Grönt ljus från Trump – slår till mot Ryssland

2026 01 08

Donald Trump tillåter att USA rör sig framåt med ett nytt sanktionspaket mot Ryssland.

24 timmar och mer har gått.

USA, Ukraina och Ryssland har fortfarande inte lyckats enas om något fredsavtal.

Istället fortsätter kriget på marken, vapen skickas till både länder från deras allierade och sanktioner införs på löpande band.

Nu kommer besked om att Donald Trump har gett grönt ljus – USA rör sig framåt med ett nytt sanktionspaket, rapporterar Kyiv Independent.

Grönt ljus

President Donald Trump har godkänt att gå vidare med ett blocköverskridande lagförslag om Rysslandssanktioner. 

Detta öppnar dörren för en eventuell omröstning i senaten redan nästa vecka, enligt senator Lindsey Graham. 

Om lagstiftningen antas skulle den innebära sekundära sanktioner mot länder som Kina, Brasilien och Indien som köper rysk olja och gas, i syfte att begränsa en betydande finansieringskälla för Rysslands krig mot Ukraina.

“Kan straffa”

Så här låter det från den amerikanska senatorn:

– Detta lagförslag kommer att göra det möjligt för president Trump att straffa de länder som köper billig rysk olja och därmed finansierar Putins krigsmaskin, säger han.

Senaste nytt

Ryska styrkor bedöms sannolikt vara oförmögna att samtidigt ersätta de förluster de lider i Ukraina och bygga upp sina strategiska reserver.

Detta på grund av omfattande förluster av militärt materiel under krigets gång.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Är oförmögna

ISW förklarar.

– Den ryska oförmågan att forma divisioner enligt mallen för mekaniserade divisioner från före 2022 stämmer överens med ISW:s bedömning, rapporterar tankesmedjan.

– Förluster av utrustning under kriget, otillräcklig produktion av stridsfordon samt taktiska skiften – som gynnar massiva infanterianfall och infiltration framför mekaniserade anfall – har lett till att ryska styrkor istället optimerats för positionskrigföring.

Foto: Official White House Photo by Molly Riley

Text: Redaktionen

Flamingo-missiler har slagit ner

2026 06 10

Ukraina har träffat flera ryska måltavlor med drönare och missiler.

På onsdagsmorgonen kommer uppgifter om nya ukrainska attacker mot Ryssland.

Ett oljeraffinaderi i den ryska staden Samara har träffats av ukrainska drönare.

Samtidigt har en tillverkningsanläggning i Tjeboksary träffats av missiler under natten, rapporterar Kyiv Independent.

Nya attacker

Oljeraffinaderiet Kuybyshevskiy i Samara oblast – beläget omkring 800 kilometer från gränsen mellan Ryssland och Ukraina – har träffats av drönare.

Filmklipp på sociala medier visar lågor och rök vid platsen efter attacken.

Ukraina fortsätter därmed att attackera måltavlor hundratals kilometer från gränsen med drönare.

Vid flera tillfällen har drönarna åkt så långt som 1 500 kilometer från gränsen.

Missilattack mot Tjeboksary

Men det är inte bara drönare som har slagit ner i Ryssland.

I Tjeboksary i Tjuvasjien träffades en forsknings- och tillverkningsanläggning av ukrainska missiler.

Fabriken försörjer den ryska försvarsindustrin, inklusive delar till Orion-drönare och Iskander-robotar, enligt Ukrainas militära underrättelsetjänst. 

Ukrainas flygvapen har inte uppgett vilken typ av missil som användes i attacken.

Sociala medieuppgifter gör dock gällande att det ska ha varit Ukrainas egna Flamingo-missiler.

Ryska attacker

Även Ryssland har skickat drönare under natten till onsdagen, bland annat mot Odessa oblast.

Bostadshus har träffats i samband med den ryska attacken, rapporterar RBC Ukraine.

– I ett av dem blev en lägenhet på femte våningen helt utbränd. Branden släcktes snabbt av räddningstjänsten, kommenterar Ukrainas flygvapen.

– En 46-årig kvinna skadades. Hon fördes till sjukhus och får all nödvändig vård. 

Inga tecken

Något fredsavtal mellan Ryssland och Ukraina tycks ännu inte vara nära förestående.

Trump-administrationen har lagt mindre fokus på fredsförhandlingarna i samband med det pågående kriget i Mellanöstern.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har sagt att om Vladimir Putin inte har någon avsikt att inleda fredsförhandlingar så kommer de ukrainska attackerna att fortsätta.

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen

10 juni 2026

Norge förlorar miljarder – pekar ut Sverige

2026 06 10

Norge förlorar miljardbelopp på grund av Sverige.

Miljarder norska kronor försvinner över gränsen till Sverige.

Nu slår en norsk branschorganisation larm om grannlandet.

Rasar mot miljardförlusten

Den norska gränshandeln i Sverige beräknas uppgå till 11,3 miljarder norska kronor per år.

Nu slår den norska dagligvarubranschen larm om det stora pengatappet till Sverige, rapporterar Dagligvarunytt.

Branschorganisationen NHO Mat og Drikke, som ungefär motsvarar Livsmedelsföretagen i Sverige, menar att ojämna handelsvillkor mellan länderna ställer till problem för norska livsmedelsbutiker nära gränsen.

Det beror bland annat på Norges skattepolitik, som leder till att Sverige gynnas, enligt organisationen.

– Det vi framför vill ta upp är att punktskatterna på tobak och alkohol är så mycket högre i Norge än i Sverige. Om man är ute efter det blir det väldigt lönsamt att åka till Sverige, säger Petter Haas Brubakk, administrativ direktör på NHO Mat og Drikke, enligt tidningen.

”Sverige känns som USA”

Brubakk menar att flera stora köpcentra vid gränsen till Norge närmast för tankarna till USA.

– Nordby Center eller Charlottenberg känns ju som Walmart i storlek. Man får känslan av att man är i USA, säger Petter Haas Brubakk, enligt tidningen.

Att norrmän åker över till Sverige för att handla är ingenting nytt, och inte ett problem i sig, enligt branschorganisationen.

Det man vänder sig emot är den norska skattepolitiken.

Den förstärker obalansen mellan länder och skapar extra starka incitament för norrmän att åka över till Sverige istället för att handla i norska butiker, menar man.

40 procent når Sverige på 1,5 timme

NHO Mat og Drikke har slagit larm tidigare, exempelvis när Sverige sänkte matmomsen i våras.

– Med lägre priser blir handelsläckaget ännu större. De på andra sidan gränsen har helt andra konkurrensvillkor än oss, sade Petter Haas Brubakk till Dagsavisen då.

Billigare drivmedel på den svenska sidan gör också resan mer lönsam för norrmännen, har Brubakk tidigare sagt enligt SvD.

Påverkan på norsk dagligvaruhandel är stor eftersom 40 procent av Norges befolkning bor inom 90 minuters bilresa från Sverige, påpekar Brubakk, rapporterar tidningen.

Text: Redaktionen