Klassiska butikskedjan i kris – börjar stänga butiker

2025 04 15

Butikskedjan Lagerhaus stänger butiker i flera städer.

Tidigare i år gav Lagerhaus besked om att de inleder rekonstruktion.

Nu framgår att kedjan har börjat stänga butiker i flera olika städer.

Det rapporterar Market.

Stänger butiker

Det rör sig om butiker ”vars omsättning och rörelsemarginaler inte täckt dess kostnader”.

Två butiker stängdes redan förra veckan i Halmstad.

Inom kort kommer butiker även stängas ner i Göteborg, Solna, Malmö, Jönköping och Sickla.

Kan bli fler

Det kan bli ännu fler butiker som får stängas framöver men det är inte säkert, menar rekonstruktör Magnus Löfving.

– För närvarande finns inga sådana planer men det är något som utvärderas löpande, säger han till Market.

Redan innan rekonstruktionen hade kedjan stängt butiker i Stockholm och Sollentuna.

I rekonstruktion

Det var den 16 januari som Lagerhaus fick beviljat ett rekonstruktionsförfarande av Göteborgs tingsrätt.

Lagerhaus hänvisar till lågkonjunktur, hyreshöjningar, höga elpriser och höjda räntor som bidragande anledningar.

– Med dagens förändrade köpbeteende är det en utmaning att driva handel i fysiska butiker, sade Thérèse Elmquist, vd för Lagerhaus AB, då.

– Vi arbetar målmedvetet för att hitta en optimal balans mellan våra butiker och vår onlineförsäljning.

“Försenar effekterna”

Som bekant befinner sig Sverige i en lågkonjunktur och den ekonomiska aktiviteten är svag.

Konsumenternas köpkraft har de senaste åren urholkats av höga räntor och hög inflation, och det tycks ha tid innan ekonomin återhämtar sig.

Elmquist förklarade att Lagerhaus haft betydande satsningar som har fått bakslag på grund av lågkonjunkturen.

– Under de senaste åren har vi anpassat vår affärsmodell efter kundernas förändrade köpbeteende, menade hon.

– Vi har utvecklat vårt sortiment, optimerat vårt butiksnät och skapat goda förutsättningar för tillväxt på den norska marknaden och inom e-handeln. Tyvärr har lågkonjunkturen försenat effekterna av dessa satsningar.

Det återstår att se hur resultatet av kedjans rekonstruktion ser ut.

Foto: Lagerhaus

Text: Redaktionen

Rysk bransch i kris – konkurskaos

2025 09 15

Ännu en rysk bransch har stött på enorma problem.

Den ryska ekonomin kantas av stora utmaningar.

Situationen i tågsektorn, kolindustrin och flygsektorn är tuff.

Nu kommer även uppgifter om att den ryska fastighetsbranschen är i kris, rapporterar RBC Ukraine.

Konkurskaos

Investeringarna i rysk fastighetsmarknad sjönk med nästan 50 procent under första halvåret 2025.

Andra indikatorer tyder på omfattande konkurser bland fastighetsutvecklare.

Enligt uppgifter riskerar mellan 20 och 30 procent av alla utvecklare i Ryssland konkurs.

Låg efterfrågan

Den ukrainska underrättelsetjänsten uppger att byggsektorn lider av låg efterfrågan, begränsat statligt stöd och en omdirigering av resurser till kriget i Ukraina. 

Detta har lett till lägre försäljning, högre skuldbörda och stoppade byggprojekt.

– De mest utsatta är företag inom segmentet för massbostäder som är beroende av efterfrågan på bolån, menas det.

– Mer än 19 procent av byggherrarna skjuter officiellt upp slutförandet av sina projekt, och förseningar på mer än sex månader placerar dem i kategorin ”problematiska”.

Sänkt räntan

Den ryska centralbanken har nu sänkt räntan från 18 till 17 procent.

Landets centralbank varnade dock för att situationen kommer att förvärras, inte förbättras, främst på grund av det växande budgetunderskottet, rapporterar Politico.

Över målet

Centralbanken siktar på en inflationstakt på cirka fyra procent – att jämföra med målet i Sverige och USA som är två procent.

Officiella uppgifter visar att inflationen sjönk till 8,1 procent i augusti från 8,8 procent i juli. 

Många analytiker anser dock att den faktiska inflationstakten är betydligt högre.

Samtidigt råder oro över att den ryska ekonomin kan vara på väg mot en recession.

Putin fortsätter att trycka in pengar i krigskassan för att fortsätta bedriva kriget i Ukraina samtidigt som flera sektorer på hemmaplan har det kämpigt.

Läs mer: Nya regler för ryssar i Sverige

Foto: S. Sakharovskyj

Text: Redaktionen

Svenskt företag säljs till USA – för 10 miljarder

2025 09 16

Ett svenskt AI-företag säljs till USA för en miljardsumma.

Den artificiella intelligensens framfart har varit på mångas läppar under de senaste åren.

Techjättar som Google, Microsoft och Meta satsar stora pengar på AI.

Nu kommer besked om att det svenska AI-företaget Sana köps upp av den amerikanska mjukvarujätten Workday för 1,1 miljarder dollar – motsvarande ungefär 10 miljarder kronor.

Säljs till USA

Workday är noterat på New York-börsen med ett marknadsvärde på omkring 60 miljarder dollar.

Intresset som företaget har fattat för svenska Sana har nu blivit så pass konkret att Sana säljs till mjukvarujätten.

– Workday har ingått ett definitivt avtal om att förvärva Sana, ett ledande AI-företag som bygger nästa generations verktyg för företagskunskap, framhåller Workday i ett pressmeddelande.

– Sana kommer att driva en ny Workday-upplevelse – där kunskap, data, handling och lärande förenas och skapar den nya fronten för arbete.

“Kommer hjälpa oss”

Gerrit Kazmaier, chef för produkt och teknik hos Workday, tycks vara mycket nöjd med affären.

– Sanas team, AI-inbyggda tillvägagångssätt och vackra design ligger helt i linje med vår vision att omforma framtidens arbete, säger han.

– Detta kommer att göra Workday till den nya "front door" för arbete, som levererar en proaktiv, personlig och intelligent upplevelse som frigör oöverträffade AI-förmågor för arbetsplatsen.

Det är Sana

Stockholmsbaserade Sana grundades för nio år sedan och har sedan dess tagit in 130 miljoner dollar i total finansiering.

Företaget har arbetat med olika typer av AI-lösningar som Workday nu har fått upp intresse för och kommer att integrera i deras egna produkter.

Våg av affärer

Transaktionen förväntas slutföras under det fjärde kvartalet av Workdays räkenskapsår 2026, vilket slutar den 31 januari, rapporterar Bloomberg.

Affären är en del av en våg av affärsaktiviteter inom HR-mjukvarusektorn, efter att riskkapitalbolaget Thoma Bravo förra månaden gick med på att köpa Workdays konkurrent Dayforce för 12,3 miljarder dollar.

Foto: C. Lässman resp Istryfry Marcus

Text: Redaktionen