Stor taxistrejk – “kunder kommer att drabbas”

2025 04 10

Svenska boltförare går ut i strejk – tills de har fått sin lön utbetald.

Förare hos den svenska taxijätten Bolt väljer att gå ut i strejk under torsdagen.

Taxiunionens ordförande menar också att kunder kommer att drabbas – fram tills dess att Boltchaufförerna får sina löner utbetalda.

Det rapporterar Aftonbladet.

Fick ingen lön alls

I vanliga fall brukar lönerna betalas ut varje tisdag. 

Den här veckan kom det dock ingen lön – och det har inte heller gått att nå Bolt via telefon, säger en drabbad chaufför.

Taxiunionens ordförande Nasar Khan är väldigt kritisk till situationen.

Han meddelar att många förare har stängt ner appen, åtminstone tills de har fått sin lön utbetald.

Kunder kommer att drabbas. Detta är ett typexempel på förarnas brist på insyn i företaget, och vi har inget att säga till om, säger han till Aftonbladet.

“Tekniskt problem”

I en kommentar till tidningen ursäktar sig Bolt för problemet som uppstått, och meddelar att förarna kommer få sin lön inom 1-2 dagar.

Förseningen ska enligt taxijätten bero på “ett tekniskt problem hos bankleverantören”.

Inte första strejken

Det här är inte den första gången som förare för Bolt går ut i strejk. 

Så sent som i oktober vägrade chaufförer från både Bolt och konkurrenten Uber att ta resor till flygplatsen Arlanda, i en protest mot appbolagens höga serviceavgifter och låga priser.

– För de som är beroende av det är det ett modernt slaveri. Man hittar dem i bilen där de ligger och sover, sade Taxiunionens John van Dinter till TV4 då.

“Vill påverka och förbättra”

Taxiunionen har cirka 1200 medlemmar och de allra flesta kör för just Bolt eller Uber. 

Genom en gemensam röst och olika initiativ vill Taxiunionen påverka och förbättra taxibranschen, skriver man på sin webbplats.

Foto: M. Winnecke

Text: Redaktionen

Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre”

2025 06 09

En Ica-handlare i Märsta sätter ord på frustration som många handlare upplever.

Brott i handeln är alltjämt ett stort problem i Sverige.

Nu slår en Ica-butik i Märsta larm om situationen – och menar att det bara blir värre.

Det rapporterar Mitt i.

“Värre och värre”

Ica-handlaren Conny vittnar om det växande problemet.

Enligt honom sker ungefär 130 brott dagligen varje år på Ica Kvantum i Märsta.

– Det har blivit ett samhällsproblem och situationen blir bara värre och värre, säger han till Mitt i.

“Som ett skafferi”

Conny beräknar att stölder kostar butiken så mycket som två miljoner kronor om året.

Det rör sig om såväl små barn som organiserade ligor.

Han har på senare tid träffat politiker i Sigtuna och lokalpolisen för att berätta om utmaningarna.

– Vissa använder butiken som sitt eget skafferi. Många tror att snatteri bara begås av ungdomar men personer i alla åldrar stjäl, fortsätter han.

Conny vill att gränsen för ringa stöld bör sänkas från 1 250 kronor till 50 kronor.

I dagsläget finns istället ett förslag på bordet om att höja gränsen till 1 500 kronor.

Läs mer: Ica-butik firar – bjuder på konsert

Stort problem

För lite drygt ett år sedan larmade även branschorganisationen Svensk Handel om situationen.

Det meddelades då att över hälften av butikerna utsattes för någon form av brott.

“Inte förvånande”

Säkerhetsindex, alltså andelen butiker som utsatts för antingen stöld, ringa stöld, hot eller våld i samband med stöld, inbrott, hotfullt beteende eller blivit utsatta för bedrägeriförsök, blev under det första kvartalet 2024 52 procent.

Det var en ökning jämfört med kvartalet innan, då siffran var 45 procent. 

– Egentligen är vi inte särskilt förvånade över den kraftiga ökningen av stölder, sade Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel då.

– Vi får varje dag in samtal från förtvivlade handlare som trots diverse säkerhetslösningar ser hur stölderna bara fortsätter.

Läs mer: Snabbväxande butikskedjan gasar på – “100 butiker når vi snabbt”

Foto: J. Pettersson

Text: Redaktionen

Google-varning utfärdas – “Se upp”

2025 06 11

Bedragare försöker lura folk genom att kapa Googles varumärke.

De stora bedrägeriproblemen i Sverige fortsätter.

Bedragarna använder sig av en rad olika metoder för att försöka lura folk på pengar.

Nu kommer besked om att Googles varumärke kapas i syfte att bedra, rapporterar Råd & Rön.

Google-varning utfärdas

Det är genom att utge sig komma från den digitala plånbokstjänsten Google Wallet som bedragarna nu skickar ut sms i hopp om att få tillgång till känsliga uppgifter.

Så här kan ett sådant meddelande se ut enligt Råd & Rön:

– Uppdatera ditt Google Wallet-kort innan (ett visst datum, reds, anm.) för att undvika kort och-betalspärr. Besök (länk till hemsida, reds, anm.).

Är bedrägeri

Bedragarens förhoppning är att det tilltänkta offret ska gå in på hemsidan och där lämna ifrån sig känsliga kortuppgifter.

Det rör sig alltså om ett bedrägeri – och den som får detta meddelande som ser ut att komma från Google Wallet gör rätt i att anmäla eller radera meddelandet.

Är medvetna

Google är medvetna om att bedragare med jämna mellanrum kapar deras varumärke i syfte att begå bedrägeribrott.

– Tyvärr försöker bedragare ibland använda Googles varumärke för att lura andra, skriver techjätten.

“Se upp”

Google varnar även för att bedragare använder sig av andra metoder för att med hjälp av det starka varumärket lura människor.

Då kan det exempelvis handla om bedrägeri med teknisk support för Gmail.

– Se upp för webbplatser och popup-fönster från tredje part som utger sig för att erbjuda teknisk support för Gmail och andra Google-produkter. Dessa kontakter och deras webbplatser har ingen koppling till Google och kan utge sig för att erbjuda hjälp med att återställa lösenordet och annan liknande support för Gmail, varnar Google.

– Dessutom kan dessa webbplatser kräva att du skickar en betalning för supporten. Google tar inte betalt för att återställa användaruppgifter eller ändra lösenord.

Läs mer: Postnord varnar kunder – hela Sverige påverkas

Foto: B. Jordan

Text: Redaktionen