Klassiska butikskedjan i kris – börjar stänga butiker

2025 04 15

Butikskedjan Lagerhaus stänger butiker i flera städer.

Tidigare i år gav Lagerhaus besked om att de inleder rekonstruktion.

Nu framgår att kedjan har börjat stänga butiker i flera olika städer.

Det rapporterar Market.

Stänger butiker

Det rör sig om butiker ”vars omsättning och rörelsemarginaler inte täckt dess kostnader”.

Två butiker stängdes redan förra veckan i Halmstad.

Inom kort kommer butiker även stängas ner i Göteborg, Solna, Malmö, Jönköping och Sickla.

Kan bli fler

Det kan bli ännu fler butiker som får stängas framöver men det är inte säkert, menar rekonstruktör Magnus Löfving.

– För närvarande finns inga sådana planer men det är något som utvärderas löpande, säger han till Market.

Redan innan rekonstruktionen hade kedjan stängt butiker i Stockholm och Sollentuna.

I rekonstruktion

Det var den 16 januari som Lagerhaus fick beviljat ett rekonstruktionsförfarande av Göteborgs tingsrätt.

Lagerhaus hänvisar till lågkonjunktur, hyreshöjningar, höga elpriser och höjda räntor som bidragande anledningar.

– Med dagens förändrade köpbeteende är det en utmaning att driva handel i fysiska butiker, sade Thérèse Elmquist, vd för Lagerhaus AB, då.

– Vi arbetar målmedvetet för att hitta en optimal balans mellan våra butiker och vår onlineförsäljning.

“Försenar effekterna”

Som bekant befinner sig Sverige i en lågkonjunktur och den ekonomiska aktiviteten är svag.

Konsumenternas köpkraft har de senaste åren urholkats av höga räntor och hög inflation, och det tycks ha tid innan ekonomin återhämtar sig.

Elmquist förklarade att Lagerhaus haft betydande satsningar som har fått bakslag på grund av lågkonjunkturen.

– Under de senaste åren har vi anpassat vår affärsmodell efter kundernas förändrade köpbeteende, menade hon.

– Vi har utvecklat vårt sortiment, optimerat vårt butiksnät och skapat goda förutsättningar för tillväxt på den norska marknaden och inom e-handeln. Tyvärr har lågkonjunkturen försenat effekterna av dessa satsningar.

Det återstår att se hur resultatet av kedjans rekonstruktion ser ut.

Foto: Lagerhaus

Text: Redaktionen

UPPGIFTER: Fartyg ska bordas – tung smäll för Ryssland

2025 10 19

Den ryska skuggflottan utgör en av Putinregimens viktigaste resurser.

Fartygen seglar under falsk flagg för att kringgå västvärldens sanktioner och används främst för att transportera rysk olja till internationella handelspartners.

Den ryska ekonomin är kraftigt beroende av exporten av olja och gas. Intäkterna från exporten används för att finansiera kriget i Ukraina. Skuggflottans oljetransporter utgör en avgörande länk i denna ekonomiska kedja.

Nu kan flera transporter stoppas.

EU planerar att förstärka medlemsländernas befogenheter att borda de ryskkopplade fartygen, rapporterar Politico med hänvisning till ett dokument som tagits fram inför ett möte mellan unionens utrikesministrar.

Enligt dokumentet vill EU, inom ramen för den internationella havsrätten, öka möjligheterna till bordning genom ”bilaterala avtal mellan flaggstaterna och EU om förhandsgodkända bordningar för inspektioner".

– Det skulle ge medlemsstaterna ytterligare verktyg för att öka effektiviteten i genomförandet av tvångsåtgärder, bland annat genom att skapa rättslig grund för att borda fartygen som tillhör skuggflottan, står det i dokumentet enligt tidningen.

”Plattformar för hybridattacker”

I dokumentet betonas det att skuggflottans fartyg inte bara bidrar till att stärka Moskvas krigsekonomi utan också utgör ett hot mot miljön och sjöfartssäkerheten.

Vidare konstateras det att dessa fartyg utgör en risk för kritisk infrastruktur och ”kan användas som plattformar för hybridattacker mot EU:s territorium".

Beslut i november

EU:s målsättning är att dokumentet ska antas i november, uppger Politico.

När deklarationen har fått stöd av medlemsstaterna kommer EU:s utrikeschef Kaja Kallas att söka EU-rådets bemyndigande och sedan inleda förhandlingar om bilaterala avtal med ”identifierade flaggstater”.

Foto: Nato

Text: Redaktionen

18 oktober 2025

Jättekris för klassisk bransch i USA – folk vägrar att köpa

2025 10 18

Den amerikanska whiskyindustrin står inför en kris.

Motreaktioner mot president Trumps tullar slå hårt mot den klassiska branschen.

En färsk kvartalsrapport från den nationella branschorganisationen Distilled Spirits Council of the US (DISCUS) visar att exporten minskat med hela 9 procent jämfört med motsvarande period i fjol. 

– Ihållande handelsspänningar har en omedelbar och negativ effekt på den amerikanska spritexporten, säger DISCUS vd Chris Swonger till Newsweek.

Enligt Swonger väljer USA:s internationella handelspartner bort amerikansk whisky.

– Det finns en växande oro för att våra internationella konsumenter allt oftare väljer inhemskt producerad sprit eller importerad sprit från andra länder än USA. Det signalerar ett skifte bort från våra fantastiska amerikanska spritmärken.

Bojkott i grannlandet

Det största problemet för den amerikanska whiskybranschen är den pågående bojkotten av amerikanska spritmärken i grannlandet Kanada, uppger Swonger.

Kanandensarna har reagerat kraftigt på Trumps tullhot och prat om att göra Kanada till USA:s 51:a delstat.

– Exporten till Kanada sjönk med 85 procent under andra kvartalet – från över 63 miljoner dollar till under tio miljoner dollar, rapporterar Newsweek.

Förbud gäller

Trots att Kanadas premiärminister Mark Carney har upphävt vedergällningstullar på amerikanska varor som en del av ett nytt avtal med USA, har flera kanadensiska regioner fortfarande kvar sina förbud mot försäljning av amerikansk alkohol.

F. Paul Pacult – som har utnämnts av Forbes till ”USA:s främste spritexpert” – anser att utvecklingen är oroande.

– Den kanadensiska bojkotten har hittills lett till en kraftig minskning av vinstmarginalerna för amerikanska whiskyproducenter under 2025, säger han till Newsweek.

Foto: Official White House Photo by Molly Riley

Text: Redaktionen