Kundilska mot Norwegian – vägrar betala tillbaka

2025 07 10

Norwegian vägrar betala tillbaka efter att deras betalsystem inte fungerade.

Flygbolaget Norwegian får hård kritik för sitt agerande efter ett tekniskt fel.

En kund har tvingats betala tusentals kronor extra för sin biljett – för att Norwegians hemsida krånglade vid beställningen.

Trots det meddelar företaget att man vägrar betala tillbaka.

Kostade tusentals kronor extra

Kunden Rasmus Löfgren fick problem när han skulle beställa sin hemresa från Malaga, rapporterar TV4.

När han beställde biljetten fick han ett felmeddelande – men pengarna drogs ändå, enligt kanalen.

Dessutom höjdes priset när han skulle beställa igen. När han betalade för bagage på flygplatsen drogs även den avgiften två gånger.

Sammanlagt fick han betala 4 514 kronor istället för det ursprungliga priset 1 555 kronor.

”Deras ansvar för sin egen teknik”

Men trots det vägrar alltså Norwegian betala tillbaka, och har nu blivit anmälda till både polisen för bedrägeri och till ARN.

– Det är ju jättesjukt. Det är de som har byggt deras hemsida och deras ansvar för sin egen teknik, säger Rasmus Löfgren till kanalen.

Norwegian står dock fast vid att man inte tänker betala tillbaka. Det beskedet fick Rasmus Löfgren efter att ha köat till kundtjänsten i en timme. Skälet uppges vara att han inte kontaktade företag före avgång.

– Vi förstår att det är en tråkig utgift och beklagar det men svaret han har fått är i enlighet med våra bokningsregler, uppger Norwegians presskontakt Charlotte Holmbergh, enligt kanalen.

Bråk om handbagage

Det är inte första gången flygbolaget Norwegian får kritik.

I våras rapporterades det till exempel att flera flygbolag, däribland Norwegian, anklagas för att ta ut olagliga avgifter för handbagage.

Detta fick Norges motsvarighet till Konsumentverket, Forbrukerrådet, att lämna in klagomål mot företaget och kontakta Europeiska Kommissionen och ett nätverk av konsumentskyddsmyndigheter i Europa.

Forbrukarrådet underströk att rätten att ta med ett handbage av rimlig storlek bör ingå i biljettpriset.

–  Så ett antal flygbolag har fel här. Du bör räkna med att kunna ta med dig handbagage av rimlig storlek utan extra betalning. Det anses inkluderat i ditt biljettpris, sade Lise Blyverket, konsumentdirektör på Forbrukerrådet, i ett uttalande.

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen

4 oktober 2025

Jätteföretag dumpar alla ryska kunder

2025 10 05

En storbank har tagit beslutet att sluta hantera ryska konton i landet.

Citibank drar sig ur Ryssland och ber nu sina kunder flytta sina pengar – innan det är för sent.

Den amerikanska bankjätten kommer att avsluta hela sin verksamhet i Ryssland från och med den 1 november, rapporterar Moscow Times.

Avslutar alla konton

Banken uppger att alla sparkonton och insättningar stängs ned och att räntor slutar betalas ut från samma datum.

– Vi rekommenderar alla kunder att snarast flytta sina medel till andra banker, uppmanar Citibank sina ryska kunder.

Lång nedtrappning

Citigroup började redan 2021 planera att sälja sin ryska verksamhet – men efter Moskvas invasion av Ukraina 2022 ändrades planerna till en fullständig avveckling.

Sedan dess har banken lagt ned korttjänster, uttag, penningöverföringar och stängt sitt sista kontor i Moskva.

Bankens låneportfölj har krympt med hela 98 procent sedan början av 2022, och både privat- och företagsinlåningen har rasat dramatiskt.

Banker följer efter

Citibank är långt ifrån ensam.

Flera stora europeiska banker försöker lämna den ryska marknaden.

Raiffeisen Bank International i Österrike har haft svårt att sälja sin ryska del efter att Kreml blockerat affären.

Även Italiens UniCredit och Frankrikes Société Générale har minskat sin närvaro, medan den nederländska banken ING och Goldman Sachs redan har dragit sig ur.

– Banken inför en gradvis förändring av de månatliga avgifterna för sina tariffplaner, med en stegvis övergång för att ge kunderna tid att fatta nödvändiga operativa beslut, säger UniCredit i ett uttalande till Reuters.

Ekonomiska band kvar

Trots västerländska sanktioner fortsätter Ryssland att få in stora summor genom energihandeln med Europa, vilket enligt Reuters är ett skäl till att Kreml vill behålla vissa västliga bankkanaler öppna.

Men Citibanks beslut markerar ännu ett steg i den snabba reträtten av västliga aktörer från den ryska finansmarknaden.

Att Citibank nu lämnar Ryssland helt är en symbolisk men tydlig signal om att västvärldens tålamod med Ryssland är slut, kommenterar analytiker till Reuters.

Foto: K Wright

Text: Redaktionen

Putins största industri kollapsar – arbetare flyr

2025 10 05

Tusentals ryska arbetare lämnar sina fabriker.

GAZ Group, en av Rysslands största biltillverkare, kämpar med allvarlig personalbrist.

En fyradagarsvecka har införst hos biljätten, som är en av Rysslands största industrier, vilket sänkt löner och ökat arbetsbördan.

Mekaniker, elektriker, svetsare och rörmokare lämnar nu sina jobb i Nizjnij Novgorod, rapporterar Moscow Times.

– Vi kan inte leva på dessa löner längre. Många av oss måste hitta annat arbete, annars klarar vi oss inte, säger en fabriksarbetare till Telegram-kanalen Mash.

Införandet av fyradagarsveckan i juli har sänkt lönerna med cirka 20 procent och utlöste en snabb utströmning av personal.

Utrustning lämnas utan underhåll, vilket ytterligare försvårar produktionen.

Tung arbetsbörda

De som blir kvar på fabrikerna tvingas ta över större ansvar och tyngre arbetsuppgifter.

Enligt Mash tar det minst ett år att utbilda nya specialister.

Ledningen uppmanar arbetarna att rida ut stormen, men problemen med underhåll och produktionsstopp växer dag för dag.

– Vi vill uppmana våra arbetare att ha tålamod, meddelar GAZ sina arbetare.

Pressad ekonomi

Bakgrunden till krisen är fallande försäljning och brist på billig finansiering för kunder.

Under första halvåret 2025 har försäljningen av medeltunga lastbilar sjunkit med nästan 40 procent, lätta transportfordon med 30 procent och bussar med 60 procent.

Samtidigt har AvtoVAZ infört liknande fyradagarsveckor, vilket halverat löner och tvingat många arbetare att söka jobb inom taxi, leverans och försvarsindustrin.

Rysslands största bransch

Bilindustrin är en av Rysslands största och mest strategiskt viktiga sektorer.

Krisen hos GAZ och AvtoVAZ hotar hela Putins industriella maskineri och riskerar att ytterligare försena produktionen i en redan svag ekonomi.

Bilindustrin är inte bara stor i Ryssland – den är en av landets viktigaste industrigrenar, med hundratusentals direkt anställda och flera hundratusen i underleverantörsledet.

Före kriget producerade Ryssland omkring 1,5–1,8 miljoner fordon per år, vilket gjorde landet till en av Europas tio största biltillverkare.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen