5 juni 2026

Grön koncern kollapsar – en rad bolag går i konkurs

2026 06 26

Koncernen Niutech ansöker om konkurs.

Koncernen Niutech Group grundades 2020 och har sedan dess verkat inom marknaden för grön digital infrastruktur. 

De har förvärvat verksamheter inom design, projektering, installation och serviceuppdrag inom nätdesign, fibernät, mobiltelefoni, el, energilagring, energioptimering och solenergi. 

Men förra året försattes koncernens största dotterbolag i konkurs – och nu kommer besked om att hela koncernen kollapsar.

Koncernen kollapsar

Niutech har bland annat haft Telenor, Tele2, Telia, Ericsson och Vasakronan som kunder.

Förra året gick dock dotterbolaget Sun4Energy Sweden i konkurs – och på grund av en rad olika utmaningar går nu hela koncernen i konkurs.

– Beslutet har fattats efter en grundlig genomgång av koncernens finansiella ställning samt de organisatoriska och leverantörsrelaterade utmaningar i flera av dotterbolagen som påverkat verksamheterna den senaste tiden, framhåller koncernen i ett pressmeddelande.

En rad bolag

Koncernens konkurs innebär att följande dotterbolag också stupar:

- Calltech Sweden AB 

- Idé El Stockholm AB 

- Tammp AB 

- Data Networks VBY AB 

- Sun4Energy Nord AB 

Läs mer: Lavrov dundrar mot Marco Rubio

I Sölvesborg

Ett av dotterbolagen som går i konkurs är telekombolaget Tammp AB, beläget i Sölvesborg.

Ett 20-tal anställda påverkas, rapporterar Sydöstran.

– Detta har varit ett mycket svårt beslut för alla berörda, och vi är djupt ledsna över att behöva meddela konkursansökan, säger Niutechs vd Klas Zetterman.

Tufft för aktieägarna

Niutech-aktien var noterad på NGM Nordic och hade innan konkursen 866 ägare på Avanza och 240 stycken på Nordnet.

Aktien har fallit med lite drygt 98 procent de senaste tre åren, enligt data från Marketwatch.

– Under kvartal 2 2026 har koncernen dock fortsatt påverkats av svaga marknader inom bl a digital infrastruktur som fiberinstallationer och telekom samt av organisatoriska utmaningar, meddelar bolaget.

Foto: iXimus

Text: Redaktionen

20 september 2025

”Aldrig sett något liknande” – Apple slår larm

2026 06 26

Apple höjer priserna på vissa produkter i USA.

Under de senaste åren har den artificiella intelligensens framfart lyfts fram som den hetaste trenden på börsen.

Storbolag som Microsoft, Google och Amazon satsar hundratals miljarder dollar på AI.

Men i takt med att datacenter byggs ut så ökar även efterfrågan och kostnaden för minne och lagring.

Nu höjer Apple priserna på iPads och MacBooks i USA på grund av utvecklingen, rapporterar CNBC.

Höjer priserna

Apple höjer priserna på olika varianter av iPads och MacBooks i USA med mellan hundra och trehundra dollar.

Det beskrivs som företagets första formella steg för att vältra över de högre minnes- och lagringskostnaderna på konsumenterna.

Apple framhåller att “vi vet att detta inte är några välkomna nyheter, och vi arbetar outtröttligt för att hitta lösningar”.

“Aldrig sett något liknande”

I en kommentar meddelar techjättens team att de aldrig har sett något liknande.

– Konsumentelektronikbranschen står inför en utmaning utan motstycke, menas det.

– Den snabba expansionen av AI-datacenter har skapat en extraordinär våg av efterfrågan på minne och lagring. Vi har aldrig tidigare sett ett komponentpris stiga så mycket, så snabbt. 

Läs mer: Rubio går emot ryssarna – ”Stämmer inte”

Syns på efterfrågan

Minneschiptillverkaren Micron har varit het på börsen med anledning av bristen på minne och lagring.

Under gårdagen släppte bolaget sin efterlängtade kvartalsrapport.

Micron prognostiserade då omsättning som ligger långt över förväntningarna, och meddelade att deras kunder har förbundit sig till 22 miljarder dollar för att säkra leveranser av minneschips. 

Vd-kommentaren

Vd Sanjay Mehrotra vittnade i rapporten om den enorma efterfrågan.

– Vi förväntar oss att den strama marknadssituationen kommer att hålla i sig bortom kalenderåret 2027, som ett resultat av den AI-drivna efterfrågan inom alla segment i kombination med strukturella utbudsbegränsningar, sade Mehrotra enligt Reuters.

Foto: T. Vu

Text: Redaktionen

26 juni 2026

Ryskt besked till Rumänien – kommer stängas ner

2026 06 26

Ryssland går ut med besked till Rumäniens ambassadör.

I slutet av maj flög en rysk drönare in i Rumänien och träffade ett högt hyresbostadshus i staden Galati.

De boende evakuerades och två skadades i explosionen i staden som ligger nära den ukrainska gränsen.

Rumäniens försvarsministerium identifierade drönaren som en rysk attackdrönare, av samma sort som Moskva ofta använder vid attacker mot Ukraina.

Fördömdes

Händelsen orsakade stor turbulens. Både Nato och EU gick ut och fördömde agerandet.

– Natos generalsekreterare Mark Rutte lovade att alliansen var redo att försvara varje tum av allierat territorium, medan EU kallade kraschen för ett vårdslöst brott mot europeiskt luftrum, uppger Kyiv Post.

Från rumänskt håll kallade man incidenten för den allvarligaste sedan den fullskaliga invasionen mot Ukraina inleddes 2022. Landet svarade också med att stänga Rysslands konsulat i staden Constanța och Rysslands konsul skickades ut ur landet.

Stänger ner

Nu svarar Ryssland på agerandet.

Det rumänska konsulatet i Sankt Petersburg kommer stängas ner och landets generalkonsul utvisas ur landet, rapporterar Kyiv Post.

– Rysslands utrikesministerium kallade på torsdagen till sig Rumäniens ambassadör Cristian Istrate, uppger tidningen.

– Han fick en diplomatisk notis där det framgår att Rumäniens generalkonsul i Sankt Petersburg förklaras persona non grata och att konsulatet stängs.

Draget var väntat med tanke på den tidigare markeringen från Rumänien, anser landets utrikesministerium.

Nytt stöd till Ukraina

EU är på väg att besluta om ett nytt stöd till Ukraina, med villkoret att landet ska genomföra flera reformer framöver, rapporterar Ukrainska Pravda.

– Vi har föreslagit ett betydande stödpaket för Ukraina – cirka 100 miljarder euro för nästa budgetperiod – och dessa pengar kommer att vara villkorade av att uppfylla reformkraven, säger Anna Jarosz-Friis, som jobbar med Ukrainafrågor vid EU-kommissionen, enligt tidningen.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen