Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen
2025 07 07
En ny storfilm går urstarkt på bio.
Glädjande för alla fans av Jurassic World-serien är att den nya filmen Jurassic World: Rebirth nu går på biografer.
Intresset för den nya filmen är stort.
Totalt har dinosauriefilmen dragit in så mycket som tre miljarder kronor globalt – bara första helgen, rapporterar Variety.
Tre miljarder kronor
I USA har filmen dragit in 147 miljoner dollar under de första dagarna.
Det hjälper att ”Jurassic World”-serien fortfarande är enormt populär utomlands, där ”Rebirth” drog in enorma 171 miljoner dollar från 82 internationella marknader.
Globalt drog ”Jurassic World Rebirth” in 318 miljoner dollar under sin första premiärhelg.
Totalt motsvarar det lite drygt tre miljarder svenska kronor.
“I alla kulturer”
David A. Gross, som driver filmkonsultföretaget FranchiseRe, förklarar att dinosauriefilmer går hem i alla kulturer.
– Serien har varit särskilt bra utomlands och hittills är utlandsaffärerna enastående. Dinosaurieaction förstås på alla språk och i alla kulturer, säger han.
Bra för Hollywood
Jurassic World: Rebirth är ännu en vinst för Hollywood, som nu i princip har återhämtat sig från en trög start på 2025.
Biljettintäkterna har ökat med mer än 14 procent hittills i år jämfört med förra året enligt Comscore, som samlar in data om biljettintäkter.
Sommarsäsongen, som Comscore börjar spåra den första fredagen i maj, går ännu bättre – upp 15 procent jämfört med 2024, rapporterar CNN.
“Kommer aldrig försvinna”
Jurassic World-serien består av en rad filmer som har släppts under många år.
Comscore-analytikern Paul Dergarabedian menar att det rör sig om en filmserie som kan fortsätta dra in stora pengar även många år framöver.
– Detta varumärke kommer aldrig att dö ut eftersom det fortsätter att entusiasmera publiken. Det är mycket imponerande att en franchise som är tre decennier gammal toppar listan ännu en gång, säger Dergarabedian om den mångåriga filmserien som alltså fortsätter gå starkt på bio.
Foto: F. Bustillo
Text: Redaktionen