Liseberg stoppar gäster i dörren: folk fattar ingenting

2025 09 12

Liseberg vill utöka möjligheten för sina gäster att dricka alkohol.

Idag är det tillåtet för besökare till Lisebergsteatern, den klassiska scenen inne på nöjesfältets område, att dricka vin och öl i foajébaren inne på teatern.

Men väl i salongen är det stopp.

Där råder totalförbud mot alkohol  eftersom det utgör gränsen för serveringstillståndet.

– Personalen får ofta stoppa personer i dörren som är på väg in med sina glas. De förstår inte varför det inte skulle vara tillåtet, säger Nico Schaak, verksamhetschef för Lisebergs restauranger, till GP.

Vill utöka tillståndet

Nu har Liseberg tröttnat på att be folk svepa sina glas när klockan ringer in till föreställning.

Istället ansöker nöjesparken om utökat serveringstillstånd. Förhoppningen är därmed att alkoholen ska kunna tas med in i salongen framöver.

– Säkerhet och ansvar för våra gäster är extremt viktigt för oss. Att de ska behöva halsa sin dryck för att hinna är inte bra ansvarstagande, säger Nico Schaak.

Fått nej

Liseberg har redan tagit flera steg för att få igenom beslutet. Göteborgs stad har redan sagt nej och det blev tvärstopp även i överklagandet.

Nu går fallet vidare efter att nöjesparken ansökt om prövningtillstånd i kammarrätten.

Anledningen till att Liseberg fått avslag är att alkohollagstiftningen kräver att gästen ska kunna sitta ned och äta. Det villkoret uppfylls inte i salongerna, menar tillståndsenheten i Göteborgs stad.

Klassisk scen

Lisebergsteatern beskrivs av nöjesparken som “en av Sveriges ledande scener för komedier, revyuppsättningar och familjeföreställningar”.

En klassisk scen där skratten sitter i väggarna, menar Liseberg.

Under hösten kommer bland annat Peter Apelgren , Sissela Kyle, Kikki Danielsson, Christer Sjögren och Carl Stanley till Lisebergsteatern. 

Foto: Stefan Karlberg/Lisebergsteatern

Text: Redaktionen

Motståndsgrupp slår till i Ryssland

2025 12 22

En viktig järnvägsknutpunkt har attackerats i södra Ryssland.

Den ukrainska partisangruppen Atesh har tagit på sig ansvaret för sabotaget, som ägt rum 1 600 kilometer in på ryskt territorium.

– Våra agenter genomförde en framgångsrik sabotageoperation vid en strategisk järnvägsknutpunkt i Batajsk. Genom anlagda bränder i reläskåpet stördes driften vid ett av de viktigaste logistiska nav där förnödenheter transporteras till de ryska invasionsstyrkorna längs samtliga södra frontavsnitt, framhåller gruppen i ett uttalande på Telegram.

Står still

Enligt partisangruppen används järnvägsknutpunkten för transporter av soldater, pansarfordon, bränsle och ammunition till ryska armégrupper i Kherson, Zaporizjzja, Donetsk och Krym.

Nu har flera transporter stoppats, hävdar Atesh.

– Störningar i verksamheten vid stationen i Batajsk har skapat logistiska problem för fienden, framhåller gruppen och tillägger att stoppen väntas påverka de ryska styrkornas kommande operationer negativt.  

Atesh har tidigare utfört flera sabotage på ryskt territorium. Partisanerna har även slagit till i ryskockuperade områden i Ukraina, rapporterar Kyiv Independent.

Rysk motståndsgrupp slår till

Under måndagen har det rapporterats om ytterligare en gerillaattack på ryskt territorium.  Natten mellan söndagen och måndagen attackerades ett militärflygfält nära Lipetsk i sydvästra Ryssland. En stor brand utbröt på platsen och två ryska stridsflyg av modellerna Su-30 och Su-27 har förstörts.

