Konkurslarm – 61-procentig ökning i en bransch

2025 04 01

Konkurserna ökar igen.

Efter ett par månader av minskande konkurser så vänder det nu uppåt igen.

Ny statistik från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet konkurser på nytt ökar.

Ökar igen

Den senaste statistiken från UC visar att antalet företagskonkurser ökade med 8 procent under mars jämfört med samma period föregående år.

UC framhåller även att återhämtningen i samhällsekonomin dröjer och det makroekonomiska läget är svårbedömt.

61-procentig ökning

En ökning av konkurser syns inom byggindustrin med 11 procent och inom detaljhandeln noteras en minskning om 2 procent.

Den tydligaste ökningen av antalet konkurser sker i hotell- och restaurangbranschen.

Där rör det sig om en uppgång på hela 61 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

“Berg- och dalbana”

Amanda Aldestam, analytiker på UC, kommenterar den besvärande statistiken.

– Det senaste året har varit en berg- och dalbana för företagskonkurserna i Sverige, med stora variationer under året, säger hon.

– Under de senaste månaderna noterade vi försiktiga tecken på en återhämtning, men i mars ser vi nu en ny ökning av konkurserna.

“Inte överraskande”

Aldestam fortsätter.

— Det är tydligt att återhämtningen är långsam och att företagen fortfarande kämpar under tuffa makroekonomiska förhållanden, menar hon.

– Ökningen av konkurser inom restaurang, hotell och bygghandel är inte överraskande, då det speglar en avmattad konsumtionsvilja i det utmanande ekonomiska klimatet, vilket påverkar särskilt de sektorer som är känsliga för förändringar i den ekonomiska omvärlden.

Anmärkningsvärt är även att många bolag som har fått skatteanstånd har fått det svårt.

Av aktiebolag som i vid halvårsskiftet föregående år hade ett utestående skatteanstånd har över 7 procent, drygt 1 000 företag, gått i konkurs. 

Majoriteten av dessa företag var verksamma inom byggbranschen, detaljhandel eller hotell- och restaurangverksamhet.

De sammanlagda utestående skatteanstånden för dessa företag uppgår till över 3 miljarder kronor, pengar som Skatteverket nu riskerar att inte få in.

Foto: B. de Mazenod

Text: Redaktionen

Riksbankens prognos om matpriserna – efter nya ökningen

2025 04 01

Vice riksbankschef Per Jansson kommenterar de höga matpriserna.

För bara ett par år sedan sköt inflationen i höjden och svenskarnas plånböcker urholkades rejält.

Nu blossar matpriserna upp på nytt – och debatten om levnadskostnaden likaså.

Många har uttryckt stor ilska gentemot matjättarna och vissa har bojkottat kedjor som Ica, Axfood och Coop.

Janssons ord

Nu kommenterar vice riksbankschef Per Jansson situationen.

Han reflekterar över de stigande priserna.

– Inflationen har stigit den senaste tiden och i vår prognos väntar vi oss att den kommer att vara något förhöjd under resten av det här året, säger han.

– Det gäller särskilt om man räknar bort energipriserna.

“Inte lika snabbt”

Jansson understryker dock att enligt Riksbankens prognos så kommer det inte så lika illa ut på sikt.

– Men det finns starka skäl att tro att uppgången inte kommer att vara bestående, menar han.

– Det ovanligt stora bidraget från den så kallade korgeffekten väntas falla ur nästa år. Därtill har världsmarknadspriserna på flera råvaror fallit tillbaka och kronan stärkts, vilket bör leda till att livsmedelspriserna inte ökar lika snabbt framöver.

Smäll i februari

Priserna för livsmedel och alkoholfria drycker ökade från januari till februari.

Månadsförändringen för livsmedel och alkoholfria drycker var den högsta sedan februari 2023. 

Det var bland annat mejeriprodukter, grönsaker och kaffe som ökade i pris.

Detta enligt Statistiska centralbyrån.

Lär inte bli höjning

Att inflationstakten blossade upp igen under årets inledande månader har ställt till det för Riksbanken.

Myndigheten har aviserat att det inte lär bli några fler räntesänkningar på ett tag – men Per Jansson menar att det med största sannolikhet heller inte lär bli några höjningar.

– Det är bara om förtroendet för inflationsmålet börjar hotas som jag tycker att sådana förväntningar är motiverade, förklarar han.

– Skulle ett sådant läge skulle uppstå, vilket jag alltså just nu inte bedömer som troligt, bör vi agera snabbt och bestämt med penningpolitiken.

Foto: R. Fath

Text: Redaktionen

Klarna: Vi kan bli nästa Google

2025 04 01

Klarnas vd är självsäker inför börsnoteringen.

Fintech-bolaget Klarna ska noteras på New York-börsen.

Företaget – som grundades av svenska Sebastian Siemiatkowski – har vuxit ordentligt och blivit en del av mångas vardag.

Siemiatkowski är självsäker inför börsnoteringen – och ser att Klarna kan bli nästa Google.

Det rapporterar CNBC.

“Galen nog”

Så här säger vd:n om jämförelsen:

– Oberoende av alla cykler och allt vi har gått igenom med bolaget, frågar jag mig själv när som helst om jag fortfarande tror att Klarna kan bli nästa Google i storlek, att vi kan bli ett marknadsbolag värt hundratals miljarder dollar, eller en biljon dollar, menar han.

– Jag är fortfarande tillräckligt galen för att tro att det är möjligt.

Dags för notering

Nu står Klarna inför en av bolagets största prövningar hittills i och med börsnoteringen.

Klarna lämnade tidigare denna månad in sitt prospekt för notering på New York Stock Exchange.

Bolaget har ännu inte satt något datum för när det kommer att gå till börsen och har inte heller prissatt aktier.

Överens med Doordash

Klarna har i dagarna meddelat att de är överens med det amerikanska matleveransföretaget Doordash.

De har ingått ett samarbete för att erbjuda Klarnas “flexibla utbud av betalningsalternativ till DoorDash-kunder”.

Det framhåller Klarna i ett pressmeddelande.

“Maximal frihet”

Detta partnerskap ger kunderna “maximal valfrihet och kontroll över hur de betalar – från dagligvaror och säsongens stora elektronikprylar till byggvaror, skönhetsprodukter och till och med DashPass Annual Plan-medlemskapet”.

David Sykes, Chief Commercial Officer på Klarna, är nöjd med överenskommelsen.

– Vårt partnerskap med DoorDash markerar en viktig milstolpe i Klarnas expansion inom vardagliga utgiftskategorier. Genom att erbjuda smartare och mer flexibla betalningslösningar för matvaror, hämtmat och dagligvaror gör vi bekvämlighet ännu mer tillgängligt för miljontals amerikaner.

Foto: Appshunter.io

Text: Redaktionen