Nytt börslyft i Stockholm – stiger kraftigt

2025 04 15

Det blev ännu en grön börsdag.

Chocken efter Trumps tullbesked ledde till att index över hela världen föll kraftigt.

Nu har åtminstone den svenska börsen börjat återhämta sig.

Precis som gårdagen blev tisdagen en stark dag för Stockholmsbörsen.

Stiger kraftigt

Den svenska börsen stiger kraftigt igen.

Indexet OMXS30 lyfter med 2,22 procent och bredare OMXSPI med 2,23 procent.

Det framgår av data från Marketwatch.

Ericsson i topp

Bland aktierna som toppar tisdagen finns bland annat telekomjätten Ericsson.

Bolaget lämnade en stark kvartalsrapport på morgonen.

Så här lät det från vd Börje Ekholm då:

– Vi bibehöll starkt momentum under första kvartalet, trots en utmanande och snabbt föränderlig makroekonomisk bakgrund, och våra resultat visar vår konkurrenskraft, sade han.

– Vår starka implementering av strategin bidrog till att koncernen hade en stark justerad bruttomarginal på 48,5 procent och en justerad EBITA-marginal på 12,6 procent.

Ericssons A-aktie stiger med nästan 9 procent på tisdagen och B-aktien med knappt 8 procent.

Även Avanza stiger efter en stark rapport, med 2,5 procent.

Skakigt i USA

Det är ljusgrönt på USA-börsen, men alltjämt skakigt.

Den tidigare nationella säkerhetsrådgivaren John Bolton menar att Trump fokuserar fel när det kommer till tullarna.

– Det är verkligen inte så här man behandlar sina vänner. Man ger dem inte en offentlig örfil och säger: ”Jag kommer att ta ut en avgift av dig om du inte gör bättre ifrån dig i handelsförhandlingarna”, säger han till CNBC.

“Bättre position”

Bolton understryker att det finns rimlighet i att vara tuff mot Kina, men att Trump gör det på helt fel sätt.

– Och faktum är att det enda land som verkligen förtjänar ett handelskrig – Kina – har vi försatt i en mycket bättre strategisk position genom att gå ut i tullkrig med våra bästa vänner, medan vi kanske hade kunnat påverka Kinas beteende om vi alla hade gått samman, menar han.

– Så det här är inte bara en ekonomisk blunder, vilket jag tycker att det helt klart är. Det är en strategisk blunder som kommer att stå USA dyrt om denna tullpolitik inte vänds.

Foto: Avanza

Text: Redaktionen

Klassiska butikskedjan i kris – börjar stänga butiker

2025 04 15

Butikskedjan Lagerhaus stänger butiker i flera städer.

Tidigare i år gav Lagerhaus besked om att de inleder rekonstruktion.

Nu framgår att kedjan har börjat stänga butiker i flera olika städer.

Det rapporterar Market.

Stänger butiker

Det rör sig om butiker ”vars omsättning och rörelsemarginaler inte täckt dess kostnader”.

Två butiker stängdes redan förra veckan i Halmstad.

Inom kort kommer butiker även stängas ner i Göteborg, Solna, Malmö, Jönköping och Sickla.

Kan bli fler

Det kan bli ännu fler butiker som får stängas framöver men det är inte säkert, menar rekonstruktör Magnus Löfving.

– För närvarande finns inga sådana planer men det är något som utvärderas löpande, säger han till Market.

Redan innan rekonstruktionen hade kedjan stängt butiker i Stockholm och Sollentuna.

I rekonstruktion

Det var den 16 januari som Lagerhaus fick beviljat ett rekonstruktionsförfarande av Göteborgs tingsrätt.

Lagerhaus hänvisar till lågkonjunktur, hyreshöjningar, höga elpriser och höjda räntor som bidragande anledningar.

– Med dagens förändrade köpbeteende är det en utmaning att driva handel i fysiska butiker, sade Thérèse Elmquist, vd för Lagerhaus AB, då.

– Vi arbetar målmedvetet för att hitta en optimal balans mellan våra butiker och vår onlineförsäljning.

“Försenar effekterna”

Som bekant befinner sig Sverige i en lågkonjunktur och den ekonomiska aktiviteten är svag.

Konsumenternas köpkraft har de senaste åren urholkats av höga räntor och hög inflation, och det tycks ha tid innan ekonomin återhämtar sig.

Elmquist förklarade att Lagerhaus haft betydande satsningar som har fått bakslag på grund av lågkonjunkturen.

– Under de senaste åren har vi anpassat vår affärsmodell efter kundernas förändrade köpbeteende, menade hon.

– Vi har utvecklat vårt sortiment, optimerat vårt butiksnät och skapat goda förutsättningar för tillväxt på den norska marknaden och inom e-handeln. Tyvärr har lågkonjunkturen försenat effekterna av dessa satsningar.

Det återstår att se hur resultatet av kedjans rekonstruktion ser ut.

Foto: Lagerhaus

Text: Redaktionen

Tyskt bilmärke i konkurs efter 43 år

2025 04 15

Krisen fortsätter i bilbranschen.

Det har varit ett par oerhört tuffa år i bilbranschen.

Privatmarknaden är fortsatt svag – och såväl bilhandlare och verkstäder som underleverantörer runt om i Europa har tvingats kasta in handduken.

I Tyskland är situationen allvarlig – och nu kommer besked om att ett tyskt bilmärke går i konkurs efter 43 år.

Det rapporterar Bild.

Går i konkurs

Det handlar om märket Isdera – som främst har producerat lyxbilar.

Bilmärket grundades i Leonberg 1982 av Ebert Schulz, en utvecklare på Porsche, och har haft sin bas St Ingbert i Saarland.

Biltillverkaren har nu ansökt om konkurs vid Saarbrückens lokala domstol. 

Det framgår emellertid ingen officiell anledning till konkursansökan.

Mycket är oklart

Det är oklart hur många anställda som berörs av konkursen och vad som kommer att hända under de närmaste månaderna.

Bolaget har inte kommenterat situationen utåt.

Klart står dock att Isdera har tillverkat sin sista bil.

Tufft i branschen

Den europeiska bilbranschen genomgår ett stålbad.

Nu har även den amerikanska storbanken Barclays nedgraderat utsikterna för USA:s bilsektor på grund av Trumps tullpolitik.

Barclays-analytikern Dan Levy kommenterar beslutet.

– I en mycket utmanande miljö blir det allt svårare att göra en kortsiktig investeringsbedömning för bilsektorn, säger han till Reuters.

– Biltullarna verkar vara här för att stanna, och värderingarna verkar inte prissätta den fulla tullrisken.

Svag privatmarknad

I Sverige är privatmarknaden för bilar fortsatt svag.

Det framgår av branschorganisationen Mobility Swedens senaste rapport.

– Totalt registrerades 24 204 nya personbilar, en ökning med cirka en procent jämfört med samma månad förra året, uppger Mobility Sweden i branschorganisationens marsrapport.

– Nyregistreringarna ligger dock 23 procent under månadens snitt de senaste fem åren. Andelen laddbara bilar ökade till nära 61 procent av nyregistreringarna och är nu uppe på 58 procent för årets första kvartal. 

Foto: C. Aranda

Text: Redaktionen