Kundilska mot Norwegian – vägrar betala tillbaka
2025 07 09
Norwegian vägrar betala tillbaka efter att deras betalsystem inte fungerade.
Flygbolaget Norwegian får hård kritik för sitt agerande efter ett tekniskt fel.
En kund har tvingats betala tusentals kronor extra för sin biljett – för att Norwegians hemsida krånglade vid beställningen.
Trots det meddelar företaget att man vägrar betala tillbaka.
Kostade tusentals kronor extra
Kunden Rasmus Löfgren fick problem när han skulle beställa sin hemresa från Malaga, rapporterar TV4.
När han beställde biljetten fick han ett felmeddelande – men pengarna drogs ändå, enligt kanalen.
Dessutom höjdes priset när han skulle beställa igen. När han betalade för bagage på flygplatsen drogs även den avgiften två gånger.
Sammanlagt fick han betala 4 514 kronor istället för det ursprungliga priset 1 555 kronor.
”Deras ansvar för sin egen teknik”
Men trots det vägrar alltså Norwegian betala tillbaka, och har nu blivit anmälda till både polisen för bedrägeri och till ARN.
– Det är ju jättesjukt. Det är de som har byggt deras hemsida och deras ansvar för sin egen teknik, säger Rasmus Löfgren till kanalen.
Norwegian står dock fast vid att man inte tänker betala tillbaka. Det beskedet fick Rasmus Löfgren efter att ha köat till kundtjänsten i en timme. Skälet uppges vara att han inte kontaktade företag före avgång.
– Vi förstår att det är en tråkig utgift och beklagar det men svaret han har fått är i enlighet med våra bokningsregler, uppger Norwegians presskontakt Charlotte Holmbergh, enligt kanalen.
Bråk om handbagage
Det är inte första gången flygbolaget Norwegian får kritik.
I våras rapporterades det till exempel att flera flygbolag, däribland Norwegian, anklagas för att ta ut olagliga avgifter för handbagage.
Detta fick Norges motsvarighet till Konsumentverket, Forbrukerrådet, att lämna in klagomål mot företaget och kontakta Europeiska Kommissionen och ett nätverk av konsumentskyddsmyndigheter i Europa.
Forbrukarrådet underströk att rätten att ta med ett handbage av rimlig storlek bör ingå i biljettpriset.
– Så ett antal flygbolag har fel här. Du bör räkna med att kunna ta med dig handbagage av rimlig storlek utan extra betalning. Det anses inkluderat i ditt biljettpris, sade Lise Blyverket, konsumentdirektör på Forbrukerrådet, i ett uttalande.
Foto: Norwegian
Text: Redaktionen