Kalldusch för Dollarstore – rejält fall

2025 07 08

Dollarstores rörelseresultat faller kraftigt.

Under de senaste åren har köpbeteendet förändrats bland konsumenter mot bakgrund av högre priser och urholkade plånböcker.

Många företag har känt av lågkonjunkturen.

Nu kommer besked om en kalldusch för kedjan Dollarstore – vars rörelseresultat faller kraftigt.

Faller kraftigt

Kedjans omsättning växer och närmar sig fem miljarder kronor.

Däremot faller rörelseresultatet ordentligt.

År 2023 kom rörelseresultatet in på 253 miljoner kronor – och motsvarande siffra för 2024 blev 99 miljoner kronor, rapporterar Market.

Det rör sig därmed om ett fall på omkring 154 miljoner kronor.

Nere på två procent

Rörelsemarginalen faller därmed till rekordlåga två procent.

Så sent som 2023 var den siffran sex procent.

Kedjan riktar nu blickarna mot Riksbanken – och hoppas på ytterligare sänkningar.

– Förhoppningen är att Riksbanken sänker räntorna mer och på så sätt ska våra kunder kunna handla mer än bara nödvändiga varor, framhåller Dollarstore i rapporten.

Inflationstakten ökar

Riksbanken har sänkt styrräntan till dagens nivå på två procent.

Nya inflationssiffror kan dock ställa till det för ytterligare sänkningar.

Den preliminära inflationstakten enligt KPI för juni 2025 var 0,8 procent, vilket var en uppgång från 0,2 procent i maj. 

Månadsförändringen för KPI från maj till juni var 0,5 procent.

“Förväntas stiga”

Den ordinarie publiceringen för juni sker den 14:e juli.

– Preliminära beräkningar visar att inflationstakten förväntas stiga i juni, säger Martin Ottosson, prisstatistiker på SCB.

Inflationsökningen kommer som en besvikelse efter flera månader av förhållandevis låg inflation.

Det råder nu stora osäkerheter gällande Riksbankens nästa drag.

Många förespråkar fortsatta sänkningar med anledning av den svaga konjunkturen i Sverige – medan andra ser den nya inflationssiffran som en tydlig anledning att pausa sänkningarna.

Nästa penningpolitiska besked kommer den 20 augusti 2025.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen

Rusning till Sverige – av en och samma anledning

2025 08 13

Europeiska turister vänder blicken mot Sverige.

Under sommaren har antalet utländska turister i Sverige ökat kraftigt. 

Bland annat syns trenden på campingplatser runt om i landet. 

Johan Söör, vd på campingföretaget First Camp, bekräftar uppgifterna.

– Det drivs på av att det sålts mycket husvagnar och husbilar, men också att de styr om sina resflöden från södra Europa av klimatskäl, säger han till DN.

Nya fenomenet pekas ut

Många turister väljer att besöka Sverige av en och samma anledning. Det handlar om en ny trend som kallas för “coolcation”. Fenomenet innebär att turister hellre reser till länder med svalare klimat för att undkomma värmen.

Den nya trenden bekräftas av en tysk familj som är på besök i Stockholm.

– Jag gillar Sverige och det är inte för varmt här. I Tyskland har vi runt 30 grader eller mer och det är för varmt för oss, säger mamman Christina Rauscher till DN.

”Finns en jättepotential”

Fenomenet “coolcation” kopplas samman med klimatförändringarna. I takt med att värmeböljorna blivit vanligare i södra Europa söker sig många turister till svalare breddgrader.

Visit Swedens vd Susanne Andersson tror att trenden kommer fortsätta att växa.

– Det är ju inte speciellt befolkat på många ställen i Sverige. Det är också så att temperaturen, även om vi har fantastiska sommardagar, så är det ju inte 40 grader varmt i Sverige, säger hon till SR Ekot.

– Jag tror att det finns en jättepotential.

Avråder turister

Samtidigt avråder experter från att resa till Medelhavet under sommaren.

– Spanien i synnerhet har haft en nästan oavbrutna  värmeböljor under hela sommaren de senaste åren. Landet kämpar också med torka och vattenbrist, säger meteorologen Hans Olav Hygen till Dagbladet.

Foto: M.Catcher

Text: Redaktionen

Dubbla priser – stor ilska mot svenska apotek

2025 08 14

Svenska apotek får hård kritik för sin prissättning.

Prissättningen på svenska apotek väcker stor ilska bland många kunder.

Anledningen är att man i vissa fall kan behöva betala nästan dubbelt så mycket för receptfria mediciner – om man köper dem i butik istället för online.

Många av apotekens mest frekventa kunder är beroende av den fysiska butiken.

Stora skillnader

Ett och samma receptfria läkemedel kan vara nästan dubbelt så dyrt i butik som online – även om man köper exakt samma produkt av samma apotekskedja, rapporterar DN.

Det tydligaste exemplet är feber- och värktabletter, där prisskillnaden är 92,42 procent, enligt en granskning som Prisjakt har gjort åt tidningen.

Det finns också extrema exempel: I ett apotek i Stockholm hittar man bland annat ett paket med 500 mg paracetamol för 45 kronor – online kostar det tio kronor.

Den övergripande prisskillnaden ligger dock på 39 procent i snitt, enligt granskningen.

Prisskillnaden motiveras bland annat av att man får service och rådgivning i den fysiska butiken, samt att kostnader för personal, lokal och så vidare tillkommer.

”Skapar en orättvisa”

Men trots dessa argument riktas hård kritik mot apoteken. Andra detaljhandelsföretag har inte sådana prisskillnader.

Många apotekskunder är dessutom beroende av den fysiska butiken.

– Det är oskäligt och skapar en orättvisa för alla som inte har möjlighet att handla på webben, säger Thony Björk, läkemedelsexpert, till tidningen.

Frågan har uppmärksammats tidigare. En granskning i februari i år visade bland annat att kategorin Feber och värk har de största prisskillnaderna, som då låg på 89 procent i snitt, rapporterade Svensk Farmaci. Sedan dess tycks alltså skillnaden ha ökat något.

Även allergimediciner, förkylningsmediciner och produkter för mage och tarm kostade betydligt mer i butik än online, enligt tidningen.

Kan runda problemet

Ett sätt att runda problemet kan vara att beställa online men hämta direkt i butiken, om det är möjligt.

— Sjukdomsdrabbade konsumenter vill ofta ha apoteksvaror direkt. Ett sätt att runda e-handelns leveranstid och samtidigt få onlinepriset är att välja alternativet att hämta i butik när man handlar på nätet, har Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt, tidigare sagt i ett uttalande.

Foto: ICA Gruppen Frida Ström

Text: Redaktionen