IKEA knackar på – svenska hushåll får oväntat besök
2025 10 01
Under vecka 40 och 41 får flera svenska hushåll oväntat besök.
Möbeljätten Ikea kommer att knacka på dörren.
Medarbetare från samtliga av Ikeas 22 varuhus i Sverige kommer att besöka utvalda hushåll. Syftet med hembesöken att lyssna, lära och förstå hur livet hemma ser ut för svenskarna, uppger Ikea.
– Det här initiativet handlar är mer än att knacka på dörrar. Genom att besöka människors hem bär vi vidare vår grundare Ingvar Kamprads arv av nyfikenhet och omtanke mot våra kunder. För honom var det viktigt att lyssna med hjärtat, något som vi tar med oss i alla besök, säger Martina Bjuvenius, heminredningschef på Ikea Sverige.
Därför kliver Ikea in i hemmet
Ikeas målsättning är att besöka 350 hushåll runt om i hela landet.
– Med initiativet ”IKEA knackar på” tar vi nu ett samlat grepp om hembesöken och får ett nedslag hur det ser ut runtom i Sverige i oktober 2025. Vi är särskilt nyfikna på att möta de människor vi inte träffar så ofta, eller kanske aldrig har mött, säger Bjuvenius.
Insikterna från hembesöken ska användas till att ta fram nya erbjudande och uppdatera företagets heminredningsexpertis.
– Genom att kliva in i människors hem kliver vi också in i deras verklighet och lär oss mer om hur de lever och hur deras behov ser ut, vilket hjälper oss i att veta hur vi kan bidra till en bättre vardag, säger Martina Bjuvenius och tillägger att besöken även handlar om Ikeas roll som samhällsaktör.
– Det handlar om hur man möter Ikea i alla våra kanaler, vilken inspiration vi kan erbjuda eller vad Ikea som samhällsaktör engagerar sig i. Vi vill att alla som möter oss ska känna igen sig.
FAKTA: Ikeas hembesök
- Under vecka 40 och 41 kommer alla svenska Ikea varuhus från Haparanda i norr till Malmö i söder att besöka hem i sitt närområde. Målsättningen är att 350 hem ska besökas. Ikea gör löpande hembesök men inte i den här omfattningen.
- Syftet med besöken är att förstå mer om det Sverige vi lever i idag samt möta människor som kanske inte är kunder till Ikea idag.
- Insikterna använder vi för att förbli relevanta för de många människorna i vårt erbjudande och vår heminredningsexpertis, men även i vår roll som samhällsaktör. Det kan handla om vilka lösningar man möter i våra varuhus, andra kanaler, eller vad Ikea som samhällsaktör engagerar sig i.
Källa: Ikea Sverige
Foto: F. Tosolini
Text: Redaktionen


