Google gör jätteförvärv – största någonsin

2025 03 19

Google-ägaren Alphabet uppges förvärva cybersäkerhetsbolaget Wiz.

Alphabet – som äger Google – gör nu det största förvärvet i bolagets historia.

Techjätten uppges köpa cybersäkerhetsfirman Wiz för hela 32 miljarder dollar – motsvarande ungefär 333 miljarder svenska kronor.

Det rapporterar CNN.

Största någonsin

Om förvärvet går igenom så blir det det största i Alphabets historia.

Förvärvet av det privatägda Wiz innebär en stor satsning från Googles sida på molnsäkerhet och cybersäkerhet under en period av explosiv tillväxt för artificiell intelligens. 

Wiz-affären, som är föremål för myndighetsgodkännande, överträffar lätt Googles tidigare största övertagande: En mindre framgångsrik affär 2012 för att köpa Motorola Mobility för 12,5 miljarder dollar. 

Google skulle senare avyttra Motorola till stor förlust.

Baserade i New York

New York-baserade Wiz har haft en explosionsartad tillväxt sedan starten för bara fem år sedan.

Företaget grundades av Assaf Rappaport, Ami Luttwak, Yinon Costica och Roy Reznik, som träffades för flera år sedan när de värvades till Unit 8200, cyberunderrättelseavdelningen inom Israels försvarsmakt.

– Wiz har åstadkommit så mycket på relativt kort tid, men cybersäkerheten rör sig i en rasande fart och det måste vi också göra. Tiden är nu inne, har Rappaport sagt om bolagets utveckling.

Tungt på börsen

Uppgifterna om förvärvet har emellertid inte gett någon reaktion vad gäller Googles aktie.

På onsdagen tappade aktien drygt två procent.

Det framgår av data från Marketwatch.

Har fallit

Google är en av flera techjättar vars aktie har tappat ordentligt under årets inledande månader.

Det rör sig om ett fall på omkring 15 procent.

Bland andra techjättar vars aktier har fallit finns Microsoft – som precis som den bredare börsen har drabbats av osäkerhet kring räntor, inflation och Trumps kommande tullar.

De ledande amerikanska indexen S&P 500, Dow Jones och Nasdaq har alla backat i år.

Foto:  P. Czerwinski

Text: Redaktionen

Kängan till Europa – “Har inget att säga till om”

2025 12 02

Från ryskt håll menas det att den europeiska rösten är meningslös.

Fredsförhandlingarna fortsätter – men ledande personer som Marco Rubio och Volodymyr Zelenskyj har sagt att det kan ta tid.

Ryssarna har inte uttalat sig mycket gällande fredsprocessen – men på måndagskvällen vill en ledamot i den ryska statsduman skicka ett meddelande till Europa.

De har ingenting att säga till om, menar han.

“Inget att säga till om”

EU-toppen Kaja Kallas har tidigare sagt att Ryssland måste göra eftergifter för att nå fred.

Leonid Slutskij, ordförande för internationella kommittén i den ryska statsduman, menar att ryssarna inte bryr sig nämnvärt.

– Europeiska huvudstäder kan fortsätta att ta emot Zelenskyj så länge de vill, men de kommer aldrig att ha något meningsfullt inflytande på fredsprocessen. Europa håller snabbt på att förlora sin position som en viktig historisk aktör, säger Slutskij enligt den statliga ryska nyhetsbyrån TASS.

Starka reaktioner

Kaja Kallas har reagerat starkt på uppgifter om ukrainska eftergifter – som exempelvis handlar om minskningen av det krigshärjade landets militära styrkor.

Kallas vill istället att Ryssland ska minska storleken på deras armé och komma med sina egna eftergifter.

Kallas ord

EU-toppen menar att fokus bör vara på vilka eftergifter Ryssland ska stå för, istället för Ukraina.

– I varje fredsavtal måste vi fokusera på hur vi får eftergifter från rysk sida, så att de upphör med aggressionen för gott och inte försöker ändra gränser med våld, säger Kallas enligt Politico.

– Vi har en angripare och ett offer. Fokus bör ligga på vad Ryssland, angriparen, måste göra, inte på vad Ukraina, offret, måste offra.

Svåraste frågan

Från både amerikanskt och ukrainskt håll låter det som att fredsförhandlingarna rör sig framåt.

USA:s utrikesminister Marco Rubio har dock understrukit att det är mycket arbete kvar innan något fredsavtal skrivs under.

Diskussioner om territorium bedöms vara den svåraste frågan att lösa för förhandlarna.

Foto: By Number 10 - Prime Minister Keir Starmer visits Ukraine, CC BY 2.0

Text: Redaktionen

BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

2025 12 01

En och samma storbank är sämst på tre av fyra områden.

De svenska storbankerna har fått mycket uppmärksamhet i samband med kostnadskrisen – då bankerna samtidigt drog in storvinster.

På måndagsmorgonen har Svenskt Kvalitetsindex släppt en ny undersökning som visar hur storbankerna presterar.

Då framgår att en och samma storbank är sämst på tre av fyra undersökta områden.

“Sämsta banken”

Den nya undersökningen är ingen rolig läsning för Swedbank.

Swedbank – med 3,8 miljoner privatkunder och 250 000 företagskunder i Sverige – får lägst betyg på tre av fyra områden.

Vad gäller kundnöjdheten i kategorierna bolån, fastighetslån och sparande rankas Swedbank längst ner.

Privatlån är den enda kategorin där Swedbank inte ligger sist – men storbanken hamnar fortfarande under branschsnittet på det området.

Tung dom

Så här låter det från Svenskt Kvalitetsindex:

– Handelsbanken får genomgående högst betyg och presterar särskilt starkt inom sparande, menas det.

– Swedbank hamnar lägst i årets mätning på alla områden utom privatlån, och inom bolån ligger betyget klart under index 60, gränsen för missnöjda kunder.

Toppar kategorierna

Om än Handelsbanken presterar bra i helheten toppar inte banken någon av kategorierna.

Här är bankerna som toppar de fyra kategorierna:

Kundnöjdhet Bolån: SBAB – 72,3 (branschsnitt 64,9)

Kundnöjdhet Fastighetslån: SBAB – 74,5 (branschsnitt 70,9)

Kundnöjdhet Sparande: Avanza – 77,6 (branschsnitt 70,0)

Kundnöjdhet Privatlån: MedMera Bank – 75,9 (branschsnitt 67,2)

Svårt med bolånen

Bolånekategorin tappar 2,9 enheter i kundnöjdhet och når sin lägsta nivå på flera år. 

Kunder med fastighetslån är i stort sett lika nöjda som i fjol, medan sparande, och särskilt privatlån, visar en ökad kundnöjdhet.

– Bolån är en produkt med hög komplexitet och stor ekonomisk betydelse, vilket gör tydlighet och enkelhet avgörande för en bra kundupplevelse, framhåller Svenskt Kvalitetsindex i ett pressmeddelande.

– När aktörer inte lyckas förklara räntebindningar, amorteringskrav och andra centrala begrepp på ett begripligt sätt uppstår frustration.

Foto: M. Lis resp Riksbanken

Text: Redaktionen