Nu meddelar Ukrainas militära underrättelsetjänst (GUR) att representanter från en rysk motståndsrörelsen ligger bakom attacken.

I ett uttalande framhåller underrättelsetjänsten att operationen var ”direkt genomförd av representanter för en motståndsrörelse mot den kriminella ryska regimen”.

– Fiendens båda stridsflygplan har satts ur bruk. Det sammanlagda värdet av de två stridsflygplanen som skadats, och som Ryssland använt i sitt folkmordskrig mot Ukraina, uppskattas till uppemot 100 miljoner dollar, skriver GUR.

LÄS MER: Enorm kris i Ryssland – jämförs med Sovjets kollaps 

Lurade vakterna

Enligt den ukrainska underrättelsetjänsten planerades operationen i två veckor.

– Genom att kartlägga patrullvägarna och tidsschemat för vaktbyten kunde de obemärkt ta sig in på angriparstatens militära anläggning, framhåller GUR.

Vidare uppger underrättelsetjänsten att de ryska motståndsmännen ”slog till direkt” mot stridsflygplanen i hangaren.

– De kunde sedan lämna flygfältet obehindrat, skriver GUR.

LÄS OCKSÅ: Rysk general dödad i Moskva 

Foto: J. Kingma

Text: Redaktionen

NYTT KRAV: 650 000 svenskar kan bli utan körkort

2025 12 23

Hundratusentals svenska bilister ser alldeles för dåligt.

I Sverige finns i dagsläget inga krav på syntest i samband med förnyelse av körkortet.

Såväl en stor majoritet av svenska folket som Synbesiktningen – samarbetet mellan Synoptik och Bilprovningen – vill dock ändra på det.

Det kan påverka de 650 000 bilister i Sverige som idag kör med så pass nedsatt syn att de inte skulle få ta körkort i dagsläget, framhåller Synbesiktningen i ett pressmeddelande.

650 000 bilister

För sjuttonde året i rad har Synoptik och Bilprovningen genomfört Synbesiktningen, där bilister får testa synen och svara på attitydfrågor rörande syn och trafiksäkerhet. 

Undersökningen visar att var tionde bilist, motsvarande närmare 650 000 bilförare, inte når upp till de synkrav som Transportstyrelsen ställer vid ansökan om lämplighetsintyg för B-körkort.

– Att var tionde bilist inte når upp till kraven är verkligen oroväckande eftersom det innebär att man ser suddigt redan efter en meter och därmed har svårt att upptäcka skyltar och annat i trafiken i tid, säger Awet Tesfamariam, Kliniskt ansvarig på Synoptik.

Folket vill se ändring

Synbesiktningen har frågat svenskarna hur de ser på saken.

Resultatet visar att 90 procent vill ha ett lagstadgat krav på syntest vid körkortsförnyelse.

– I Sverige är det i dagsläget bara förare över 45 år som kör tunga fordon som omfattas av lagkrav på syntest i samband med körkortsförnyelsen, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.

– Med tanke på att Sverige är en förebild på trafiksäkerhetsområdet, inte minst tack vare Nollvisionen, borde det vara en självklarhet för alla förare, oavsett fordonsslag, att testa synen vid förnyelse av körkort.

Läs mer: Bekräftat: Bästa bilmärket att äga 2026

Inget krav

Sverige har idag ett system där vården rapporterar till Transportstyrelsen när förändringar i hälsan påverkar förmågan att framföra ett fordon. 

Kontrollsystemet är dock inte relaterat till körkortsförnyelse utan inträffar vid eventuella besök hos sjukvården.

“Bör bli obligatoriskt”

Det vill Synbesiktningen se en ändring på.

– Vi ser ingen anledning att inte göra mer och föreslår därför att obligatoriska syntester vid körkortsförnyelse införs för att öka trafiksäkerheten i Sverige, fortsätter Tesfamariam.

Foto: Transportstyrelsen

Text: Redaktionen