Norge varnar för krig

2026 01 20

Norge uppmanar medborgare att förbereda sig för krig.

Den norska försvarsmakten har förvarnat mängder av medborgare att deras egendomar kan beslagtas. Det gäller tiotusentals fordon, båtar, maskiner och fastigheter som militären kan beslagta i händelse av krig.

Under 2026 kommer den norska militären att utfärda cirka 13 500 förberedda rekvisitioner.

– Med anmälan om en förberedd rekvisition informeras ägaren om att resursen planeras att omhändertas av Försvarsmakten vid behov. Den förberedda rekvisitionen gäller för ett år i taget, men kan förlängas, framhåller den norska försvarsmakten.

”Har ökat dramatiskt”

Generalmajor Anders Jernberg, som är chef för den norska försvarsmaktens logistikorganisation (FLO), betonar att landets invånare måste vara förberedda på kriser och krig.

– Vikten av att vara förberedd på kriser och krig har ökat dramatiskt de senaste åren. Norge befinner sig i den allvarligaste säkerhetssituationen sedan andra världskriget. Vårt samhälle måste vara förberett på säkerhetskriser och i värsta fall krig. Vi är i färd med att avsevärt stärka vår militära och civila beredskap, säger han i ett uttalande.  

LÄS MER: Trumps tidigare rådgivare: Det kommer inte bli något

Planerar evakuering

Den norska myndigheten Direktoratet för samhällsskydd och beredskap (DSB) har tidigare meddelat att man har börjat planera för hur norska invånare ska evakueras i händelse av krig.

– DSB har inlett en ny bedömning av vilka områden i Norge som bör ha planer för evakuering och vidarebosättning av civilbefolkningen i en krigssituation, så kallad krigsevakuering. Vi gör detta i nära samarbete med bland annat Försvarsmakten och polisen, framhåller DSB-chefen Elisabeth Aarsæther i en kommentar till VG.

– Det kan vara områden som är sårbara på grund av sin geografiska närhet till Ryssland, eller områden där det finns legitima militära mål, tillägger hon.

LÄS OCKSÅ: “Vi har slagit till” – Ryssland attackerat

Foto: Nato

Text: Redaktionen

Amerikansk attack – stridsflygplan har avfyrat

2026 06 03

Ett amerikanskt stridsflygplan har attackerat en oljetanker.

Det råder fortsatt stora osäkerheter kring vapenvilan i Mellanöstern.

Ett amerikanskt stridsflygplan har nu attackerat en oljetanker som var på väg mot en hamn på den iranska ön Kharg.

Fartyget hade enligt USA inte följt instruktionerna för den rådande amerikanska blockaden – och ett stridsflygplan gick därför till attack, rapporterar The Hill.

Hellfire-robot

En Hellfire-robot som avfyrades från ett amerikanskt stridsflygplan oskadliggjorde oljetankern på väg mot den iranska hamnen på ön Kharg.

Detta efter att fartyget ”ignorerat upprepade varningar” och inte följt de instruktioner som utfärdats under den marina blockaden, meddelar USA:s militärkommando för Mellanöstern Centcom.

Centcom ”upprätthöll blockadåtgärder mot det Botswana-flaggade fartyget M/T Lexie när det färdades på internationellt vatten mot ön Kharg”, uppger militärkommandot i ett uttalande.

“Hindrade fartyget”

Centcom framhåller att de gav instruktioner till fartyget under en 24-timmarsperiod.

Men de menar att en attack var nödvändig då fartyget inte följde instruktionerna.

– Ett amerikanskt flygplan oskadliggjorde slutligen fartyget genom att avfyra en Hellfire-robot in i fartygets maskinrum, vilket hindrade tankfartyget från att nå Iran. 

Läs mer: Börsbolag i konkurs

Missiler och drönare

USA hävdar fortsatt att vapenvilan fortfarande råder.

Men USA och Iran har utväxlat nya attacker.

Iran uppger att de har attackerat amerikanska baser och helikoptrar i regionen med missiler och drönare, rapporterar BBC.

Uppgifter: Avtal nära

Under den senaste tiden har uppgifter gjort gällande att ett fredsavtal mellan Iran och USA ska vara nära – trots de återkommande attackerna.

President Donald Trump har sagt att “Iran verkligen vill sluta ett avtal”.

Utrikesminister Marco Rubio har sagt att “det kan ske idag, det kan ske imorgon och det kan ske nästa vecka”.

Parterna ska dock fortfarande ha meningsskiljaktigheter på ett antal punkter.

Foto: Tom Photography resp Centcom

Text: Redaktionen

2 juni 2026

Putin har infört totalstopp

2026 06 03

En rysk vara får inte längre lämna landet.

Ryssland har infört ett exportförbud som gäller från juni till slutet av november.

Detta för att säkra den inhemska försörjningen, rapporterar Kyiv Post.

Förbjuds att lämna landet

Rysslands regering har beslutat att införa ett tillfälligt exportförbud för flygbränsle mellan den 1 juni och den 30 november.

– Syftet med beslutet är att säkerställa en stabil situation på den inhemska bränslemarknaden, meddelar den ryska regeringen i ett pressutskick.

Vissa undantag kommer dock att gälla.

– Undantag gäller bland annat för bränsle som finns i tekniska tankar ombord på flygplan under pågående flygningar, partier av flygbränsle som redan omfattades av tullförfaranden innan förbudet trädde i kraft samt leveranser som sker inom ramen för mellanstatliga avtal, fortsätter regeringen.

Bränslekrisen förvärras

Exportstoppet följer tidigare begränsningar av bensinexporten som infördes i slutet av 2025.

Trots dessa åtgärder har flera områden drabbats av bränslebrist.

I det ryskockuperade Krym har situationen blivit så ansträngd att myndigheterna infört ransonering.

Invånare får nu köpa högst 20 liter bensin per dygn.

Under våren har Ukraina kraftigt intensifierat sina attacker mot ryska raffinaderier, oljeanläggningar och pipelines.

Ukrainas generalstab uppgav i mitten av maj att tio ryska raffinaderier träffats under månaden och att sex av dem tvingats stoppa verksamheten.

– Under de senaste månaderna har Rysslands oljeraffinering minskat med 10 procent, sade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i ett uttalande nyligen.

Miljardintäkter för Ryssland

Trots problemen har stigande oljepriser på världsmarknaden bidragit till att Rysslands oljeintäkter ökat.

Enligt beräkningar från Centre for Research on Energy and Clean Air uppgick intäkterna i april till i genomsnitt 734 miljoner euro per dag.

Men de ökade inkomsterna kompenserar inte fullt ut för skadorna på infrastrukturen.

Analytiker vid Institute for the Study of War bedömer att kostnader för reparationer och statliga stödåtgärder till energibolagen har blivit mycket höga.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen