Lågprisjätte vill öppna 100 nya butiker
2025 10 02
En lågprisjätte har mycket stora expansionsplaner.
Svenska folkets intresse för lågprisbutiker har exploderat i samband med de senaste årens tuffa ekonomiska läge.
Nu meddelar lågpriskedjan Lidl att man har mycket långtgående expansionsplaner.
Hela 100 nya butiker kan öppnas.
”Nya, spännande butiker”
Lidl storsatsar och kan komma att öppna 100 nya butiker de kommande 10 åren, rapporterar Dagligvarunytt.
Att öppna nya butiker är Lidls högsta prioritering just nu.
Lågprisjätten har gynnats kraftigt av det ökade intresset för billig mat, men har samtidigt svårt att växa mer i befintliga lokaler.
– Då blir expansionen och nya, spännande butiker en förutsättning för att vi ska fortsätta ta marknadsandelar. Målet är att ge så många svenska familjer som möjligt chansen att köpa prisvärd mat, säger Niclas Kjellman, försäljnings- och fastighetsdirektör på Lidl Sverige, till tidningen.
Kunder beredda att köra långt
Antalet Lidl-butiker har legat runt 200 de senaste åren, och butikskedjan har haft svårt att öppna fler butiker.
Men nu planerar man alltså att expandera och nå ett nationellt mål på 300 butiker inom 10 år.
Man har också märkt att kundintresset är så stort att man kommer kunna öppna nya butiker på många olika platser.
– Vi har märkt att kunderna numera är beredda att köra 15-20 minuter för sin veckohandling hos oss. Det gör att helt nya områden öppnar upp sig, säger han till tidningen.
Får beröm för sin matkasse
Lidl är populära tack vare sina priser, men har också fått beröm för kvaliteten på sina varor.
I ett blindtest nyligen fick Lidls matkasse toppbetyg och utsågs till Sveriges godaste, enligt Aftonbladet.
Testet omfattade många basvaror och vardagsklassiker.
– Vi är väldigt glada över att våra vardagsvaror får så fina omdömen. Det här är ett kvitto på att vi lyckas leverera både smak och kvalitet i det som svenskarna äter mest av, sade Robert Stekovic, inköps-och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i ett uttalande.
Foto: C. Banks
Text: Redaktionen


