Klassiskt bageri går i konkurs – efter 110 år

2025 04 02

Ett svenskt bageri tvingas tacka för sig efter 110 år.

Konkursansökningarna fortsätter att ramla in.

Nu kommer besked om att Gävles äldsta bageri går i graven – detta efter att ha bedrivit verksamhet i staden i 110 år.

Det rapporterar Gefle-Dagblad.

Går i konkurs

Centralbageriet, beläget vid Centralpalatset i Gävle, går i konkurs.

De har sedan den femte augusti 1915 sålt lokalt tillverkade bakverk, tårtor och smörgåsar.

Enligt Arbetarbladet gjorde bageriet ett förlustresultat på 180 000 kronor år 2023.

– Vi har kämpat under ett par år och hoppats att det ska vända, men det har det inte gjort. Priserna på smör och grädde har stigit och transportkostnaderna har gått upp, säger ägaren Anna till Gefle Dagblad.

Sedan 1915

Bageriet har serverat kunder sedan 1915 – men de senaste årens inflation har ställt till det.

Konkursförvaltare Jonas Vandér förklarar att ägaren Anna tagit beslutet med sorg.

– Det här är en verksamhet som funnits i Gävle sedan år 1915 i olika former i hennes släkt, säger han till Arbetarbladet.

– Jag kan inte tänka mig att Anna har fattat det här beslutet lättvindigt.

Tackar kunderna

Bageriet tar till sociala medier för att tacka kunderna, och framhåller att de kommer att ha öppet för utförsäljning i butiken på Centralplan tisdag-fredag 7.00-17.00.

– Tusen tack till alla våra härliga kunder som varit med oss i medgång och motgång under alla våra år. Det är med sorg i sinnet vi idag fick ta beslutet att försätta oss i konkurs.

Ledsna kunder

Även kunderna har tagit till sociala medier för att uttrycka stöd för bageriet.

– Vad sorgligt! Tack för alla frukostkringlor, eftermiddagssemlor och kaffe i många år, skriver en person på Instagram.

– Trist att en fin epok går i graven. All lycka till till ägare med personalen, skriver en annan.

Centralbageriet i Gävle är det senaste i en rad företag som har drabbats av de senaste årens kostnadsökningar.

Utöver inflationen slår även ränteläget och konsumenternas svaga köpkraft mot näringslivet, och Sverige inväntar återhämtning från den lågkonjunktur som lamslagit ekonomin de senaste åren.

Foto: Dani

Text: Redaktionen
3 juni 2026

Ransonering i Moskva – mardröm för Putin

2026 06 03

Vanligt folk i Moskva märker av kriget i form av ransoneringar.

Kriget i Ukraina har blivit allt mer kännbart även för vanligt folk i Ryssland.

Nu kommer rapporter om ransoneringar i huvudstaden Moskva, vilket riskerar att bli en mardröm för Putin, som inte har råd med ett folkligt motstånd i huvudstaden.

Tvingas begränsa försäljningen

Bensinstationer i Moskva, Sankt Petersburg och regioner i norra Ryssland har börjat ransonera bränsleinköp, rapporterar The Moscow Times.

Ransoneringen är ett resultat av återkommande ukrainska drönarattacker mot ryska oljeraffinaderier.

Bensinstationskedjan General Gueller har infört inköpsgränser på 20 liter vid samtliga sina stationer i Moskva med omnejd.

Lukoil har begränsat bensinförsäljningen i Moskva till 100 liter per förare.

Statliga Gazproms bensinstationer har infört en begränsning på 100-150 liter bensin eller diesel, enligt företaget.

Även ORTK, med 36 bensinstationer i Moskva, har begränsat försäljningen till 60 liter bensin och 100 liter diesel per förare.

– Vi är inte de enda som gör detta, konstaterar en talesperson för företaget, enligt tidningen.

Ransoneringar och kökaos på flera håll

Missnöjet med Putin har ökat i Ryssland de senaste månaderna, och ett folkligt motstånd i huvudstaden Moskva skulle vara särskilt problematiskt för diktatorn.

Men det är inte bara i Moskva som ransoneringar har införts.

I Sankt Petersburg har bilister rapporterat försäljningsgränser på mellan 50 och 95 liter per förare. Ransoneringarna förklaras med ”störningar i leveranskedjan”, utan att kriget nämns.

I republiken Karelen har inköpen av bensin begränsats till 20 liter per förare på många bensinstationer.

Från Murmansk rapporteras samtidigt långa köer till bensinstationerna.

Det är alltså tydligt att kriget i Ukraina blir allt mer kännbart för vanliga ryssar.

Ukraina har medvetet riktat in sig på ryska oljeraffinaderier, som gång på gång har attackerats med drönare.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

3 juni 2026

Stor oro i USA – kan smälla på amerikansk mark

2026 06 04

USA:s inrikessäkerhetsminister uttrycker stor oro.

Nästa vecka vänds världens blickar mot Nordamerika.

Då drar världsmästerskapet i fotboll igång, där USA delar värdskapet med grannländerna Mexiko och Kanada.

Nu går Markwayne Mullin, som är inrikessäkerhetsminister i USA, ut och meddelar att det är med blandade känslor som landet välkomnar människor till arrangemanget, rapporterar Politico.

Ministern känner en stor oro för att USA inte är redo för att möta eventuella drönarhot vid matcherna.

– Drönare är min största oro, säger Mullin, enligt tidningen.

– Varje dag förbättras vi, men det är en stor oro vi har.

Ligger efter

USA har satsat stort på anfallsdrönare de senaste åren. Men när det gäller att försvara sig mot dem känner inte den amerikanska ministern sig trygg med landets förmåga.

– Vi har lagt ner enorma resurser och pengar på att kunna vara mycket offensiva med drönare, men när det gäller motdrönaråtgärder ligger alla lite efter, säger Mullin, enligt tidningen.

– Även om regeringen har gjort betydande framsteg fortsätter obehöriga drönare att regelbundet tränga in i luftrum på högprofilerade platser.

Flera incidenter i närtid

Nyligen gick Miami Grand Prix Formel 1 på amerikansk mark.

Under loppet stoppades åtta drönare från att flyga in på området, enligt inrikessäkerhetsministern.

När den stora golfturneringen US Masters gick av stapeln i april upptäcktes och stoppades hela tolv drönare som försökte ta sig in, trots ett förbud på hela området.

– De säkerhetsansvariga är oroade över en rad potentiella drönarhot. Allt från störande flygningar som avbryter fotbollsmatcherna till allvarligare attacker med drönare som bär på en bomb och riskerar att skada publiken, uppger Politico.

Utrustat arenorna

Oron är stor inför den stundande fotbollsfesten. Men alla elva mästerskapsarenor i USA har utrustats med ett system som kan slå tillbaka mot angripande drönare, enligt Markwayne Mullin.

– Vi har mycket samarbete med vår lokala polis som kommer att finnas där ute för att göra områdena så säkra som möjligt, säger han, enligt tidningen.

Foto: R Kamikoga

Text: Redaktionen