Hälften av svenska fondsparare gör samma misstag

2025 05 07

Många svenska fondsparare missar samma sak, uppger FI.

Att spara i fonder har blivit till lite av en folkrörelse.

Men Finansinspektionen har märkt av att hälften av alla svenska fondsparare gör samma onödiga misstag.

Det handlar om att inte ta reda på fondavgiften, förklarar Finansinspektionen i ett pressmeddelande.

Har inte koll

Trots att de flesta svenskar sparar i fonder känner varannan inte till vad fondavgiften är.

– Fondavgifter kan variera stort och påverkar din möjlighet till avkastning. säger Moa Langemark konsumentskyddsekonom på FI.

– Därför bör du ta reda på vad du betalar innan du investerar i en fond. Om du betalar mer för till exempel en aktivt förvaltad fond ska den också ge bättre avkastning, annars får du inte vad du betalar för.

Läs faktabladet

FI passar även på att meddela hur man tar reda på detta.

Det kan finnas flera avgifter för fonder, men den största brukar vara förvaltningsavgiften. 

Den utgör en procentuell avgift på det förvaltade kapitalet.

För att ta reda på hur höga en fonds löpande kostnader är, i vilka förvaltningsavgiften ingår, kan du titta i fondens faktablad som bland annat finns på fondbolagets hemsida. 

Där kan du även hitta information om fondens mål, övriga avgifter samt en länk till fondens historiska avkastning.

Foto: C. Liverani

Text: Redaktionen

Succé för populär bredbandsleverantör – 500 000 svenska kunder

2025 05 06

Bredbandsleverantören Bahnhof går som tåget.

Under första kvartalet 2025 uppgick Bahnhofs omsättning till 536 miljoner kronor. En ökning med 9 procent jämfört med motsvarande period ifjol.

Bolagets vinstmarginal under kvartalet uppgick till 70,5 miljoner kronor, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med 2024.

– Första kvartalet 2025 präglas av tillväxt med fortsatt stabil lönsamhet. Rörelseresultatet ökar till 70,5 miljoner kronor Omsättningen ökar samtidigt med 9,2 procent till 536,4 miljoner kronor, framhåller Bahnhof i ett uttalande.

Nya kunder 

Vidare meddelar bredbandsbolaget att kundbasen expanderar. Omkring en halv miljon hushåll väljer Bahnhofs internettjänster.

– Den organiska tillväxten på privatsidan fortsätter med framför allt villor och bostadsrätter som motor för tillväxten. Den sista mars 2025 har Bahnhof totalt 488 562 hushåll som har någon av Bahnhofs snabba fibertjänster. Det är en organisk nettotillväxt i Sverige med 2 101 nya kunder för kvartalet, uppger bredbandsleverantören.

Samtidigt fortsätter Bahnhof att växa i utlandet.

I Norge, Danmark, Finland, och Tyskland fortsätter det svenska bredbandsbolaget att expandera verksamheten.

”Årets bredbandsoperatör”

I början av mars utsågs Bahnhof till ”Årets bredbandsoperatör” av branschtidningen Telekomnyheterna. Det är sjätte året i rad som bolaget tar hem utmärkelsen, som baseras på enkätsvar från 1 882 slumpvis utvalda bredbandsanvändare runt om i landet.

– Först och främst: Tack till alla våra kunder! Ert förtroende betyder allt, det är ju för er vi finns. Nu är det sjätte året i rad vi får ta emot det här priset, och det gör vi med ödmjukhet. Problem kan uppstå även hos oss. Men vi kommer aldrig sluta jobba för att bli ännu bättre, och fortsätta leverera Sveriges bästa bredband, sade Bahnhofs vd Jon Klarung i samband med vinsten.

Foto: Stephen Phillips - Hostreviews.co.uk

Text: Redaktionen

Apotekskedjan i konkurs – igen

2025 05 06

Den amerikanska apotekskedjan Rite Aid går i konkurs.

Det är inte första gången Rite Aid har fått det så pass tufft att konkurs är det enda alternativet.

Nu är det dock dags igen.

Efter att ha ansökt om konkurs i oktober 2023 befinner sig nu Rite Aid i samma sits igen, rapporterar CNN.

Går i konkurs

Den ekonomiskt ansträngda apotekskedjan meddelar att de letar efter en köpare och att återansökan om konkursskydd enligt "Chapter 11" i USA kommer att underlätta den processen. 

Företaget uppger att det kommer att hålla sina butiker öppna under hela konkursen.

“Finns intresse”

Vd Matt Schroeder kommenterar beskedet.

– Även om vi har fortsatt att möta finansiella utmaningar, som intensifieras av den snabba utvecklingen inom detaljhandeln och sjukvården där vi verkar, är vi uppmuntrade av ett stort intresse från ett antal potentiella nationella och regionala strategiska förvärvare, säger han.

– När vi nu går vidare är våra viktigaste prioriteringar att säkerställa oavbrutna apotekstjänster för våra kunder och att bevara jobben för så många medarbetare som möjligt.

Foto: A. Czapp

Text: Redaktionen