Matjätte straffas med rekordböter

2025 07 05

Matkassebolaget Hellofresh straffas.

Hellofresh har under de senaste åren vuxit fram som en jätte på matkassemarknaden.

Nu kommer dock besked om att bolaget straffas.

Hellofresh tvingas betala en sanktionsavgift efter att ha betalat sina leverantörer för sent.

Det framhåller Konkurrensverket.

Hellofresh straffas

E-handelsföretaget Hellofresh har använt sig av en otillåten handelsmetod när de betalade sina leverantörer senare än 30 dagar. 

Det konstaterar Konkurrensverket som nu beslutat att Hellofresh ska betala nio miljoner kronor i sanktionsavgift.

Det rör sig om en rekordhög avgift i sammanhanget, uppger sajten E-handel.

Efter utredning

Det är efter en utredning från Konkurrensverket som beslutet kommer.

– Vår utredning visar att Hellofresh både i villkor och i genomförda betalningar återkommande betalat sina leverantörer senare än vad som är tillåtet, säger Martin Bäckström, chef för enheten för otillbörliga handelsmetoder.

– Förbudet mot att betala sina leverantörer senare än 30 dagar finns till för att säkra primärproducenters och livsmedelsproducenters likviditet och att de inte ska agera bank för köparen.

Det menas att det försvårar deras möjlighet att möta oväntade händelser och ökade kostnader om de inte får betalt i tid.

Nio miljoner

I ett beslut fastställer Konkurrensverket att Hellofresh ska betala nio miljoner kronor i sanktionsavgift för överträdelsen. 

Avgiftens storlek har beräknats “utifrån en sammanvägning av överträdelsens art, varaktighet och omfattning”.

Hellofresh svarar

Hellofresh svarar på Konkurrensverkets beslut att de har tagit del av Konkurrensverkets beslut angående försenade betalningar.

– Även om dessa fyra leverantörer bara utgör en bråkdel av vår totala leverantörsbas, tar vi denna fråga på allvar och är fast beslutna att bedriva verksamhet i full överensstämmelse med gällande lagar och förordningar, framgår i en kommentar till E-handel.

Foto: EY. Soyzal

Text: Redaktionen

Försäkringsbolag varnar för hembesök – öppna inte dörren

2025 07 03

Sommarsemestern är här.

En skön period för många utarbetade svenskar.

Men semesterperioden har också sina baksidor.

Medan många företag går på lågvarv passar bedragare på att utnyttja situationen.

Nu varnar Länsförsäkringar för en oroande ökning av antalet bedrägeriförsök där personer utger sig för att representera bolaget.

Bedragarna knackar på hemma hos folk och hävdar att de representerar Länsförsäkringar. 

– Genom att påstå att de kommer från vårt bolag försöker de lura sig in i bostäder för att komma över kontanter och värdesaker. Detta är mycket allvarligt. Inte bara för dem som drabbas, utan också för att bedragarna gömmer sig bakom det förtroende som vårt bolag står för, framhåller försäkringsbolaget i ett uttalande.

Fyra uppmaningar

Länsförsäkringar betonar att de aldrig gör hembesök, utan att kunden tagit kontakt, haft en skada eller har ett inplanerat och dokumenterat möte.

Med anledning av bedrägerivågen går bolaget ut med flera uppmaningar till allmänheten.

Under sommarperioden i synnerhet uppmanas svenska hushåll att tänka på följande:

- Var misstänksam om du får ett besök som inte är föranmält.

- Släpp aldrig in någon som kommer oanmäld.

- Lämna aldrig ifrån dig värdesaker till någon du inte känner.

- Misstänker du bedrägeri? Kontakta ditt lokala länsförsäkringsbolag eller, vid akuta fall, polisen.

Källa: Länsförsäkringar

LÄS MER:

Polisen varnar – då ska du inte öppna Bank-ID | Ekonomibladet

Många får samma sms just nu – radera direkt | Ekonomibladet

Svenskar luras på sommarnöje – bedrägerier skjuter i höjden | Ekonomibladet

Foto: F. Tosolini

Text: Redaktionen

Ryanair presenterar förändring – glädjebesked för resenärer

2025 07 03

Ryanair inför en förändring efter massiv kritik.

Ryanair är ett flygbolag som lockar många resenärer genom att erbjuda lågprisflyg.

Men bolaget har också fått hård kritik bland annat när det gäller hur stort handbagage de tillåter.

Nu presenterar flygbolaget dock en förändring som lär välkomnas av många.

Har orsakat bråk

Ryanair kommer framöver att börja tillåta ett större gratishandbagage än vad som tidigare varit fallet, rapporterar Sky News.

Detta efter att EU föreslagit nya regler för hela flygbranschen.

Ryanairs hårda regler för hur stort handbagage man tillåts ta med sig utan extra kostnad, har ofta orsakat bråk mellan företaget och dess resenärer.

Kunder som vid incheckningsdisken har fått höra att deras väskor är för stora och att de måste betala extra avgifter, har många gånger uttryckt sin frustration gentemot företaget.

Men nu sker alltså en förändring.

Så stort handbagage blir tillåtet

Ryanair kommer att tillåta 20 procent större gratishandbagage på sin flygningar, enligt kanalen.

Det mått som idag tillåts är 40x25x20 centimeter.

Framöver kommer detta dock ändras till 40x30x20 centimeter.

Det betyder att man kommer att kunna ha en 24 liter stor väska, istället för 20 liter.

Även om det rör sig om en relativt liten förändring, kan det i praktiken innebära att många resenärer slipper betala extra avgifter för det handbagage som man som resenär får placera under stolen.

Kritiserar EU

Förändringen kommer efter att Ryanair fått mycket skäl från arga och frustrerade resenärer, vilket också har fått EU att reagera mot lågprisbolaget.

Med de nya reglerna hamnar Ryanair över EU:s rekommenderade miniminivå.

Samtidigt har Ryanair uttryckt frustration över att EU vill införa hårdare regler.

– Europaparlamentet borde låta resenärer bestämma vilka tjänster de vill ha, vilka tjänster de betalar för och, viktigast av allt, vilka tjänster de inte vill ha, sade en talesperson för Ryanair förra veckan, enligt kanalen.

Enligt Ryanair kommer förändringen att ”implementeras över de kommande veckorna”. Någon exakt tidpunkt för ändringen anges dock inte, och som resenärer bör man gå in på flygbolagets hemsida för att se vad som gäller när man reser.

Foto: Portuguese Gravity

Text: Redaktionen