Jätten skapar eget Bank-ID – har 6 miljoner användare
2025 06 12
Nu kommer uppgifter om en ny konkurrent till Bank-ID.
Bank-ID har över 8,6 miljoner användare och har under de senaste åren vuxit fram som den ledande aktören för digital identifiering.
På sistone har frågan väckts om inte mer konkurrens behövs.
Nu kommer besked om att tjänsten Kivra håller på att skapa sitt eget Bank-ID.
Det rapporterar Dagens industri.
Ny konkurrent
Den digitala brevlådan Kivra har lite drygt 6 miljoner svenska användare.
I början av 2026 siktar Kivra på att lansera ett alternativ till Bank-ID.
– Kivra-id får samma tillitsnivå som bank-id och en rad nya funktioner ovanpå det, säger Kivras vd Henrik Lönnevi till Di.
"Nästa generations"
Kivra beskriver initiativet som "nästa generations digitala identitet".
– KivraID blir en central komponent i företagets satsning på en fullskalig identitetsplånbok, framhåller bolaget i ett pressmeddelande på torsdagsmorgonen.
– Lanseringen av KivraID är ett direkt svar på EU:s ambition att införa en digital identitetsplånbok, vilket syftar till att ge medborgare kontroll över sin egen data och möjliggöra säkra, gränsöverskridande transaktioner.
Läs mer: Google-varning utfärdas – “Se upp”
Det är Bank-ID
Under 2024 nådde Bank-ID 8,6 miljoner unika användare.
Så här ser den utvecklingen ut:
2024: 8,6 miljoner
2023: 8,5 miljoner
2022: 8,4 miljoner
2021: 8,2 miljoner
2020: 7,9 miljoner
2019: 7,6 miljoner
Det är Kivra
Kivra är en digital brevlåda som samlar räkningar och annat som ska betalas.
Tjänsten har drygt 6 miljoner användare i Sverige.
Över 47 000 företag och myndigheter skickar via Kivra
Via tjänsten får användare saker som myndighetsbrev, brev från företag, lönebesked, kreditupplysningar och vårdkallelser.
– Kivra är säkrare än vanlig papperspost. Du slipper fördröjningar och inget kommer bort. Din data är krypterad och bara du kan se ditt innehåll, förklarar Kivra.
Kritiker till Bank-ID har menat att ökad konkurrens behövs med tanke på tjänstens dominans på den svenska marknaden.
Läs mer: Snabbväxande butikskedjan gasar på – “100 butiker når vi snabbt”
Foto: S. Stefancik
Text: Redaktionen