Klassisk choklad ska förändras
2025 07 29
En klassisk chokladkaka kommer att förändras inom kort.
Chokladmärket Fazer är ett av Finlands mest kända varumärken.
Bland deras produkter finns bland annat den klassiska chokladkakan Fazer Blue.
Men nu ska chokladkakan förändras.
Chokladkakan förändras
Den senaste tiden har kostnader för råvaror och tillverkning skjutit i höjden, uppger Fazer, enligt Yle.
Därför ska den klassiska chokladkakan nu minska i storlek.
– Genom att minska storleken blir effekten av stigande kostnader på slutprodukten mindre, säger Liisa Eerola, kommunikationsdirektör på Fazer Konfektyr, till kanalen.
”Fazer Blue” kommer i framtiden att vara på 180 gram istället för 200 gram, rapporterar kanalen.
Det innebär att chokladkakan blir 10 procent mindre.
Den lite mindre chokladkakan kommer snart att komma ut i butikerna.
– Förändringen i storlek kommer att synas i butikerna med glidande effekt från och med slutet av augusti, enligt Eerola.
Även flera andra av Fazers förpackningar kommer att bli mindre.
Det är emellertid upp till butikerna att bestämma hur konsumentprissättningen påverkas, uppger Fazer.
Marabou har gjort samma sak
Det är inte bara Fazer som vidtar åtgärder mot ökade kostnader för råvaror och tillverkning.
Tidigare i år fattade klassiska Marabou ett liknande beslut.
I april meddelade Mondelez Sverige att flera produkter från Marabou justeras, rapporterade TV4.
Bland annat meddelade man att chokladkakan på 200 gram görs om till 160 gram och att Aladdin- och Paradisaskarna minskas från 500 till 410 gram.
– Vi har under en lång tid sett kraftiga ökningar i råvarukostnader genom vår leveranskedja. Nyckelingredienser har nått rekordhöga priser, och energi, förpacknings- och transportkostnader fortsätter också att vara relativt höga, sade Julia Lindberg, vd på Mondelez Sverige, i ett uttalande.
Mondelez Sverige uttryckte förståelse för att konsumenter inte skulle uppskatta beslutet.
– Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter, sade Mondelez kommunikationschef Negar Sabaghzadeh, enligt kanalen.
Foto: Towfiqu Barbhuiya
Text: Redaktionen