INIFRÅN TESLA: 3 000 anställda slår larm

2025 03 26

Anställda vid en Tesla-fabrik i Tyskland slår larm om arbetsförhållandena.

Tesla har på senare tid uppmärksammats brett – mest på grund av ägaren Elon Musks roll i Vita huset.

Nu uppmärksammas elbilsjätten av en annan anledning – nämligen att 3 000 anställda vid en Tesla-fabrik i Tyskland slår larm om arbetsförhållandena.

Det rapporterar Financial Times.

Slår larm

Arbetare vid Teslas tyska fabrik har undertecknat en namninsamling med krav på bättre arbetsvillkor, samtidigt som det mäktiga IG Metall-facket försöker utöka sitt fotfäste vid den enda europeiska fabriken för Elon Musks elbilsföretag.

Enligt IG Metall har mer än 3 000 anställda – över en fjärdedel av arbetskraften på fabriken – undertecknat en namninsamling med krav på fler raster, bättre bemanning och ett slut på trakasserier från ledningen.

Detta efter att en undersökning från facket visade att mer än 90 procent av personalen hade drabbats av arbetsrelaterade fysiska problem, till exempel ryggsmärtor.

“Finns inte tid”

Arbetarna uppmanar Tesla att införa korta betalda raster och öka personalstyrkan för att få slut på den ”kroniska underbemanningen” på fabriken.

– Ofta finns det inte ens tid att dricka eller gå på toaletten. Ingen kan hålla på så här tills de går i pension, framhåller IG Metall i ett utlåtande.

Det rapporterar Business Insider.

Faller på onsdagen

Tesla-aktien började veckan starkt och steg ordentligt på måndagen.

På onsdagen backar aktien på nytt – och faller med omkring 3,5 procent.

Detta efter att ha backat omkring 40 procent under de senaste tre månaderna.

Ny undersökning

Avanza har tagit reda på vilka amerikanska aktier som småsparare säljer mest just nu, och där hittas Tesla på en mindre smickrande andraplats.

Ännu fler är det dock som säljer livsmedelsföretaget Oatly – som bland annat säljer havredrycksprodukter.

För att se hela listan på vilka amerikanska aktier som småspararna just nu gör sig av med kan du klicka på länken nedan:

Här är aktierna som småspararna säljer just nu

Foto: Tesla fans Schweiz

Text: Redaktionen

23 juni 2026

UPPGIFTER: Akut möte med Putin – har fått ultimatum

2026 06 23

Kreml menar att ett lands självständighet hotas.

Ett akut möte mellan Putin och Belarus diktator Aleksandr Lukasjenko planeras inom kort.

Lukasjenko har ställts inför ett ultimatum – och nu säger Kreml att Belarus suveränitet är hotad.

Träffas inom kort

Den 18 juni ställde Volodymyr Zelenskyj ett ultimatum till Lukasjenko:

Belarus måste inom en vecka ta bort den kommunikationsutrustning som används för att underlätta ryska drönarattacker. Annars kommer Ukraina själva ingripa.

Nu ska Lukasjenko träffa Putin för att diskutera Zelenskyjs ultimatum, rapporterar Kyiv Independent.

Det är Kreml som meddelar att de två allierade diktatorerna ska träffas inom kort.

Kremls talesperson Dmitrij Peskov fördömer Zelenskyjs ultimatum.

Peskov anklagar nu Ukraina för att hota Belarus självständighet.

– När det gäller själva hotet är det förstås ytterst aggressivt: inblandning i ett annat lands inre angelägenheter och ett intrång i ett annat lands suveränitet, säger Peskov, enligt tidningen.

”Vi hyser inga tvivel…”

Peskov menar dock att Belarus kommer att ”skydda sin suveränitet”.

– Vi hyser inga som helst tvivel om att den belarusiska ledningen, och Belarus självt, är kapabla att skydda sin suveränitet, säger Kremls talesperson.

Igår varnade den belarusiska oppositionen för att det finns tecken på att Belarus förbereder sig för att gå in i en mer direkt roll i kriget, enligt tidningen.

Belarus är en nära allierad till Putinregimen.

Ryssland har tillåtits att använda sig av belarusiskt territorium under kriget. Det finns också ryska kärnvapen på belarusisk mark.

Lukasjenko har å sin sida hävdat att Belarus inte vill bli indraget i kriget.

Men nu kräver alltså Zelenskyj att Belarus bevisar detta genom att ta bort den kommunikationsutrustning som finns på landets territorium, och som används av Ryssland vid drönarattacker.

Det handlar om så kallade reläsystem som finns monterade på kommunikationstorn i två regioner i Belarus, nära gränsen till Ukraina.

– Om han verkligen inte vill vara en del av kriget, låt honom ta bort den utrustningen och stänga av den, sade Zelenskyj i samband med sitt ultimatum till Lukasjenko, där han gav diktatorn en vecka på sig att agera innan Ukraina tar saken i egna händer.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

4 juni 2026

Ukrainsk bataljon har slagit nytt rekord i kriget

2026 06 22

Piloter från en ukrainsk drönargrupp har slagit rekord.

Drönare tycks vara den kanske enskilt viktigaste nya teknologin i modern krigföring – någonting som framgått tydligt i samband med kriget mellan Ukraina och Ryssland.

Kremls styrkor skickar som bekant vågor av drönare mot ukrainskt territorium dagligen.

Men nu har en ukrainsk drönargrupp slagit nytt rekord – aldrig tidigare har så många ryska drönare skjutits ner av ett enda förband på en dag, rapporterar Ukrainska Pravda.

Nytt rekord

Ukraina fortsätter att satsa stort på drönarteknologin, för såväl offensiva som försvarsmässiga insatser.

Det är drönarpiloter från Sirius-bataljonen för obemannade system, som tillhör Ukrainas 118:e självständiga mekaniserade brigad, som nu har satt ett nationellt rekord.

Detta genom att förstöra 61 ryska Molniya-drönare på en enda dag.

Bara ett team

Så här lyder ett meddelande från den 118:e brigaden:

– Piloter från Sirius-bataljonen för obemannade system, som tillhör den 118:e självständiga mekaniserade brigaden, har satt ett absolut nationellt rekord i att stoppa fiendens drönare, menas det.

– En enda besättning för jakt- och spårningsdrönare förstörde 61 ryska Molniya-drönare under en och samma dag. Med detta resultat har teamet inte bara mer än fördubblat sin tidigare prestation, utan också lagt ribban högre för hela Ukrainas försvarsmakt. 

Fram till nu låg det högsta registrerade antalet i landet på 44 drönare. 

Men flera tog sig igenom

Flera ryska drönare har dock tagit sig igenom det ukrainska luftförsvaret.

Tio personer har dött och åtminstone 48 personer har skadats i de stora ryska attackerna, uppger Kyiv Independent.

Träffar har registrerats i bland annat Sumy, Zaporizjzja och Odessa.

“Kanske vill de vänta”

I en kommentar menar Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj att Ryssland kan vilja att kriget ska pågå längre än andra världskriget.

– Kriget måste få ett slut. Det har redan skördat liv under ett femte år, menar han.

– Detta fullskaliga krig har pågått längre än första världskriget. Kanske vill Ryssland vänta tills det pågått längre än andra världskriget.

Foto: By АрміяІнформ - https://web.archive.org/web/20240511203727/https://armyinform.com.ua/2024/04/29/pit-operatoriv-bpak-berezhe-krov-pihoty-reportazh-armiyainform-pro-robotu-bomberiv-desantnykiv/, CC BY 4.0

Text: Redaktionen