Litauen utlyser undantagstillstånd

2025 12 09

Natolandet Litauen utlyser nu undantagstillstånd.

Beskedet kommer tidigt på tisdagsmorgonen.

Natolandet Litauen har beslutat att utlysa undantagstillstånd med anledning av de smugglingsballonger som Belarus anklagas för att skicka över gränsen, rapporterar litauiska LRT.

Undantagstillstånd

För bara några dagar sedan stängde huvudstaden Vilnius flygplats på grund av nya intrång från ballongerna.

Belarus har under en tid anklagats för att skicka in ballongerna i litauiskt luftrum i någon slags hybridkrig-operation.

Nu utlyser Litauen undantagstillstånd för första gången sedan 2022 när Ukraina invaderades av Ryssland.

Hot mot säkerheten

Smugglingsballongerna bedöms vara ett hot mot landets nationella säkerhetsintressen.

Det rör sig bland annat om påverkan på civilflyg och driften av Vilnius flygplats.

Enligt inrikesdepartementet kommer statusen som nödsituation att möjliggöra för institutionerna att koordinera sina åtgärder ännu tätare och att använda militära enheters stöd.

Eftersom Litauen står inför vad politiker bedömer vara en hybridattack, har situationen diskuterats upprepade gånger i olika format – i Nationella säkerhetskommissionen och även på internationell nivå.

Haft stor påverkan

I början av oktober flög så många som 25 smugglingsballonger över gränsen till Litauen.

Ballongerna störde då 30 flygplan och påverkade 6 000 passagerare, rapporterar CNN.

Inrikesminister Vladislav Kondratovic kommenterar.

– Undantagstillståndet utlyses inte bara på grund av störningar i civilflyget, utan också på grund av nationella säkerhetsintressen, säger han enligt The Straits Times.

“Oacceptabelt”

Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen sade den 1 december att situationen vid gränsen “förvärrades” och kallade ballongintrången för en “hybridattack” från Belarus som var “fullständigt oacceptabel”.

Belarus är som bekant Rysslands närmsta allierade i Europa och bedriver en liknande utrikespolitik som Kreml.

Foto: By Pofka - Own work, CC BY-SA 4.0

Text: Redaktionen

Valuta störtdyker – har halverats i värde

2026 06 05

Det är tuffa tider för bitcoin-investerare.

Börsen faller ordentligt på andra sidan Atlanten.

Men det är inte bara aktier som backar – även den ledande kryptovalutan bitcoin faller, enligt data från Marketwatch.

Valutan störtdyker

Så sent som förra året handlades en bitcoin för 125 000 dollar.

På fredagen faller kryptovalutan med över fyra procent.

Nu handlas en bitcoin för drygt 60 000 dollar – och har därmed mer än halverats sedan toppnivåerna från förra året.

– Det är lärorikt att se hur tillgångar kan få det tufft när de går från att vara månadens hetaste trend till att plötsligt bli helt omoderna, säger Mark Dowding vid BlueBay Asset Management till Reuters.

Kan bidra

Det spekuleras i en rad bidragande anledningar till raset.

Det enorma intresset för AI-aktier och en rad kommande börsintroduktioner – såsom SpaceX – lockar bort kapital från världens största kryptovaluta. 

Som ett ytterligare slag mot kursen offentliggjorde Michael Saylors Strategy, som är det företag som äger mest bitcoin i världen, i måndags att de har sålt av en del av sitt innehav för första gången sedan 2022. 

Läs mer: Chocken: Säger upp samtliga anställda

Och börsen faller

Stockholmsbörsen backade med lite drygt en halv procent på fredagen.

Men på andra sidan Atlanten är det betydligt tuffare.

Det ledande amerikanska indexet S&P 500 faller med 1,7 procent.

Stigit på sistone

Ännu tuffare är det för Nasdaq – som backar med nästan tre procent.

Detta efter att de amerikanska börsindexen trotsat oroligheterna i Mellanöstern och tuffat på ordentligt under den senaste tiden.

USA och Iran har fortfarande inte nått fram till något fredsavtal, och det viktiga Hormuzsundet är i praktiken fortsatt stängt.

Det har lett till stora farhågor om att högre inflation kan vara att vänta världen över i takt med stigande oljepriser och ansträngda försörjningskedjor.

Foto: P. Borthiry

Text: Redaktionen

5 jun 2026

LAVROV: USA har backat – gäller inte längre

2026 06 05

USA har svikit ett löfte till Ryssland.

Det uttalandet kommer från Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov.

Det ska handla om en överenskommelser om Ukraina som enligt honom gjordes under ett toppmöte i Alaska 2025, rapporterar Kyiv Post.

Uppges ha brutit löfte

I en intervju i samband med S:t Petersburgs ekonomiska forum hävdar Lavrov att USA inte har levt upp till förslag som enligt honom diskuterades vid toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin i Alaska.

– Sedan dess har vi inte sett några framsteg, och ingen vilja att övertala Ukraina att acceptera dessa amerikanska förslag, säger Lavrov enligt ryska medier.

Han menar att USA självt initierade förslagen, men att processen sedan stannat av.

Inget har genomförts

Lavrov uppger att USA, inklusive Witkoff och Kushner, har talat om möjliga uppgörelser om kriget i Ukraina skulle lösas, men att de inte har uppfyllt sin del av avtalet.

– Men de säger att Ukraina först måste lösas. Vi utgick, och utgår fortfarande, från antagandet att Ukrainafrågan var löst i augusti 2025 i Anchorage, såvitt det gäller ryska federationen. Vi accepterade USA:s förslag, säger Lavrov.

De exakta villkoren från mötet har aldrig offentliggjorts, men enligt ryska uttalanden rörde det sig om en bred uppgörelse kring Ukrainafrågan.

USA kritiseras

Lavrov kritiserar även USA:s roll som medlare och menar att Washington inte utövat tillräcklig press på Kyiv.

– De agerade som medlare, men av någon anledning, när den ena sidan accepterade deras medlingsförslag, svalnade de på något sätt inför processen och utövade ingen press på Ukraina, säger han.

Samtidigt är flera av de frågor som diskuterats under mötet – som territoriella krav och Ukrainas framtida relation till Nato – fortsatt centrala hinder i konflikten och i eventuella fredsförhandlingar.

Foto: President of Russia Office resp Official White House H Koeppel

Text: Redaktionen