Många svenskar har gjort samma miss – riskerar ekonomisk smäll

2025 07 29

Många svenskar har gjort en ekonomisk miss som kan leda till jobbiga konsekvenser.

Ett stort antal svenskar gör ett misstag som kan bli ekonomiskt kostsamt.

Bland gruppen unga vuxna är det bara fyra av tio som har en hemförsäkring.

Nu varnar Länsförsäkringar för konsekvenserna – och föreslår en ny lag.

Riskerar konsekvenser

Bara 40 procent av vuxna under 30 år har en hemförsäkring, rapporterar SR.

Många har också dålig koll på varför hemförsäkringen är viktig och vad som ingår i den.

Länsförsäkringar varnar för att man riskerar en tung ekonomisk smäll om man saknar hemförsäkring.

Exempelvis kan man i vissa situationer bli skadeståndsskyldig om man inte har en hemförsäkring med ett ansvarsskydd.

Länsförsäkringar menar att man bör ha hemförsäkring oavsett hur man bor.

– Har man inte en hemförsäkring så kan det leda till betydande ekonomiska konsekvenser för oförutsedda händelser, och då är det så att då får man själv betala kostnaderna för att ersätta skador. Det kan ju vara exempelvis vid en brand, säger Anna-Karin Sjöberg på Länsförsäkringar Kalmar, till radiokanalen.

Öppnar för ny lag

I Sverige är det inte lag på att man måste ha en hemförsäkring.

Men på Länsförsäkringar menar man att en sådan lag kanske borde införas.

Samtidigt behöver de själva nå ut mer för att informera om hemförsäkringens betydelse, menar hon.

– Vi behöver ju synas ännu mer där de unga är i digitala kanaler, men också att hyresvärdarna också kräver det här ännu mer och kanske att det blir en lagstiftning kring det, säger Anna-Karin Sjöberg till radiokanalen.

Vissa har aldrig hört talas om hemförsäkring

En undersökning som Finansinspektionen gjorde 2023 visade att en av fem vuxna inte ens har hört talas om produkten hemförsäkring, och bland unga vuxna är det två av fem som inte känner till den.

Saknar man hemförsäkring kan man råka ut för en stor ekonomisk smäll i händelse av exempelvis vattenläcka, brand eller någon annan oförutsedd händelse i bostaden.

− En hemförsäkring är en av de viktigaste investeringarna när du har en ny bostad. Den ger ett omfattande skydd och trygghet. Utan den riskerar unga vuxna att få stora skulder. Det är en dålig start på vuxenlivet, sade Sofia Tyréus, som arbetar med finansiell folkbildning på FI, i ett uttalande.

Foto: Towfiqu Barbhuiya

Text: Redaktionen

Dystert besked för svensk ekonomi – två branscher pekas ut

2025 07 28

Nu kommer ett negativt besked för svenskt näringsliv.

Utsikterna för svensk ekonomi är inte särskilt ljusa – åtminstone inte enligt svenska företag.

Nya prognossiffror i Global Business Optimism Index (GBOI) från Dun & Bradstreet visar att affärsoptimismen bland svenska företag förväntas minska.

Ekonomisk osäkerhet

Det svenska näringslivet väntas bromsa in under tredje kvartalet, enligt de nya siffrorna.

Svenskt Business Optimism Index, alltså affärsoptimismen, väntas sjunka med 3,0 procent under det tredje kvartalet, enligt Dun & Bradstreet.

Det betyder att den samlade nedgången hittills i år landar på 7,1 procent.

Det råder en stor ekonomisk osäkerhet i Sverige, liksom i Europa och världen.

Och två branscher pekas specifikt ut som extra pessimistiska.

– Den här konsekventa nedgången återspeglar en långvarig ekonomisk osäkerhet, där framförallt branscher som livsmedelstillverkning och elektronik präglas av tydlig pessimism, säger Henrik Hargéus, affärsdataanalytiker på Dun & Bradstreet, i ett uttalande.

Samtidigt finns en tydlig ljuspunkt.

Trots pessimismen så ser det ändå bättre ut i Sverige än i många andra länder.

Bättre än i andra länder

Om man jämför med många andra länder så ser utvecklingen ut att bli mindre dramatisk i Sverige.

Svenska företag ser med väldigt stor försiktighet på den närmaste framtiden, men är ändå inte lika pessimistiska som företagen i många andra länder.

Europas nedgång i indexet under det tredje kvartalet tros bli hela –8,4 procent, medan det globala genomsnittet ser ut att landa på –6,5 procent.

– Sverige sticker ut genom att hålla sig mer stabilt än både Europa och det globala genomsnittet. Det tyder på att svensk ekonomi har en inneboende motståndskraft – även när orosmolnen hopar sig, säger Henrik Hargéus.

Dystert för mellanstora företag

Trots det finns det anledning till oro. Siffror visar också att investeringsviljan minskar med –7,1 procent, det finansiella självförtroendet försvagas och leveranskedjornas stabilitet sjunker.

Det tycks se extra dystert ut för mellanstora företag.

– Siffrorna visar tydligt var det gör mest ont – i de mellanstora företagen. De upplever tryck från flera håll samtidigt – svagare efterfrågan, högre kostnader och exportoro. Det är en grupp vi behöver lyssna noga på framåt, säger Henrik Hargéus.

Foto: iXimus

Text: Redaktionen

Klassisk choklad ska förändras

2025 07 29

En klassisk chokladkaka kommer att förändras inom kort.

Chokladmärket Fazer är ett av Finlands mest kända varumärken.

Bland deras produkter finns bland annat den klassiska chokladkakan Fazer Blue.

Men nu ska chokladkakan förändras.

Chokladkakan förändras

Den senaste tiden har kostnader för råvaror och tillverkning skjutit i höjden, uppger Fazer, enligt Yle.

Därför ska den klassiska chokladkakan nu minska i storlek.

– Genom att minska storleken blir effekten av stigande kostnader på slutprodukten mindre, säger Liisa Eerola, kommunikationsdirektör på Fazer Konfektyr, till kanalen.

”Fazer Blue” kommer i framtiden att vara på 180 gram istället för 200 gram, rapporterar kanalen.

Det innebär att chokladkakan blir 10 procent mindre.

Den lite mindre chokladkakan kommer snart att komma ut i butikerna.

– Förändringen i storlek kommer att synas i butikerna med glidande effekt från och med slutet av augusti, enligt Eerola.

Även flera andra av Fazers förpackningar kommer att bli mindre.

Det är emellertid upp till butikerna att bestämma hur konsumentprissättningen påverkas, uppger Fazer.

Marabou har gjort samma sak

Det är inte bara Fazer som vidtar åtgärder mot ökade kostnader för råvaror och tillverkning.

Tidigare i år fattade klassiska Marabou ett liknande beslut.

I april meddelade Mondelez Sverige att flera produkter från Marabou justeras, rapporterade TV4.

Bland annat meddelade man att chokladkakan på 200 gram görs om till 160 gram och att Aladdin- och Paradisaskarna minskas från 500 till 410 gram.

– Vi har under en lång tid sett kraftiga ökningar i råvarukostnader genom vår leveranskedja. Nyckelingredienser har nått rekordhöga priser, och energi, förpacknings- och transportkostnader fortsätter också att vara relativt höga, sade Julia Lindberg, vd på Mondelez Sverige, i ett uttalande.

Mondelez Sverige uttryckte förståelse för att konsumenter inte skulle uppskatta beslutet.

– Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter, sade Mondelez kommunikationschef Negar Sabaghzadeh, enligt kanalen.

Foto: Towfiqu Barbhuiya

Text: Redaktionen