Avgift införs – på miljontals paket i Sverige
2025 05 26
Varje år beställer svenska folket miljontals produkter från de kinesiska e-handelsjättarna Shein och Temu.
Enligt en undersökning från Prisjakt har nästan hälften av svenskarna (47 procent) har handlat från Temu eller Shein,
Detta trots att sajterna bland annat kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar, skadliga kemikalier i produkterna och dåliga arbetsvillkor.
Kritiken har fått EU att agera.
För en vecka sedan meddelade EU-kommissionen att man planerar en fast avgift på cirka 2 euro för småpaket som exporteras från utlandet till Europa. Främst beräknas avgiften riktas mot leveranser från Shein och Temu, erfar Financial Times.
Sverige kan inför avgift
Nu ger sig den svenska regeringen in i debatten.
Om EU-avgiften inte bli verklighet kan Sverige införa en hanteringsavgift på nationell nivå. Det skriver finansminister Elisabeth Svantesson (M), energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) och miljö- och klimatminister Romina Pourmokthari (L) på Aftonbladet Debatt.
– Vi har tidigare sagt att köp från kinesiska e-handlare kan uppfattas som ett riktigt klipp. Men baksidan är farliga produkter, höga klimatavtryck och osjyst konkurrens mot svenska och europeiska företag, framhåller ministrarna.
– Regeringen kraftsamlar därför på flera håll för att stoppa den osjysta konkurrensen. Kinesiska e-handelsjättar ska inte ha en gräddfil in i den europeiska marknaden utan betala för den kostnad de orsakar och följa EU:s krav.
Hur hög den eventuella avgiften blir specificeras inte.
Temu svarar
Ett av flera regelverk som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.
Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken via sin svenska pr-byrå Agera.
– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, framhåller pr-byrån i en kommentar till sajten Market.
Shoppingplattformen har också kommenterat anklagelserna i ett mejl till Sveriges Radio.
– Vi kommer att samarbeta fullt ut med denna utredning, inte minst eftersom en sådan granskning på lång sikt gynnar våra kunder, framhåller Temu.
På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.
– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.
Foto: Rupixen
Text: Redaktionen