19 maj 2026

Många vågar inte chansa – går miste om tusenlappar

2026 05 19

De höga elpriserna har varit ett hett samtalsämne under vintern och våren.

Samtidigt väljer allt fler svenskar bort det billigaste alternativet.

Det visar en färsk kartläggning från elbolaget Tibber.

– I ett läge där många oroar sig för stigande energipriser ser vi att färre hushåll väljer det som i genomsnitt varit det billigaste alternativet, säger Christoffer Magnerholt, energiexpert på Tibber, i ett uttalande.

Trygghet avgörande

En färsk analys, baserad på data från Statistiska centralbyrån, visar att många hushåll väljer bort tim- och kvartprisavtal.

Under mars månad sjönk andelen hushåll med de avtalen från 14,2 procent till 12,5 procent.

Och det trots att de var de billigaste alternativen i alla elområden under månaden.

– Det tyder på att upplevd trygghet väger tyngre än faktisk kostnad, säger Christoffer Magnerholt.

Skiljer tusenlappar

Enligt analysen från Tibber skiljde det under mars tusenlappar mellan det billigaste och dyraste avtalet, beroende på var i Sverige man bor. Beräkningarna baseras på en månadsförbrukning på 1 500 kilowattimmar.

– Det gör utvecklingen ännu mer anmärkningsvärd. Vi vet att hushåll historiskt har kunnat spara betydande belopp med den här typen av avtal, särskilt under perioder med stora prisvariationer. Ändå väljer många bort dem just nu, säger Christoffer Magnerholt.

Passar inte alla

Tim- och kvartavtal passar inte alla. Det kan finnas andra skäl till att man inte väljer det generellt sett billigaste alternativet.

– Samtidigt passar inte tim- och kvartpris alla hushåll, särskilt inte om man har begränsade möjligheter att anpassa sin elanvändning. Men för många finns en betydande besparingspotential, framhåller Christoffer Magnerholt.

Bygger på elproduktionen

Principen med tim- och kvartpriser bygger på att elen är billigare när efterfrågan är låg och produktionen hög.

Och Tibber menar att det är en väg att gå i energidebatten i Sverige.

– Det finns en tydlig paradox här. Samtidigt som allt fler politiska röster lyfter behovet av att fasa ut fossila energislag och använda mer förnybar el, väljer hushåll bort det elavtal som i praktiken gör det möjligt att använda den förnybara energin när den är som billigast och mest tillgänglig, säger Christoffer Magnerholt.

Foto: V. Gariev

Text: Redaktionen

15 jun 26

Ransonering införs i Moskva och Sankt Petersburg

2026 06 15

Nu är krisen här.

Bränslebegränsningar införs i flera ryska regioner.

Detta efter störningar i oljeinfrastrukturen, samtidigt som myndigheter försöker att stabilisera marknaden, rapporterar ukrainska Pravda.

Begränsningar i stora ryska städer

I både Moskva och Sankt Petersburg har flera stora bensinkedjor börjat införa restriktioner för hur mycket bränsle kunder får köpa.

Bränsleförsäljningen begränsas även vid vissa bensinstationer i den ryska republiken Tatarstan.

Tatarstan rankas som tvåa i Ryssland när det gäller oljeproduktion, efter den autonoma regionen Chantien-Mansien.

Regionen är också en av landets fem viktigaste raffinaderiregioner. Flera stora oljeraffinaderier finns i republiken.

Enligt uppgifter från ryska journalister och regionala källor handlar det om tydliga kvoter per köp.

På vissa stationer får kunder endast tanka begränsade mängder.

– Det har införts för att undvika panik och hålla situationen stabil, uppger Tatarstans regionala myndigheter, enligt ryska medier.

På vissa kedjor i huvudstaden begränsas inköpen till exempelvis 20 liter bensin per gång, medan diesel får köpas i större men ändå begränsade volymer.

Ger olika besked

Olje- och energibolagen uppger att det inte finns någon enhetlig nationell begränsning, utan att åtgärder kan variera lokalt.

Samtidigt menar bolagen att reglerna kan ändras beroende på förhållandena vid enskilda stationer.

Begränsningarna sker i ett läge där rysk oljeinfrastruktur rapporteras ha utsatts för återkommande störningar och attacker, vilket har påverkat produktion och distribution i flera regioner.

Boende i olika delar av landet har rapporterat om periodvisa bränslebrister, och vissa områden uppges vara mer drabbade än andra.

Överens om avtal

I natt kom uppgifter att ett fredsavtal är klart mellan USA och Iran, något som väntas få stora följdeffekter för den globala energimarknaden.

– Båda sidor är överens om ett omedelbart och permanent upphörande av militära operationer på alla fronter, inklusive i Libanon, skriver Pakistans premiärminister Shehbaz Sharif på X.

Hur detta påverkar situationen i Ryssland är dock oklart.

Foto: President of Russia Office resp N. Karimov 

Text: Redaktionen

Ryskt bombplan har kraschat

2026 06 15

Ett ryskt militärflyg har störtat på måndagen.

Det rör sig om ett strategiskt bombplan av typen Tupolev Tu-22M3.

Kraschen ska ha inträffat i samband med ett övningsuppdrag i Irkutsk-regionen i Sibirien.

Filmklipp som sprids på sociala medier visar hur bombflygplanet dyker rakt ner i marken, följt av en tjock rökpelare som stiger från nedslagsplatsen, rapporterar Moscow Times.

Piloterna klarade sig

Vad som fick planet att störta finns det i nuläget inga uppgifter om.

Enligt Rysslands försvarsdepartement sköt piloterna ut sig ur planet innan det kraschade.

– Besättningen sköt ut sig, framhåller departementet.

De menar vidare att piloterna lever och att de inte ska ha ådragit sig några allvarligare skador.

Totalt ska fyra personer ha befunnit sig på planet när det störtade.

Nära Svirsk

Bombplanet ska enligt initiala rapporter ha kraschat nära staden Svirsk, omkring 50 kilometer nordväst om flygbasen Belaya.

Belaya inhyser det 220:e tunga bombflygregementet, som består av bombflygplanen Tu-22M3 och Tu-95. 

Förra sommaren var Belaya en av fem ryska flygbaser som attackerades under en omfattande ukrainsk drönaroperation kallad "Operation Spiderweb”.

Läs mer: Ryssland utlyser nödläge – storregion täckt av rök

Kan bära Kinzhal-missiler

Bombplanet kan bära på hypersoniska Kinzhal-missiler och beskrivs av Nato under kodnamnet “Backfire”.

Det har bland annat använts i stridsoperationer i Syrien och Ukraina, uppger The Independent.

Planet ska vid kraschen inte ha flugit med någon ammunition.

Oklart vad som hänt

Det framgår emellertid inte varför planet kraschade.

Rysslands försvarsdepartement har inte gått ut med några uppgifter om anledningen till kraschen.

Irkutsks guvernör Igor Kobzev säger bara i ett uttalande att planet hade kraschat nära byn Kamenka, att brandmän arbetade med att släcka en brand och att planets fyra besättningsmedlemmar hade förts till sjukhus. 

Foto: By Dmitry Terekhov from Odintsovo, Russian Federation - Tu-22M3M GEFEST, CC BY-SA 2.0

Text: Redaktionen