Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre”

2025 06 09

En Ica-handlare i Märsta sätter ord på frustration som många handlare upplever.

Brott i handeln är alltjämt ett stort problem i Sverige.

Nu slår en Ica-butik i Märsta larm om situationen – och menar att det bara blir värre.

Det rapporterar Mitt i.

“Värre och värre”

Ica-handlaren Conny vittnar om det växande problemet.

Enligt honom sker ungefär 130 brott dagligen varje år på Ica Kvantum i Märsta.

– Det har blivit ett samhällsproblem och situationen blir bara värre och värre, säger han till Mitt i.

“Som ett skafferi”

Conny beräknar att stölder kostar butiken så mycket som två miljoner kronor om året.

Det rör sig om såväl små barn som organiserade ligor.

Han har på senare tid träffat politiker i Sigtuna och lokalpolisen för att berätta om utmaningarna.

– Vissa använder butiken som sitt eget skafferi. Många tror att snatteri bara begås av ungdomar men personer i alla åldrar stjäl, fortsätter han.

Conny vill att gränsen för ringa stöld bör sänkas från 1 250 kronor till 50 kronor.

I dagsläget finns istället ett förslag på bordet om att höja gränsen till 1 500 kronor.

Läs mer: Ica-butik firar – bjuder på konsert

Stort problem

För lite drygt ett år sedan larmade även branschorganisationen Svensk Handel om situationen.

Det meddelades då att över hälften av butikerna utsattes för någon form av brott.

“Inte förvånande”

Säkerhetsindex, alltså andelen butiker som utsatts för antingen stöld, ringa stöld, hot eller våld i samband med stöld, inbrott, hotfullt beteende eller blivit utsatta för bedrägeriförsök, blev under det första kvartalet 2024 52 procent.

Det var en ökning jämfört med kvartalet innan, då siffran var 45 procent. 

– Egentligen är vi inte särskilt förvånade över den kraftiga ökningen av stölder, sade Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel då.

– Vi får varje dag in samtal från förtvivlade handlare som trots diverse säkerhetslösningar ser hur stölderna bara fortsätter.

Läs mer: Snabbväxande butikskedjan gasar på – “100 butiker når vi snabbt”

Foto: J. Pettersson

Text: Redaktionen

22 juni 2026

2 200 drönare har skickats upp – Zelenskyj avslöjar

2026 06 22

Ukrainas president avslöjar nya uppgifter.

Rysslands attacker fortsätter att skaka det ukrainska samhället.

Under söndagen sammanfattar Volodymyr Zelenskyj veckan som ligger bakom.

De ryska attackerna har varit omfattande, rapporterar Kyiv Post.

– Presidenten rapporterar att ryska styrkor under den senaste veckan har avfyrat nästan 2 200 attackdrönare, över 1 800 styrda flygbomber och 87 missiler mot ukrainskt territorium, uppger tidningen.

– I uttalandet redogjorde han också för de senaste civila förlusterna som följde av dessa attacker, inklusive dödsfall i regionerna Zaporizjzja, Sumy och Poltava.

Stor attack i helgen

Ukrainska samhällen nära fronten är särskilt drabbade av de ryska attackerna, menar Zelenskyj.

Bland annat har regioner som Dnipropetrovsk, Charkiv, Odessa, Sumy och Donetsk mött stora utmaningar den senaste tiden.

Attackerna under helgen gav särskilt svåra konsekvenser i två regioner.

– Presidenten tog upp de offer som följde av bombningarna lördagen den 20 juni, uppger tidningen.

– De styrda flygbombsattackerna i Zaporizjzja resulterade i fem dödsfall och 26 skadade. I regionen Poltava orsakade attackerna två dödsfall och skadade 12 personer, inklusive sex barn.

Vädjar om hjälp

Ukrainas president vänder sig också till landets understödjare.

Nu krävs ett snabbt agerande för att kunna stoppa de ryska attackerna, menar Zelenskyj.

– Det är viktigt att snabbt genomföra allt, först och främst leveransen av luftvärnsrobotar, så att de nya bidragen ger verkligt skydd från ständiga ryska attacker, säger han, enligt tidningen.

Kan ta kontroll

De ukrainska styrkorna har på vissa platser tryckt tillbaka de ryska trupperna under våren.

Men från den strategiskt viktiga staden Kostjantynivka i östra Ukraina kommer nu rapporter om ett svårt läge, rapporterar BBC.

Ryska soldater har infiltrerat området och det är i dagsläget svårt att fastslå vem som har kontrollen över staden.

– De tar sig in i områden bakom våra ryggar och i urbana förhållanden är det extremt svårt att driva ut dem, säger en ukrainsk drönarpilot som opererar i området, enligt kanalen.

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen

22 jun 26

Positivt besked till alla som äger begagnade bilar

2026 06 22

Ett glädjande besked ges till alla som äger äldre bilar.

Ägare av äldre bilar kan nu andas ut.

Detta efter att EU-parlamentet har fattat beslut om det omdiskuterade ELV-direktivet, där hotet om tvångsskrotning av äldre fordon nu är avfört.

Motorentusiaster lättade

När EU-kommissionen för tre år sedan presenterade sitt förslag till uppdatering av ELV-direktivet, (End of Life Vehicle) växte snabbt oron bland bilägare och motorentusiaster i hela Europa.

Direktivet, som styr hur uttjänta fordon ska hanteras, väckte farhågor om att äldre bilar skulle kunna klassas som skrot och därmed tas bort från vägarna.

Nu är det slutgiltiga beslutet fattat – och tonen är betydligt mer positiv.

– Det är uppenbart att regeringen lyssnat till motorentusiasterna. Sveriges position har i mångt och mycket varit densamma som den många av oss inom motorkulturen förespråkat. Regeringen har fått andra länder att förstå hur viktigt motorkulturen är för Sverige, säger Anders Ydstedt, ordförande i Kungliga Automobil Klubben (KAK).

Veteranbilar undantas

Trots att den nya EU-förordningen innebär skärpta krav på återvinning och ett ökat producentansvar, finns ett viktigt undantag.

Veteranbilar omfattas inte av de regler som tidigare väckt oro för tvångsskrotning.

– Det här är ett viktigt besked för alla som engagerar sig i att bevara fina gamla bilar. Vi behöver en stark miljölagstiftning och höga krav på återvinning, men vi ska inte skrota vårt kulturarv. Jag är mycket nöjd med att vi lyckats skydda veteranbilarnas status i förhandlingarna, säger Jonas Sjöstedt, EU-parlamentariker för Vänsterpartiet.

Beslutet ses som en kompromiss där miljökrav och kulturhistoriska värden balanseras.

– Genom dagens beslut har vi lyckats säkra att de fina gamla bilarna från 50- och 60-talet får fortsätta rulla på svenska vägar, Jonas Sjöstedt (V).

Införs i Sverige

Trots att beslutet nu ses som en framgång menar motororganisationer att arbetet fortsätter, särskilt när reglerna ska införas i Sverige.

Kungliga Automobil Klubben lyfter vikten av hur lagstiftningen tolkas nationellt.

– Bilägare måste få avgöra själva vilka som blir morgondagens fordon, även nya bilar ska kunna bli historiska. Det viktiga att bevaka framöver för oss är nu hur svenska myndigheter hanterar implementeringen. Att detta görs på rätt på rätt med en generös tolkning är avgörande för motorkulturens framtid, säger Anders Ydstedt, ordförande, i KAKs expertråd.

Foto: A Suprun

Text: Redaktionen