Natochefen varnar Putin – ”Det får aldrig hända”

2025 11 09

Natochefen Mark Rutte skickar en skarp varning till Putin.

Natochefen Mark Rutte menar att Natos kärnvapenförmåga har stärkts, och riktar samtidigt en skarp varning till Vladimir Putin.

Det finns en sak som aldrig får hända, menar Rutte.

Varnar Putin

Natos kärnvapenövning tidigare den här månaden var en framgång, och Mark Rutte understryker att Natos ”kärnvapenavskräckning” gentemot Ryssland är trovärdig.

I veckan har det också rapporterats att Nato har gått om Ryssland i ammunitionsproduktion efter att ha halkat efter under lång tid, rapporterar Kyiv Post.

Nu höjer Mark Rutte rösten mot Putin – och varnar honom för att ett kärnvapenkrig ”aldrig kan vinnas och aldrig får utkämpas”.

– När Ryssland använder farlig och hänsynslös kärnvapenretorik måste våra befolkningar veta att det inte finns någon anledning till panik, eftersom Nato har en stark kärnvapenavskräckning, säger Mark Rutte.

– Och Putin måste veta att kärnvapenkrig aldrig kan vinnas och aldrig får utkämpas, tillägger Natochefen.

Putins kärnvapenretorik

Putin har vid återkommande tillfällen hotat med att använda kärnvapen.

Så sent som förra månaden upprepade han budskapet att varje angrepp mot Ryssland med stöd av en kärnvapenmakt kan betraktas som en gemensam attack.

Putin har också sagt att Ryssland kan svara med kärnvapen om landet utsätts för missilattacker.

Men Mark Rutte understryker alltså att Nato har en avskräckande förmåga och att Natoländer nu gör allt mer för att stärka sitt försvar, bland annat genom att producera mer ammunition än man gjort på flera årtionden.

Hotet består – under överskådlig tid

Natochefen menar också att hotet från Ryssland kommer att kvarstå under överskådlig tid.

Hotet är ”verkligt och varaktigt”, menar Rutte.

– Rysslands oprovocerade krig mot Ukraina är det mest uppenbara exemplet på hotet, säger Mark Rutte, enligt tidningen.

– Men faran som Ryssland utgör kommer inte att ta slut när det här kriget gör det. Under överskådlig framtid kommer Ryssland att förbli en destabiliserande kraft i Europa och världen, menar Natochefen.

Foto: Nato resp President of Russia Office

Text: Redaktionen

5 jun 2026

LAVROV: USA har backat – gäller inte längre

2026 06 05

USA har svikit ett löfte till Ryssland.

Det uttalandet kommer från Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov.

Det ska handla om en överenskommelser om Ukraina som enligt honom gjordes under ett toppmöte i Alaska 2025, rapporterar Kyiv Post.

Uppges ha brutit löfte

I en intervju i samband med S:t Petersburgs ekonomiska forum hävdar Lavrov att USA inte har levt upp till förslag som enligt honom diskuterades vid toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin i Alaska.

– Sedan dess har vi inte sett några framsteg, och ingen vilja att övertala Ukraina att acceptera dessa amerikanska förslag, säger Lavrov enligt ryska medier.

Han menar att USA självt initierade förslagen, men att processen sedan stannat av.

Inget har genomförts

Lavrov uppger att USA, inklusive Witkoff och Kushner, har talat om möjliga uppgörelser om kriget i Ukraina skulle lösas, men att de inte har uppfyllt sin del av avtalet.

– Men de säger att Ukraina först måste lösas. Vi utgick, och utgår fortfarande, från antagandet att Ukrainafrågan var löst i augusti 2025 i Anchorage, såvitt det gäller ryska federationen. Vi accepterade USA:s förslag, säger Lavrov.

De exakta villkoren från mötet har aldrig offentliggjorts, men enligt ryska uttalanden rörde det sig om en bred uppgörelse kring Ukrainafrågan.

USA kritiseras

Lavrov kritiserar även USA:s roll som medlare och menar att Washington inte utövat tillräcklig press på Kyiv.

– De agerade som medlare, men av någon anledning, när den ena sidan accepterade deras medlingsförslag, svalnade de på något sätt inför processen och utövade ingen press på Ukraina, säger han.

Samtidigt är flera av de frågor som diskuterats under mötet – som territoriella krav och Ukrainas framtida relation till Nato – fortsatt centrala hinder i konflikten och i eventuella fredsförhandlingar.

Foto: President of Russia Office resp Official White House H Koeppel

Text: Redaktionen

Valuta störtdyker – har halverats i värde

2026 06 05

Det är tuffa tider för bitcoin-investerare.

Börsen faller ordentligt på andra sidan Atlanten.

Men det är inte bara aktier som backar – även den ledande kryptovalutan bitcoin faller, enligt data från Marketwatch.

Valutan störtdyker

Så sent som förra året handlades en bitcoin för 125 000 dollar.

På fredagen faller kryptovalutan med över fyra procent.

Nu handlas en bitcoin för drygt 60 000 dollar – och har därmed mer än halverats sedan toppnivåerna från förra året.

– Det är lärorikt att se hur tillgångar kan få det tufft när de går från att vara månadens hetaste trend till att plötsligt bli helt omoderna, säger Mark Dowding vid BlueBay Asset Management till Reuters.

Kan bidra

Det spekuleras i en rad bidragande anledningar till raset.

Det enorma intresset för AI-aktier och en rad kommande börsintroduktioner – såsom SpaceX – lockar bort kapital från världens största kryptovaluta. 

Som ett ytterligare slag mot kursen offentliggjorde Michael Saylors Strategy, som är det företag som äger mest bitcoin i världen, i måndags att de har sålt av en del av sitt innehav för första gången sedan 2022. 

Läs mer: Chocken: Säger upp samtliga anställda

Och börsen faller

Stockholmsbörsen backade med lite drygt en halv procent på fredagen.

Men på andra sidan Atlanten är det betydligt tuffare.

Det ledande amerikanska indexet S&P 500 faller med 1,7 procent.

Stigit på sistone

Ännu tuffare är det för Nasdaq – som backar med nästan tre procent.

Detta efter att de amerikanska börsindexen trotsat oroligheterna i Mellanöstern och tuffat på ordentligt under den senaste tiden.

USA och Iran har fortfarande inte nått fram till något fredsavtal, och det viktiga Hormuzsundet är i praktiken fortsatt stängt.

Det har lett till stora farhågor om att högre inflation kan vara att vänta världen över i takt med stigande oljepriser och ansträngda försörjningskedjor.

Foto: P. Borthiry

Text: Redaktionen