Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder
2025 09 16
Lidl tvingas rikta ett meddelande till kunder på grund av bedrägeriförsök.
Som så många andra stora företag drabbas även Lidl.
Bedragare utger sig komma från matkedjan för att försöka lura folk på pengar.
Därför har Lidl gått ut med ett viktigt meddelande till kunder för att förhindra att det sker.
Lidls meddelande
Bedragare kan använda sig av matkedjornas namn på olika sätt.
De skickar bland annat ut meddelanden via sms och mail.
– Tyvärr förekommer det allt oftare att nätbedragare skickar ut falska e-postmeddelanden, SMS och MMS, som påstås komma från Lidl eller andra företag, framhåller Lidl.
Även tävlingar
Lidl meddelar att bedragarna kan dra nytta av de tävlingar som kedjan anordnar för kunder.
– När Lidl Sverige arrangerar tävlingar informerar vi om dessa i någon eller flera av följande officiella kanaler: våra reklamblad och kundmagasin i pappersform, vår hemsida eller våra sociala medier såsom Facebook, Twitter, Instagram och YouTube, understryker kedjan.
– OBS! Vi skickar aldrig ut SMS med information om tävlingar eller vinster. Vi meddelar våra vinnare via e-post, telefonsamtal eller via våra officiella konton i sociala medier.
Tänk på detta
Här är tre viktiga saker som Lidl vill att kunderna ska tänka på:
- Klicka inte på länkar i SMS, MMS eller e-postmeddelanden som misstänks vara falska.
- Lämna aldrig ut kontonummer eller annan känslig information via e-post eller SMS som påstås komma från Lidl.
- Rapportera misstänkt falska SMS, MMS eller e-postmeddelanden till kundtjänst.
Så rapporterar du
Den som blir utsatt för bedrägeriförsök och vill anmäla det skickar vidare meddelandet till numret 7726.
Det går bra att både vidarebefordra meddelandet till 7726 och kopiera det och sedan skicka.
Numret har upprättats av telekomföretagen för att bekämpa den omfattande bedrägerivåg som under de senaste åren har dragit över landet.
Bedrägerierna kopplas bland annat till den organiserade brottsligheten.
Foto: K. Mitch Hodge
Text: Redaktionen