Nya regler i Thailand – svenskar påverkas starkt

2026 05 20

Reglerna ändras för svenskar som åker till Thailand.

Thailand är ett paradis för många svenskar.

Men nu ändras visumreglerna för turister – och svenska resenärer påverkas starkt.

Så blir nya reglerna för svenskar

Thailand skärper visumreglerna för turister, rapporterar The Guardian.

Anledningen uppges vara att många brott begås av utlänningar.

Fram till nu har medborgare från 93 länder, däribland Sverige, kunnat uppehålla sig i landet i 60 dagar utan visum.

Men nu ändras reglerna.

Antalet dagar som man får stanna utan visum halveras, från 60 till 30 dagar. Svenskar som vill stanna längre än så måste alltså ansöka om visum.

Den thailändska regeringens talesperson Rachada Dhanadirek säger att turismen förvisso ger fördelar, exempelvis en stärkt ekonomi.

– Men det nuvarande systemet har gjort det möjligt för vissa att utnyttja det, säger talespersonen till tidningen.

Internationell brottslighet

Bakgrunden är att det har skett många incidenter där turister begår brott.

Det handlar dels om att vanliga turister begår brott, men också om att systemet utnyttjas av personer som bedriver olagliga verksamheter i turistområden.

Thailändska myndigheter menar att systemet har utnyttjats och missbrukats av internationella kriminella nätverk.

Thailands utrikesminister Sihasak Phuangketkeow understryker att regeländringen inte riktar sig mot något specifikt land, utan mot enskilda individer som missbrukar visumsystemet.

För många svenskar som reser till Thailand innebär regeländringen alltså att man kan behöva söka om visum.

”Turister måste förklara”

Turister kan förnya sitt visum en gång genom att besöka ett immigrationskontor, uppges en talesperson för regeringen.

– Förvaltningen kommer att beslutas av polisen och turisterna måste förklara varför de stannar längre, säger talespersonen.

I samband med regelskärpningen ska reglerna också förenklas, för att undvika förvirring.

Det är oklart när de nya reglerna börjar gälla. Den som ska resa till Thailand bör informera sig om vad som gäller.

Foto: Dee Onederer

Text: Redaktionen

Valuta störtdyker – har halverats i värde

2026 06 05

Det är tuffa tider för bitcoin-investerare.

Börsen faller ordentligt på andra sidan Atlanten.

Men det är inte bara aktier som backar – även den ledande kryptovalutan bitcoin faller, enligt data från Marketwatch.

Valutan störtdyker

Så sent som förra året handlades en bitcoin för 125 000 dollar.

På fredagen faller kryptovalutan med över fyra procent.

Nu handlas en bitcoin för drygt 60 000 dollar – och har därmed mer än halverats sedan toppnivåerna från förra året.

– Det är lärorikt att se hur tillgångar kan få det tufft när de går från att vara månadens hetaste trend till att plötsligt bli helt omoderna, säger Mark Dowding vid BlueBay Asset Management till Reuters.

Kan bidra

Det spekuleras i en rad bidragande anledningar till raset.

Det enorma intresset för AI-aktier och en rad kommande börsintroduktioner – såsom SpaceX – lockar bort kapital från världens största kryptovaluta. 

Som ett ytterligare slag mot kursen offentliggjorde Michael Saylors Strategy, som är det företag som äger mest bitcoin i världen, i måndags att de har sålt av en del av sitt innehav för första gången sedan 2022. 

Läs mer: Chocken: Säger upp samtliga anställda

Och börsen faller

Stockholmsbörsen backade med lite drygt en halv procent på fredagen.

Men på andra sidan Atlanten är det betydligt tuffare.

Det ledande amerikanska indexet S&P 500 faller med 1,7 procent.

Stigit på sistone

Ännu tuffare är det för Nasdaq – som backar med nästan tre procent.

Detta efter att de amerikanska börsindexen trotsat oroligheterna i Mellanöstern och tuffat på ordentligt under den senaste tiden.

USA och Iran har fortfarande inte nått fram till något fredsavtal, och det viktiga Hormuzsundet är i praktiken fortsatt stängt.

Det har lett till stora farhågor om att högre inflation kan vara att vänta världen över i takt med stigande oljepriser och ansträngda försörjningskedjor.

Foto: P. Borthiry

Text: Redaktionen

Chocken: Säger upp samtliga anställda

2026 06 05

Göteborgsbolaget NKC varslar alla anställda.

Uppgifterna kommer på fredagen.

Det Göteborgsbaserade industriföretaget NKC har varslat samtliga anställda om uppsägning.

Detta efter att inte ha fått förlängt kontrakt med huvudkunden SKF, rapporterar Göteborgs-Posten.

Säger upp alla

NKC Manufacturing Sweden har svenskt huvudkontor i Göteborg, och har tidigare varit en del av industrigiganten SKF.

De arbetar bland annat med tillverkning av komponenter i plåt och stål.

Men efter att inte ha fått förlängt kontrakt med SKF sägs nu samtliga anställda upp.

– Det stämmer att SKF har beslutat att inte förlänga avtalet för leverans av hållare till produktionsverksamheten efter innevarande avtal löper ut i september, säger SKF:s presskommunikatör Gösta Andersson till GP.

Över hundra personer

Anledningen till att kontraktet inte förlängdes ska vara av prismässiga skäl.

Enligt den senaste tillgängliga årsredovisningen jobbar omkring 115 personer hos NKC.

– Vi har vetat det någon månad men det blev varsel i tisdags, säger teknikchef Roger Jonson.

De anställda kommer nu att få uppsägningslön.

Läs mer: Överlägsna vinnare – en grupp pensionärer pekas ut

Det är NKC

NKC:s fabrik har funnits sedan 1965 och var ursprungligen en del av SKF Sverige med fokus på komponenter för lagerindustrin.  

Den första april 2011 förvärvades verksamheten av NKC, Nakanishi Metal Works, ett familjeägt företag med säte i Osaka, Japan. 

Bolagets kärnverksamhet omfattar tillverkning av komponenter i plåt, stål och formsprutade material. 

Det är SKF

SKF grundades år 1907. 

Idag finns bolaget i cirka 130 länder och har fler än 38 000 anställda och 17 000 återförsäljare världen över.  

– Våra produkter återfinns överallt i samhället. Våra branschledande lösningar kan användas till att minska friktion överallt där rörelse sker. 

Läs mer: Bland EU:s dyraste – Sverige riskerar ekonomisk baksmälla

Foto: S. Stojchevski

Text: Redaktionen