Norge drar ifrån Sverige på prestigefylld lista

2025 06 11

Norge har dragit ifrån Sverige på en lista över riktigt rika människor.

Sverige och Europa har haft det tungt ekonomiskt de senaste åren, och det märks på flera sätt.

En ny kartläggning visar att antalet dollarmiljonärer har minskat i Sverige.

I Norge går det desto bättre för de rika, och grannlandet i väst drar nu ifrån Sverige på den prestigefyllda listan.

Färre rika i Sverige

Globalt sett har antalet dollarmiljonärer ökat under 2024, enligt den årliga upplagan av World Wealth Report från Capgemini Research Institute. Nedgången under pandemiåren har visat sig vara tillfällig.

Men Europa halkar efter, och Sverige är ett av de länder där antalet dollarmiljonärer har minskat.

Antalet svenska dollarmiljonärer har minskat med 2,9 procent under 2024 jämfört med 2023. Det finns nu sammanlagt 149 500 dollarmiljonärer i Sverige, enligt sammanställningen. Dessa har en samlad förmögenhet på cirka 372,6 miljarder dollar, vilket är en minskning med 0,6 procent.

– Vi har sett hur flera av de stora europeiska marknaderna stagnerat under året och det har haft en tydlig inverkan på utvecklingen i Sverige också. Samtidigt har den låga BNP-tillväxten och osäkerhet på räntemarknaden med höjda bostadskostnader som följd urholkat köpkraften och förmögenhetsutvecklingen, säger Johan Bergström, ansvarig för finanssektorn på Capgemini Invent, i ett uttalande.

– Förra årets rapport visade på vissa frågetecken för utvecklingen i Sverige och till stor del kvarstår dessa även när vi nu har datan från 2024, tillägger han.

Stor ökning i Norge

För de andra nordiska länderna går det bättre, i synnerhet för Norge.

Där har antalet dollarmiljonärer istället ökat med 2,5 procent, och ligger nu på 215 900. Landet har nu drygt 5 000 fler dollarmiljonärer jämfört med 2023, och deras sammanlagda förmögenhet har ökat med 5 procent.

Norge har alltså betydligt fler dollarmiljonärer än Sverige, trots att landets befolkning är ungefär hälften så stor som Sveriges.

USA har flest dollarmiljonärer, och är också det land som har sett den största ökningen under 2024.

Text: Redaktionen

Chocken: Säger upp samtliga anställda

2026 06 05

Göteborgsbolaget NKC varslar alla anställda.

Uppgifterna kommer på fredagen.

Det Göteborgsbaserade industriföretaget NKC har varslat samtliga anställda om uppsägning.

Detta efter att inte ha fått förlängt kontrakt med huvudkunden SKF, rapporterar Göteborgs-Posten.

Säger upp alla

NKC Manufacturing Sweden har svenskt huvudkontor i Göteborg, och har tidigare varit en del av industrigiganten SKF.

De arbetar bland annat med tillverkning av komponenter i plåt och stål.

Men efter att inte ha fått förlängt kontrakt med SKF sägs nu samtliga anställda upp.

– Det stämmer att SKF har beslutat att inte förlänga avtalet för leverans av hållare till produktionsverksamheten efter innevarande avtal löper ut i september, säger SKF:s presskommunikatör Gösta Andersson till GP.

Över hundra personer

Anledningen till att kontraktet inte förlängdes ska vara av prismässiga skäl.

Enligt den senaste tillgängliga årsredovisningen jobbar omkring 115 personer hos NKC.

– Vi har vetat det någon månad men det blev varsel i tisdags, säger teknikchef Roger Jonson.

De anställda kommer nu att få uppsägningslön.

Läs mer: Överlägsna vinnare – en grupp pensionärer pekas ut

Det är NKC

NKC:s fabrik har funnits sedan 1965 och var ursprungligen en del av SKF Sverige med fokus på komponenter för lagerindustrin.  

Den första april 2011 förvärvades verksamheten av NKC, Nakanishi Metal Works, ett familjeägt företag med säte i Osaka, Japan. 

Bolagets kärnverksamhet omfattar tillverkning av komponenter i plåt, stål och formsprutade material. 

Det är SKF

SKF grundades år 1907. 

Idag finns bolaget i cirka 130 länder och har fler än 38 000 anställda och 17 000 återförsäljare världen över.  

– Våra produkter återfinns överallt i samhället. Våra branschledande lösningar kan användas till att minska friktion överallt där rörelse sker. 

Läs mer: Bland EU:s dyraste – Sverige riskerar ekonomisk baksmälla

Foto: S. Stojchevski

Text: Redaktionen

Valuta störtdyker – har halverats i värde

2026 06 05

Det är tuffa tider för bitcoin-investerare.

Börsen faller ordentligt på andra sidan Atlanten.

Men det är inte bara aktier som backar – även den ledande kryptovalutan bitcoin faller, enligt data från Marketwatch.

Valutan störtdyker

Så sent som förra året handlades en bitcoin för 125 000 dollar.

På fredagen faller kryptovalutan med över fyra procent.

Nu handlas en bitcoin för drygt 60 000 dollar – och har därmed mer än halverats sedan toppnivåerna från förra året.

– Det är lärorikt att se hur tillgångar kan få det tufft när de går från att vara månadens hetaste trend till att plötsligt bli helt omoderna, säger Mark Dowding vid BlueBay Asset Management till Reuters.

Kan bidra

Det spekuleras i en rad bidragande anledningar till raset.

Det enorma intresset för AI-aktier och en rad kommande börsintroduktioner – såsom SpaceX – lockar bort kapital från världens största kryptovaluta. 

Som ett ytterligare slag mot kursen offentliggjorde Michael Saylors Strategy, som är det företag som äger mest bitcoin i världen, i måndags att de har sålt av en del av sitt innehav för första gången sedan 2022. 

Läs mer: Chocken: Säger upp samtliga anställda

Och börsen faller

Stockholmsbörsen backade med lite drygt en halv procent på fredagen.

Men på andra sidan Atlanten är det betydligt tuffare.

Det ledande amerikanska indexet S&P 500 faller med 1,7 procent.

Stigit på sistone

Ännu tuffare är det för Nasdaq – som backar med nästan tre procent.

Detta efter att de amerikanska börsindexen trotsat oroligheterna i Mellanöstern och tuffat på ordentligt under den senaste tiden.

USA och Iran har fortfarande inte nått fram till något fredsavtal, och det viktiga Hormuzsundet är i praktiken fortsatt stängt.

Det har lett till stora farhågor om att högre inflation kan vara att vänta världen över i takt med stigande oljepriser och ansträngda försörjningskedjor.

Foto: P. Borthiry

Text: Redaktionen