Oro hos Finansinspektionen – allt fler blir manipulerade
2025 05 21
Bedrägerierna via betaltjänster minskar något.
Men samtidigt noterar Finansinspektionen en ökning som oroar myndigheten.
Det rör sig om bedrägerier där bedragare manipulerar konsumenten till att utföra en transaktion.
Det framgår av en ny rapport från FI.
Oroväckande ökning
Under andra halvåret 2024 uppgick det sammanlagda beloppet från bedrägerier via betaltjänster till 806 miljoner kronor.
Det är en minskning från första halvåret 2024 då motsvarande belopp var 899 miljoner kronor.
En positiv utveckling förvisso – men Finansinspektionen oroar sig över att bedrägeri via manipulation har ökat.
Genom olika metoder
Bedragare använder olika metoder för att lura till sig pengar från konsumenter via betaltjänster.
En metod som blivit allt vanligare de senaste åren och även fortsatt under andra halvåret 2024 innebär att bedragaren manipulerar konsumenten till att utföra en transaktion.
Det rör sig om ett totalt belopp om 511 miljoner kronor under första halvan av förra året.
Siffran för den andra halvan av 2024 landade på 554 miljoner kronor.
“Är oroande”
Mithra Sundberg, avdelningschef för Betaltillsyn på FI, kommenterar utvecklingen.
– De totala bedrägerierna via betaltjänster går nedåt men det är fortsatt väldigt stora belopp som bedragarna lyckas lura konsumenter på, säger hon.
– Dessutom är det oroande att manipulationerna ökar. Företagen behöver därför fortsätta att prioritera arbetet med att stärka skyddet för konsumenterna i sina tjänster.
Fortsatt stort problem
Bedrägerier och bedrägeriförsök är ett fortsatt stort problem i Sverige.
Bedragarna använder sig ofta av olika kända varumärken för att vagga in det tilltänkta brottsoffret i en falsk trygghet.
I dagarna har polisen gått ut med en varning till alla som äger guld i samband med att guldpriset har stigit kraftigt på sistone.
Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan.
Polisen varnar alla med guldsmycken
Foto: S. Stefancik
Text: Redaktionen