Här är drycken som rusar i popularitet – i hela världen

2025 06 05

En dryck ökar kraftigt i popularitet och ser nu ut att nå andraplatsen på en viktig lista över konsumenternas preferenser.

Nu är sommaren här och många vill svalka sig med en iskall dricka i värmen.

Konsumenternas dryckespreferenser är dock på väg att förändras.

Det gäller inte minst när det handlar om öl, där en särskild ölsort nu har nått rekordstor popularitet globalt.

Når en ny milstolpe

Allt fler törstiga konsumenter föredrar alkoholfri öl, rapporterar NBC News.

Den alkoholfria ölen förväntas i år nå en ny milstolpe.

I år räknar man med att alkoholfri öl ska gå om ale, och därmed bli den näst populäraste ölkategorin. Det visar en ny prognos i branschrapporten IWSR.

Prognosen gäller för hela världen.

Den totala ölvolymen minskade med runt 1 procent under 2024, men den alkoholfria ölen ökade istället med 9 procent globalt.

Många konsumenter har börjat minska ned på sin alkoholkonsumtion, vilket märks genom den alkoholfria ölens ökande popularitet.

Den är dock fortfarande långt ifrån lika populär som den mest omtyckta ölkategorin.

Långt till att bli populärast

Trots den alkoholfria ölens växande popularitet har den fortfarande bara cirka 2 procent av den globala ölmarknadsandelen, enligt kanalen.

Den solklart mest populära ölkategorin är lager, som har en marknadsandel på 92 procent.

Men den alkoholfria ölen förväntas bli allt mer populär även de kommande åren, enligt IWSR:s prognos.

De förutspår att alkoholfri öl kommer att växa i popularitet med 8 procent årligen fram till 2029.

Ale förväntas istället minska i popularitet med cirka 2 procent per år under samma period.

Det är tydligt att alkoholfri öl blir allt mer populärt, och många ölproducenter satsar stort på att nå ut till de konsumenter som föredrar ett alkoholfritt alternativ.

Trenden att välja alkoholfria alternativ är särskilt tydlig bland yngre generationer, uppger kanalen. Alkoholfritt är framför allt populärt bland så kallade Millennials, men även Generation Z dricker mindre alkohol än vad flera tidigare generationer har gjort i samma ålder.

Foto: R Khreiss

Text: Redaktionen

Rysk bransch i kris – konkurskaos

2025 09 15

Ännu en rysk bransch har stött på enorma problem.

Den ryska ekonomin kantas av stora utmaningar.

Situationen i tågsektorn, kolindustrin och flygsektorn är tuff.

Nu kommer även uppgifter om att den ryska fastighetsbranschen är i kris, rapporterar RBC Ukraine.

Konkurskaos

Investeringarna i rysk fastighetsmarknad sjönk med nästan 50 procent under första halvåret 2025.

Andra indikatorer tyder på omfattande konkurser bland fastighetsutvecklare.

Enligt uppgifter riskerar mellan 20 och 30 procent av alla utvecklare i Ryssland konkurs.

Låg efterfrågan

Den ukrainska underrättelsetjänsten uppger att byggsektorn lider av låg efterfrågan, begränsat statligt stöd och en omdirigering av resurser till kriget i Ukraina. 

Detta har lett till lägre försäljning, högre skuldbörda och stoppade byggprojekt.

– De mest utsatta är företag inom segmentet för massbostäder som är beroende av efterfrågan på bolån, menas det.

– Mer än 19 procent av byggherrarna skjuter officiellt upp slutförandet av sina projekt, och förseningar på mer än sex månader placerar dem i kategorin ”problematiska”.

Sänkt räntan

Den ryska centralbanken har nu sänkt räntan från 18 till 17 procent.

Landets centralbank varnade dock för att situationen kommer att förvärras, inte förbättras, främst på grund av det växande budgetunderskottet, rapporterar Politico.

Över målet

Centralbanken siktar på en inflationstakt på cirka fyra procent – att jämföra med målet i Sverige och USA som är två procent.

Officiella uppgifter visar att inflationen sjönk till 8,1 procent i augusti från 8,8 procent i juli. 

Många analytiker anser dock att den faktiska inflationstakten är betydligt högre.

Samtidigt råder oro över att den ryska ekonomin kan vara på väg mot en recession.

Putin fortsätter att trycka in pengar i krigskassan för att fortsätta bedriva kriget i Ukraina samtidigt som flera sektorer på hemmaplan har det kämpigt.

Läs mer: Nya regler för ryssar i Sverige

Foto: S. Sakharovskyj

Text: Redaktionen

Svenskt företag säljs till USA – för 10 miljarder

2025 09 16

Ett svenskt AI-företag säljs till USA för en miljardsumma.

Den artificiella intelligensens framfart har varit på mångas läppar under de senaste åren.

Techjättar som Google, Microsoft och Meta satsar stora pengar på AI.

Nu kommer besked om att det svenska AI-företaget Sana köps upp av den amerikanska mjukvarujätten Workday för 1,1 miljarder dollar – motsvarande ungefär 10 miljarder kronor.

Säljs till USA

Workday är noterat på New York-börsen med ett marknadsvärde på omkring 60 miljarder dollar.

Intresset som företaget har fattat för svenska Sana har nu blivit så pass konkret att Sana säljs till mjukvarujätten.

– Workday har ingått ett definitivt avtal om att förvärva Sana, ett ledande AI-företag som bygger nästa generations verktyg för företagskunskap, framhåller Workday i ett pressmeddelande.

– Sana kommer att driva en ny Workday-upplevelse – där kunskap, data, handling och lärande förenas och skapar den nya fronten för arbete.

“Kommer hjälpa oss”

Gerrit Kazmaier, chef för produkt och teknik hos Workday, tycks vara mycket nöjd med affären.

– Sanas team, AI-inbyggda tillvägagångssätt och vackra design ligger helt i linje med vår vision att omforma framtidens arbete, säger han.

– Detta kommer att göra Workday till den nya "front door" för arbete, som levererar en proaktiv, personlig och intelligent upplevelse som frigör oöverträffade AI-förmågor för arbetsplatsen.

Det är Sana

Stockholmsbaserade Sana grundades för nio år sedan och har sedan dess tagit in 130 miljoner dollar i total finansiering.

Företaget har arbetat med olika typer av AI-lösningar som Workday nu har fått upp intresse för och kommer att integrera i deras egna produkter.

Våg av affärer

Transaktionen förväntas slutföras under det fjärde kvartalet av Workdays räkenskapsår 2026, vilket slutar den 31 januari, rapporterar Bloomberg.

Affären är en del av en våg av affärsaktiviteter inom HR-mjukvarusektorn, efter att riskkapitalbolaget Thoma Bravo förra månaden gick med på att köpa Workdays konkurrent Dayforce för 12,3 miljarder dollar.

Foto: C. Lässman resp Istryfry Marcus

Text: Redaktionen