Här är drycken som rusar i popularitet – i hela världen

2025 06 05

En dryck ökar kraftigt i popularitet och ser nu ut att nå andraplatsen på en viktig lista över konsumenternas preferenser.

Nu är sommaren här och många vill svalka sig med en iskall dricka i värmen.

Konsumenternas dryckespreferenser är dock på väg att förändras.

Det gäller inte minst när det handlar om öl, där en särskild ölsort nu har nått rekordstor popularitet globalt.

Når en ny milstolpe

Allt fler törstiga konsumenter föredrar alkoholfri öl, rapporterar NBC News.

Den alkoholfria ölen förväntas i år nå en ny milstolpe.

I år räknar man med att alkoholfri öl ska gå om ale, och därmed bli den näst populäraste ölkategorin. Det visar en ny prognos i branschrapporten IWSR.

Prognosen gäller för hela världen.

Den totala ölvolymen minskade med runt 1 procent under 2024, men den alkoholfria ölen ökade istället med 9 procent globalt.

Många konsumenter har börjat minska ned på sin alkoholkonsumtion, vilket märks genom den alkoholfria ölens ökande popularitet.

Den är dock fortfarande långt ifrån lika populär som den mest omtyckta ölkategorin.

Långt till att bli populärast

Trots den alkoholfria ölens växande popularitet har den fortfarande bara cirka 2 procent av den globala ölmarknadsandelen, enligt kanalen.

Den solklart mest populära ölkategorin är lager, som har en marknadsandel på 92 procent.

Men den alkoholfria ölen förväntas bli allt mer populär även de kommande åren, enligt IWSR:s prognos.

De förutspår att alkoholfri öl kommer att växa i popularitet med 8 procent årligen fram till 2029.

Ale förväntas istället minska i popularitet med cirka 2 procent per år under samma period.

Det är tydligt att alkoholfri öl blir allt mer populärt, och många ölproducenter satsar stort på att nå ut till de konsumenter som föredrar ett alkoholfritt alternativ.

Trenden att välja alkoholfria alternativ är särskilt tydlig bland yngre generationer, uppger kanalen. Alkoholfritt är framför allt populärt bland så kallade Millennials, men även Generation Z dricker mindre alkohol än vad flera tidigare generationer har gjort i samma ålder.

Foto: R Khreiss

Text: Redaktionen

Nya regler för föräldraledighet och sjukpenning – det här gäller

2025 06 24

Regeringen går fram med flera förslag på lagändringar för Försäkringskassans utbetalningar.

Enligt äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje (M) kommer förslagen leda till en enklare administration, samt färre felaktiga utbetalningar och återkrav.

För det första kommer Försäkringskassan att ges möjlighet att ompröva beslut om bland annat sjukpenning och föräldrapenning när förhållanden har ändrats.

Enligt regeringen kommer det bli enklare för myndigheten att ändra ett beslut, vilket kommer att leda till att den enskilde inte får för mycket bidrag som sedan måste betalas tillbaka.  

– Onödigt stelbent reglering ska inte drabba enskilda personer som försöker göra rätt för sig. Den som i dag till exempel har fått rätt till sjukpenning för tre månader, och sedan hör av sig efter två månader för att hon eller han börjar jobba igen, måste fortfarande få hela summan utbetalad för att därefter återkrävas på den del som personen inte har rätt till. Det är inte rimligt, säger Anna Tenje.

– De förslag som nu remitteras ska göra det lätt att göra rätt.

Anmälningsplikten slopas

Regeringen föreslår också att den så kallade anmälningsplikten ska slopas – det vill säga regeln om att föräldrar måste anmäla att man tänker vara föräldraledig för att kunna ansöka om ersättning.

Enligt dagens regelverk måste en anmälan göras senast samma dag som ledigheten börjar.

Men nu ska anmälningsplikten bort.

– Att ta bort anmälningsplikten skulle förenkla för föräldrar som ansöker om föräldrapenning och dessutom förenkla Försäkringskassans administration, framhåller regeringen.

Regeringen ska återkomma med ett definitivt beslut senast den 10 oktober.

LÄS MER HÄR:

Ica-butik tvingas till nödåtgärder | Ekonomibladet

Alkoholskatt sänks – det här gäller | Ekonomibladet

Kalldusch för ryska krigskassan | Ekonomibladet

Foto: Pexels

Text: Redaktionen

Tung konkurs i bilbranschen – går under efter 104 år

2025 06 24

Nu kommer besked om ytterligare en tung konkurs i bilindustrin.

Under de senaste åren har bilbranschen stått inför stora utmaningar.

Högt ränteläge och en sval köpmarknad har ställt till det för många aktörer – inte minst i Tyskland.

Nu kommer besked om en ny tung konkurs i bilbranschen – den här gången rör det sig om en av Tysklands största bildelstillverkare.

Ny tung konkurs

Den tyska fordonsunderleverantören Neapco Europe GmbH har ansökt om konkurs efter 104 år.

Enligt en rapport i tidningen ”Aachener Zeitung” påverkas cirka 500 anställda av de finansiella svårigheterna.

Företaget har länge varit en av de största industriella arbetsgivarna i den tyska staden Düren.

– Det aviserade steget är en bitter nyhet ur staden Dürens synvinkel, särskilt som vi har arbetat intensivt med alla inblandade under de senaste åren för att göra företaget redo för framtiden, säger Dürens borgmästare Frank Peter Ullrich till tyska Express.

– Tyvärr har detta nu resulterat i ett internt företagsbeslut som vi inte har något lokalt inflytande över.

Gjorde vad de kunde

Under de senaste åren har staden Düren gjort allt som står i dess makt för att stödja företaget – bland annat med sin extremt företagsvänliga politik, till exempel den lägsta handelsskatten i hela regionen.

Orsaken till konkursen sägs vara ett utgående kontrakt med det amerikanska moderbolaget.

Produktionen är i nuläget planerad att fortsätta fram till december 2025.

Grundades 1921

Företaget grundades 1921 som New England Auto Products Corporation och har rötter som går tillbaka till demokratiseringen av bilismen i USA. 

År 1924 antogs namnet Neapco officiellt.

Europa och USA

Det internationella moderbolaget har kontor i såväl USA som Tyskland, Polen och Turkiet.

Neapco är främst specialiserat på konstruktion av drivsystem. 

Enligt deras webbplats levererar företaget till nästan alla större biltillverkare. 

Bland dessa finns märken som Audi, BMW, Ford, Volkswagen, Mercedes, Opel och Renault.

Företaget är det senaste av en rad tyska aktörer som har stött på betydande ekonomiska bekymmer de senaste åren.

Foto: C. Aranda

Text: Redaktionen