Klassiska klädbutiken i konkurs – rear ut allt

2025 04 09

En Göteborgsbaserad klädbutik tvingas tacka för sig.

I många år har klädbutiken Ted & Teresa bedrivit verksamhet vid Järntorget i Göteborg.

Företaget bakom butiken – som även har arbetat med e-handel – tvingas nu dock lägga ner.

Det rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Ted & Teresa går nu i konkurs.

Så här skriver ägarna på sociala medier:

– Tyvärr måste vi meddela att butiken Ted & Teresa har försatts i konkurs. Vi håller nu utförsäljning i butiken vid Järntorget. Det är 50 procent rabatt på allting i butiken.

Det var Ted & Teresa

Ted & Teresa var en Göteborgsbaserad klädbutik med ett sortiment bestående av damkläder, herrkläder, accessoarer och skor från kända varumärken. 

Butiken började som en herrekiperingsbutik och har sedan 2012 haft närvaro online.

– Till skillnad från de allra flesta klädbutiker på nätet så startade inte Ted & Teresa som nätbutik, förklarar butiken via sin webbsida.

– I flera generationer drev vi en herrekiperingsbutik i Göteborg under namnet Ted Bernhardtz. Ett fullt utvecklat koncept för mode med samma ambition och yrkeskunnande på nätet, som i vår fysiska butik.

Skatteanstånd påverkar

Det framgår emellertid inte varför butiken går i konkurs – men många företag i olika branscher har haft det mycket svårt de senaste åren på grund av de ekonomiska förutsättningarna.

Av aktiebolag som i vid halvårsskiftet föregående år hade ett utestående skatteanstånd har över 7 procent, drygt 1 000 företag, gått i konkurs.

Detta enligt affärs- och kreditinformationsföretaget UC.

Tre miljarder kronor

UC förklarar.

– Majoriteten av dessa företag var verksamma inom byggbranschen, detaljhandel eller hotell- och restaurangverksamhet, uppger UC.

– De sammanlagda utestående skatteanstånden för dessa företag uppgår till över 3 miljarder kronor, pengar som Skatteverket nu riskerar att inte få in.

Amanda Aldestam, analytiker på UC, kommenterar.

– Med tanke på att möjligheten att förlänga anstånden för de flesta företag upphörde i september 2024, innebär mars 2025 att många företag står inför den första månaden utan förlängning, säger hon.

Foto: J. Jacobsson

Text: Redaktionen

Valuta störtdyker – har halverats i värde

2026 06 05

Det är tuffa tider för bitcoin-investerare.

Börsen faller ordentligt på andra sidan Atlanten.

Men det är inte bara aktier som backar – även den ledande kryptovalutan bitcoin faller, enligt data från Marketwatch.

Valutan störtdyker

Så sent som förra året handlades en bitcoin för 125 000 dollar.

På fredagen faller kryptovalutan med över fyra procent.

Nu handlas en bitcoin för drygt 60 000 dollar – och har därmed mer än halverats sedan toppnivåerna från förra året.

– Det är lärorikt att se hur tillgångar kan få det tufft när de går från att vara månadens hetaste trend till att plötsligt bli helt omoderna, säger Mark Dowding vid BlueBay Asset Management till Reuters.

Kan bidra

Det spekuleras i en rad bidragande anledningar till raset.

Det enorma intresset för AI-aktier och en rad kommande börsintroduktioner – såsom SpaceX – lockar bort kapital från världens största kryptovaluta. 

Som ett ytterligare slag mot kursen offentliggjorde Michael Saylors Strategy, som är det företag som äger mest bitcoin i världen, i måndags att de har sålt av en del av sitt innehav för första gången sedan 2022. 

Läs mer: Chocken: Säger upp samtliga anställda

Och börsen faller

Stockholmsbörsen backade med lite drygt en halv procent på fredagen.

Men på andra sidan Atlanten är det betydligt tuffare.

Det ledande amerikanska indexet S&P 500 faller med 1,7 procent.

Stigit på sistone

Ännu tuffare är det för Nasdaq – som backar med nästan tre procent.

Detta efter att de amerikanska börsindexen trotsat oroligheterna i Mellanöstern och tuffat på ordentligt under den senaste tiden.

USA och Iran har fortfarande inte nått fram till något fredsavtal, och det viktiga Hormuzsundet är i praktiken fortsatt stängt.

Det har lett till stora farhågor om att högre inflation kan vara att vänta världen över i takt med stigande oljepriser och ansträngda försörjningskedjor.

Foto: P. Borthiry

Text: Redaktionen

5 jun 2026

LAVROV: USA har backat – gäller inte längre

2026 06 05

USA har svikit ett löfte till Ryssland.

Det uttalandet kommer från Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov.

Det ska handla om en överenskommelser om Ukraina som enligt honom gjordes under ett toppmöte i Alaska 2025, rapporterar Kyiv Post.

Uppges ha brutit löfte

I en intervju i samband med S:t Petersburgs ekonomiska forum hävdar Lavrov att USA inte har levt upp till förslag som enligt honom diskuterades vid toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin i Alaska.

– Sedan dess har vi inte sett några framsteg, och ingen vilja att övertala Ukraina att acceptera dessa amerikanska förslag, säger Lavrov enligt ryska medier.

Han menar att USA självt initierade förslagen, men att processen sedan stannat av.

Inget har genomförts

Lavrov uppger att USA, inklusive Witkoff och Kushner, har talat om möjliga uppgörelser om kriget i Ukraina skulle lösas, men att de inte har uppfyllt sin del av avtalet.

– Men de säger att Ukraina först måste lösas. Vi utgick, och utgår fortfarande, från antagandet att Ukrainafrågan var löst i augusti 2025 i Anchorage, såvitt det gäller ryska federationen. Vi accepterade USA:s förslag, säger Lavrov.

De exakta villkoren från mötet har aldrig offentliggjorts, men enligt ryska uttalanden rörde det sig om en bred uppgörelse kring Ukrainafrågan.

USA kritiseras

Lavrov kritiserar även USA:s roll som medlare och menar att Washington inte utövat tillräcklig press på Kyiv.

– De agerade som medlare, men av någon anledning, när den ena sidan accepterade deras medlingsförslag, svalnade de på något sätt inför processen och utövade ingen press på Ukraina, säger han.

Samtidigt är flera av de frågor som diskuterats under mötet – som territoriella krav och Ukrainas framtida relation till Nato – fortsatt centrala hinder i konflikten och i eventuella fredsförhandlingar.

Foto: President of Russia Office resp Official White House H Koeppel

Text: Redaktionen