Konkurrenten knappar in på Ica – “Avståndet aldrig varit mindre”

2025 07 07

Ica jagas intensivt av Axfood.

Ica har länge varit den ohotade ettan på dagligvarumarknaden i Sverige.

Nu kommer dock uppgifter om att det kan vara på väg att ändras.

Konkurrenten Axfood – som bland annat äger Willys och Hemköp – knappar in på Ica.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

“Aldrig varit mindre”

Nya siffror från undersökningsföretaget YouGov visar att Ica mellan mars och maj i år nådde 87,1 procent av de svenska hushållen.

Motsvarande siffra för Axfood landade på 79,4 procent.

– Avståndet mellan Ica och Axfood har aldrig varit mindre, säger Yougovs dagligvaruanalytiker Fredrik Bendz till Dagligvarunytt.

Coops siffra ligger samtidigt på 64,7 procent och Lidls på 48,1 procent.

Tufft för Coop

Samtidigt som Axfood med hjälp av bland annat Willys Hemma-konceptet stegar framåt fortsätter de mörka molnen att bildas över Coop.

Förra veckan kom besked om nya miljardförluster för livsmedelskedjan.

Det kan du läsa mer om genom att klicka här.

Det är Axfood

Axfood fortsätter alltså att avancera på marknaden med märken som Willys och Hemköp.

Nu har kedjan även tagit över City Gross.

Axfood bildades år 2000 genom sammanslagning av D&D Dagligvaror, där Dagab var en del, och det då börsnoterade bolaget Hemköp. 

Samtidigt förvärvades Spar Sverige, Spar Inn Snabbgross samt en röstmajoritet i Spar Finland.

För två miljarder

Det var förra året som Axfood officiellt förvärvade hela City Gross efter att sedan 2021 haft en minoritetspost i bolaget. 

Köpeskillingen uppgick till 2 miljarder kronor.

City Gross har ett butiksnät med 42 butiker framför allt i de södra delarna av Sverige.

– Affären skapar de bästa förutsättningarna för att stärka City Gross konkurrenskraft, och stärka kedjans position på marknaden, för att expandera framgent, sade Lars Ljungälv, Bergendahl & Son AB:s koncernchef och vd, vid tillfället.

– Axfood är helt rätt ägare för City Gross framåt för att utveckla stormarknadskonceptet över tid.

Foto: Ica

Text: Redaktionen

Tyskland säger nej – stort besked för bensin- och dieselbilar

2025 10 07

Tysklands förbundskansler vill skrota ett kommande EU-förbud.

Debatten om den europeiska bilindustrin går varm.

Det råder kris i synnerhet i Tyskland där underleverantörer och större bilmärken har problem.

Samtidigt arbetar EU för att fasa ut bensin-och dieselbilar fram till år 2035 – någonting som Tysklands förbundskansler Friedrich Merz nu säger nej till.

Tyskland säger nej

EU har som plan att förbjuda bensin-och dieselbilar till 2035.

Förra månaden lovade dock unionen att snabba på en översyn av 2035-målet efter påtryckningar från biltillverkare.

Inför ett möte som är planerat till torsdagen med representanter från fordonssektorn säger nu Merz att han tycker att EU-förbudet är "fel", rapporterar Euronews.

“Vill inte stötta”

Merz understryker att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Behövs fortfarande”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

EU:s plan

“Alla nya bilar och skåpbilar som säljs i EU från och med 2035 ska inte producera några koldioxidutsläpp”, heter EU:s plan.

– De nya reglerna innebär inte att alla bilar på vägarna måste ha nollutsläpp av koldioxid senast 2035. Dessa regler påverkar inte befintliga bilar, framhåller unionen om saken.

– Om du köper en ny bil nu kan du köra den tills dess livslängd är slut. Men eftersom en bils genomsnittliga livslängd är 15 år, måste vi börja 2035 för att sikta på att alla bilar ska vara koldioxidneutrala senast 2050.

Detta i syfte att nå EU:s mål för klimatneutralitet fram till år 2050 – som handlar om att minska utsläppen från bilar eftersom vägtransporter står för en femtedel av EU:s koldioxidutsläpp.

Foto: P. Lichtblau

Text: Redaktionen

Belarus rycker ut – måste rädda Ryssland från total kris

2025 10 08

Ryssland står inför en akut bensinkris i flera regioner.

Så sent som i augusti uppgavs att bränslet var helt slut på den ryska ögruppen Kurilerna.

Ungefär samtidigt kom rapporter om “kilometerlånga köer” vid bensinstationer i östra Ryssland. 

Värst har läget beskrivits vara på ockuperade Krymhalvön där 50 procent av bensinstationerna slutat sälja drivmedel, uppgav Kyiv Independent i slutet av september.

Nu växlar Belarus upp för att rädda Ryssland innan branschen kollapsar helt.

Landets järnvägstransporterade export av bensin till Ryssland har nämligen fyrdubblats i september jämfört med föregående månad, rapporterar Reuters.

– Det är ett försök att hantera bränslebrist orsakad av ukrainska attacker mot landets energiinfrastruktur, uppger branschkällor till nyhetsbyrån.

Ransonerar

De senaste veckorna har flera ryska regioner infört ransonering och, för tillfället, fryst bränslepriserna.

Samtidigt har Moskva tvingats minska sin egen export av bensin och diesel för att klara av krisen.

Enligt Reuters har nu bensinleveranserna från Belarus ökat till 49 000 ton, motsvarande 14 500 per dag.

Motsvarande siffra för dieseln är 33 000 ton, även det under september månad.

Vill köpa från Asien

Utöver att öka importen från Belarus förbereder sig Ryssland även på att göra likadant med Kina och andra asiatiska länder, uppger Kyiv Independent.

Bland annat vill diktaturen köpa bensin från Sydkorea och Singapore. Nästan 40 procent av Rysslands kapacitet vid dess oljeraffinaderier har stängts ned, uppger tidningen i en hänvisning till ryska statsvänliga tidningen Kommersant.

"På gränsen till total kris"

Tidigare under hösten uppgav BBC att Ryssland “står på gränsen till en fullständig bränslekris”.

Förare rapporterar om kilometerlånga köer vid bensinstationer i de östra delarna av landet. Många väntar i timmar på att tanka – ofta förgäves, framhöll kanalens Rysslandskorrespondent Steve Rosenberg i ett nyhetsbrev i slutet av augusti.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen