bli bedragen.

Ska anmälas

Den som blivit utsatt för försök till, eller fullbordat, bedrägeri uppmanas göra en polisanmälan. 

Detta kan göras på polisen.se, genom att ringa 11414 eller besöka en polisstation.

– Om man är osäker på om man verkligen pratar med polisen kan man alltid lägga på luren och ringa 114 14 och be att bli kopplad till den person man pratade med, säger Andreas Dahlbom.

Bedragare använder sig av olika typer av metoder och utger sig ofta komma från kända företag eller myndigheter för att lura människor.

De kan bedriva bedrägeriförsöken via telefonsamtal, sms, mejl eller dörrknackningar.

Foto: Bank ID

Text: Redaktionen

Panik på Krym – inför ransonering

2026 05 22

Det råder problem i Sevastopol på ockuperade Krymhalvön.

Staden Sevastopol ligger i de sydvästra delarna av den ockuperade halvön.

Där har sedan gårdagen uppstått bränsleproblem.

Nu har myndigheterna på ön infört ransonering – och begränsar hur mycket bensin som invånarna får köpa, rapporterar RBC Ukraine.

Inför ransonering

Bränslebrist har drabbat det ockuperade Sevastopol sedan torsdagskvällen.

Myndigheterna har begränsat bensinförsäljningen till 20 liter per fordon, köer har bildats vid bensinstationer och priserna har stigit.

Detta enligt ryska Telegram-kanaler och ett uttalande från Sevastopols myndigheter.

“Logistiska svårigheter”

Kunder får alltså bara tanka 20 liter bensin just nu.

Pavel Ieno, biträdande chef för stadens administration, säger att man försöker begränsa “panikköp”.

Men utan att precisera exakt vad det handlar om uttalar han sig även om att det finns problem.

– Det finns vissa logistiska svårigheter, vars orsak jag tror är känd för alla.

– För att förhindra panikköp återinför vi en åtgärd som redan tidigare har visat sig vara effektiv.

Läs mer: Rysk attackdrönare nedskjuten i Afrika

Efter attackerna

Ieno uttalar sig inte specifikt om vad anledningen till ransoneringen är.

Men Ukraina har under den senaste tiden genomfört en rad attacker mot rysk energiinfrastruktur.

Nyligen genomförda ukrainska attacker mot ryska oljeraffinaderier har stoppat eller dragit ner på produktionen vid anläggningar som står för runt en fjärdedel av landets totala raffineringskapacitet och mer än 30 procent av dess bensinproduktion, uppger Moscow Times.

“Under kontroll”

Timmar innan ransoneringen i Sevastopol tillkännagavs på fredagen försäkrade Rysslands energidepartement att den inhemska bensinmarknaden förblev ”stabil och under kontroll”. 

Kreml erkände dock denna vecka att ”produktionen kan komma att minska inom vissa områden”, men stod fast vid att man inte såg ”några risker” för rikstäckande bensinbrist. 

Foto: By Maximilian Dörrbecker (Chumwa) - Own work, usingOpenStreetMap datathis file for the orientation map inset, CC BY-SA 2.0

Text: Redaktionen

Svenskt lyxbolag går i konkurs

2026 05 22

Ett svenskt klädmärke tvingas tacka för sig.

Antalet konkurser i Sverige fortsätter att falla – ett gott tecken.

Men inom detaljhandeln ökade antalet i konkurser i april med hela 17 procent.

Ett av de bolag som har tvingats tacka för sig är det svenska klädmärket Bite Studios, rapporterar sajten E-handel.

Lyxbolag i konkurs

Lyxmärket Bite Studios har tillverkat kläder i ekologiska material och har riktat sig mot lyxkategorin.

Bolagets kläder har bland annat sålts hos Zalando, men de har även drivit egen e-handel.

Men en tids ekonomiska svårigheter har lett till att Bite Studios nu tvingas kasta in handduken.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs.

Miljonförluster

Bite Studios har försökt ställa om strategin, men de senaste årens rörelseresultat visar att utvecklingen har varit svår.

Av det senaste bokslutet att döma gjorde bolaget ett rörelseresultat på minus 22 miljoner kronor.

Året dessförinnan landade resultatet på minus 42 miljoner.

Bolaget grundades för tio år sedan och har sedan dess sålt kläder på den svenska marknaden.

Läs mer: Panik på Krym – inför ransonering

Senaste siffrorna

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 16 procent under april månad jämfört med samma period föregående år. 

Inom detaljhandeln ser UC dock en ökning om 17 procent. 

– Trots att konkurserna totalt sett visar tecken på att avta ser vi fortsatt förhöjda nivåer av konkurser inom detaljhandeln, vilket tydligt sticker ut jämfört med både totalbilden, säger UC:s analytiker Amanda Aldestam.

“Pekar på återhämtning”

Aldestam menar dock att det finns vissa positiva tecken.

– Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att konkursstatistik i hög utsträckning är ett bakåtblickande mått och därmed speglar den press som detaljhandeln utsatts för under särskilt utmanande år, säger hon.

– Mot denna bakgrund är det dock positivt att Svensk Handels Stilindex pekar på en återhämtning i modeförsäljningen, vilket kan vara ett tidigt tecken på en gradvis ljusning framöver. 

Foto: C. Deluvio

Text: Redaktionen