Grön koncern kollapsar – en rad bolag går i konkurs
2026 06 26
Koncernen Niutech ansöker om konkurs.
Koncernen Niutech Group grundades 2020 och har sedan dess verkat inom marknaden för grön digital infrastruktur.
De har förvärvat verksamheter inom design, projektering, installation och serviceuppdrag inom nätdesign, fibernät, mobiltelefoni, el, energilagring, energioptimering och solenergi.
Men förra året försattes koncernens största dotterbolag i konkurs – och nu kommer besked om att hela koncernen kollapsar.
Koncernen kollapsar
Niutech har bland annat haft Telenor, Tele2, Telia, Ericsson och Vasakronan som kunder.
Förra året gick dock dotterbolaget Sun4Energy Sweden i konkurs – och på grund av en rad olika utmaningar går nu hela koncernen i konkurs.
– Beslutet har fattats efter en grundlig genomgång av koncernens finansiella ställning samt de organisatoriska och leverantörsrelaterade utmaningar i flera av dotterbolagen som påverkat verksamheterna den senaste tiden, framhåller koncernen i ett pressmeddelande.
En rad bolag
Koncernens konkurs innebär att följande dotterbolag också stupar:
- Calltech Sweden AB
- Idé El Stockholm AB
- Tammp AB
- Data Networks VBY AB
- Sun4Energy Nord AB
Läs mer: Lavrov dundrar mot Marco Rubio
I Sölvesborg
Ett av dotterbolagen som går i konkurs är telekombolaget Tammp AB, beläget i Sölvesborg.
Ett 20-tal anställda påverkas, rapporterar Sydöstran.
– Detta har varit ett mycket svårt beslut för alla berörda, och vi är djupt ledsna över att behöva meddela konkursansökan, säger Niutechs vd Klas Zetterman.
Tufft för aktieägarna
Niutech-aktien var noterad på NGM Nordic och hade innan konkursen 866 ägare på Avanza och 240 stycken på Nordnet.
Aktien har fallit med lite drygt 98 procent de senaste tre åren, enligt data från Marketwatch.
– Under kvartal 2 2026 har koncernen dock fortsatt påverkats av svaga marknader inom bl a digital infrastruktur som fiberinstallationer och telekom samt av organisatoriska utmaningar, meddelar bolaget.
Foto: iXimus
Text: Redaktionen


