Kalldusch för City Gross – “Tråkigt besked”

2025 10 03

City Gross-övertagandet har inte gått helt som planerat för Axfood.

Som bekant blev City Gross en del av Axfood-gruppen förra året.

Frågan väcktes då om vad som skulle bli av konkurrensen på marknaden – men köpet gick igenom och City Gross verkar numer under Axfood-flagg.

Allt går dock inte helt som planerat – nu tvingas Axfood lägga ner en tredje City Gross-stormarknad sedan övertagandet förra året, rapporterar Dagligvarunytt.

Läggs ner

City Gross i Kungens kurva i Huddinge utanför Stockholm blir i början av januari nästa år butik nummer tre som läggs ner av Axfood.

Stora förluster och negativ försäljningsutveckling ligger till grund för nedläggningen.

–  Vi ser inte längre hur vi kan på ett hållbart och långsiktigt sätt bedriva verksamheten i Kungens kurva vidare. Det är ett väldigt tråkigt besked att ge, säger vd Patrick Grabenbauer.

118 miljoner back

Medan Willys går urstarkt är siffrorna sämre för City Gross.

Under årets första kvartal gick kedjan 118 miljoner back och förlorade marknadsandelar.

Handelsprofessor Ulf Johansson vid Lunds universitet sade så här tidigare i år:

– Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker.

Det är City Gross

Det historiska ögonblicket för City Gross skedde år 1993. 

Då öppnades City Gross Hyllinge. 

Det var startskottet för “hela konceptet”, enligt kedjan.

Efter det etablerades flera butiker runt om i Sverige, från Trelleborg i söder till Sundsvall i norr.

Gick igenom i fjol

Axfood, som är en av Sveriges största dagligvarukoncerner, började sedermera intressera sig för City Gross och 2021 gick koncernen in som minoritetsägare av bolaget.

Tre år senare slog en bomb ned i dagligvarubranschen.

Under 2024 godkändes Axfoods önskan om att förvärva hela City Gross och sedan november 2024 är kedjan en del av Axfood-gruppen.

Läs mer: Biltema öppnar sitt största varuhus i hela Norden

Foto: Axfood

Text: Redaktionen

Panik på Krym – inför ransonering

2026 05 25

Det råder problem i Sevastopol på ockuperade Krymhalvön.

Staden Sevastopol ligger i de sydvästra delarna av den ockuperade halvön.

Där har sedan gårdagen uppstått bränsleproblem.

Nu har myndigheterna på ön infört ransonering – och begränsar hur mycket bensin som invånarna får köpa, rapporterar RBC Ukraine.

Inför ransonering

Bränslebrist har drabbat det ockuperade Sevastopol sedan torsdagskvällen.

Myndigheterna har begränsat bensinförsäljningen till 20 liter per fordon, köer har bildats vid bensinstationer och priserna har stigit.

Detta enligt ryska Telegram-kanaler och ett uttalande från Sevastopols myndigheter.

“Logistiska svårigheter”

Kunder får alltså bara tanka 20 liter bensin just nu.

Pavel Ieno, biträdande chef för stadens administration, säger att man försöker begränsa “panikköp”.

Men utan att precisera exakt vad det handlar om uttalar han sig även om att det finns problem.

– Det finns vissa logistiska svårigheter, vars orsak jag tror är känd för alla.

– För att förhindra panikköp återinför vi en åtgärd som redan tidigare har visat sig vara effektiv.

Läs mer: Rysk attackdrönare nedskjuten i Afrika

Efter attackerna

Ieno uttalar sig inte specifikt om vad anledningen till ransoneringen är.

Men Ukraina har under den senaste tiden genomfört en rad attacker mot rysk energiinfrastruktur.

Nyligen genomförda ukrainska attacker mot ryska oljeraffinaderier har stoppat eller dragit ner på produktionen vid anläggningar som står för runt en fjärdedel av landets totala raffineringskapacitet och mer än 30 procent av dess bensinproduktion, uppger Moscow Times.

“Under kontroll”

Timmar innan ransoneringen i Sevastopol tillkännagavs på fredagen försäkrade Rysslands energidepartement att den inhemska bensinmarknaden förblev ”stabil och under kontroll”. 

Kreml erkände dock denna vecka att ”produktionen kan komma att minska inom vissa områden”, men stod fast vid att man inte såg ”några risker” för rikstäckande bensinbrist. 

Foto: By Maximilian Dörrbecker (Chumwa) - Own work, usingOpenStreetMap datathis file for the orientation map inset, CC BY-SA 2.0

Text: Redaktionen

Svenskt lyxbolag går i konkurs

2026 05 22

Ett svenskt klädmärke tvingas tacka för sig.

Antalet konkurser i Sverige fortsätter att falla – ett gott tecken.

Men inom detaljhandeln ökade antalet i konkurser i april med hela 17 procent.

Ett av de bolag som har tvingats tacka för sig är det svenska klädmärket Bite Studios, rapporterar sajten E-handel.

Lyxbolag i konkurs

Lyxmärket Bite Studios har tillverkat kläder i ekologiska material och har riktat sig mot lyxkategorin.

Bolagets kläder har bland annat sålts hos Zalando, men de har även drivit egen e-handel.

Men en tids ekonomiska svårigheter har lett till att Bite Studios nu tvingas kasta in handduken.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs.

Miljonförluster

Bite Studios har försökt ställa om strategin, men de senaste årens rörelseresultat visar att utvecklingen har varit svår.

Av det senaste bokslutet att döma gjorde bolaget ett rörelseresultat på minus 22 miljoner kronor.

Året dessförinnan landade resultatet på minus 42 miljoner.

Bolaget grundades för tio år sedan och har sedan dess sålt kläder på den svenska marknaden.

Läs mer: Panik på Krym – inför ransonering

Senaste siffrorna

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 16 procent under april månad jämfört med samma period föregående år. 

Inom detaljhandeln ser UC dock en ökning om 17 procent. 

– Trots att konkurserna totalt sett visar tecken på att avta ser vi fortsatt förhöjda nivåer av konkurser inom detaljhandeln, vilket tydligt sticker ut jämfört med både totalbilden, säger UC:s analytiker Amanda Aldestam.

“Pekar på återhämtning”

Aldestam menar dock att det finns vissa positiva tecken.

– Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att konkursstatistik i hög utsträckning är ett bakåtblickande mått och därmed speglar den press som detaljhandeln utsatts för under särskilt utmanande år, säger hon.

– Mot denna bakgrund är det dock positivt att Svensk Handels Stilindex pekar på en återhämtning i modeförsäljningen, vilket kan vara ett tidigt tecken på en gradvis ljusning framöver. 

Foto: C. Deluvio

Text: Redaktionen