Här är drycken som rusar i popularitet – i hela världen
2025 06 05
En dryck ökar kraftigt i popularitet och ser nu ut att nå andraplatsen på en viktig lista över konsumenternas preferenser.
Nu är sommaren här och många vill svalka sig med en iskall dricka i värmen.
Konsumenternas dryckespreferenser är dock på väg att förändras.
Det gäller inte minst när det handlar om öl, där en särskild ölsort nu har nått rekordstor popularitet globalt.
Når en ny milstolpe
Allt fler törstiga konsumenter föredrar alkoholfri öl, rapporterar NBC News.
Den alkoholfria ölen förväntas i år nå en ny milstolpe.
I år räknar man med att alkoholfri öl ska gå om ale, och därmed bli den näst populäraste ölkategorin. Det visar en ny prognos i branschrapporten IWSR.
Prognosen gäller för hela världen.
Den totala ölvolymen minskade med runt 1 procent under 2024, men den alkoholfria ölen ökade istället med 9 procent globalt.
Många konsumenter har börjat minska ned på sin alkoholkonsumtion, vilket märks genom den alkoholfria ölens ökande popularitet.
Den är dock fortfarande långt ifrån lika populär som den mest omtyckta ölkategorin.
Långt till att bli populärast
Trots den alkoholfria ölens växande popularitet har den fortfarande bara cirka 2 procent av den globala ölmarknadsandelen, enligt kanalen.
Den solklart mest populära ölkategorin är lager, som har en marknadsandel på 92 procent.
Men den alkoholfria ölen förväntas bli allt mer populär även de kommande åren, enligt IWSR:s prognos.
De förutspår att alkoholfri öl kommer att växa i popularitet med 8 procent årligen fram till 2029.
Ale förväntas istället minska i popularitet med cirka 2 procent per år under samma period.
Det är tydligt att alkoholfri öl blir allt mer populärt, och många ölproducenter satsar stort på att nå ut till de konsumenter som föredrar ett alkoholfritt alternativ.
Trenden att välja alkoholfria alternativ är särskilt tydlig bland yngre generationer, uppger kanalen. Alkoholfritt är framför allt populärt bland så kallade Millennials, men även Generation Z dricker mindre alkohol än vad flera tidigare generationer har gjort i samma ålder.
Foto: R Khreiss
Text: Redaktionen