Glädjande uppgifter om Gripens framtid

2025 06 26

Nu kommer ett glädjande besked för Saabs stridsflyg.

Gripen E är nästa generations stridsflyg som tillverkas av Saab.

Nu kommer ett glädjande besked gällande introduktionen av Gripen E.

Ett nytt kontrakt innebär att stridsflygets introduktion säkras.

Säkrar Gripens framtid

Saab har fått en stororder från Försvarets materielverk, FMV, meddelar företaget.

Det handlar om ett ordervärde som uppgår till cirka 2,9 miljarder kronor.

– Vi är mycket glada över att stödja Flygvapnet i att skydda Sveriges luftdomän, säger Lars Tossman, chef för Saabs affärsområde Aeronautics, i ett uttalande.

Kontraktet avser ytterligare utrustning för tillverkning av Gripen E.

Avtalet innebär att introduktionen av Gripen E säkras, uppger Saab.

Samtidigt kommer även Gripen C/D-flottan att vara fortsatt tillgänglig över en längre tid.

– Kontraktet säkerställer full tillgänglighet för Gripen C/D-flottan och möjliggör samtidigt att Gripen E kan införas i Försvarsmakten med ny utrustning, vilket säkrar dess operativa livslängd under kommande årtionden, säger Lars Tossman.

Glädjebesked tidigare i juni

Det ursprungliga kontraktet avseende Gripen E tecknades 2013.

Det kontrakt som nu har undertecknats är ett tillägg till det.

Det är ännu ett positivt besked för Saab, som även har fått ett annat glädjebesked tidigare i juni.

Då blev det klart att Saab kommer att göra en jätteaffär med Colombia.

Det sydamerikanska landet har meddelat att man kommer att skriva kontrakt med Saab i september, angående överföringen av Jas Gripen-stridsflygplan.

Colombia har valt Gripen framför franska Rafale och amerikanska F16.

– Vi räknar med att skriva under kontraktet i september, och sedan väntas de första planen levereras ungefär 18 månader senare, säger Colombias försvarsminister Pedro Sánchez till colombianska medier, vilket Ekonomibladet tidigare har rapporterat om.

Kontraktet gäller mellan 16 och 24 stridsflygplan.

Foto: Saab

Text: Redaktionen

Anstormning till Clas Ohlson – efterfrågan har exploderat

2025 08 07

Clas Ohlson gör succé under sommaren.

Detaljhandelsjätten Clas Ohlson gör succé bland kunderna i sommaren.

Butikskedjan fortsätter att öka sin försäljning, och efterfrågan på vissa specifika produkter har ökat explosionsartat.

Kundrusning i sommar är del i en längre framgångstrend för Clas Ohlson.

”Försäljningen växte kraftigt”

Clas Ohlsons försäljning ökade i juli, och nettoomsättning uppgick till 1 010 Mkr, vilket är en ökning med 10 procent. Under perioden maj-juli noteras en ökning med sju procent.

– Tack vare hög relevans brett över sortimentet växte försäljningen kraftigt på samtliga hemmamarknader i juli, säger detaljhandelsjättens vd och koncernchef Kristofer Tonström i ett uttalande.

En hemlighet bakom kundrusningen under sommaren har varit att Clas Ohlson har varit duktiga på att anpassa sig efter årstiden, menar han.

– Produkter som gynnades av det varma vädret sålde extra bra och organisationen visade prov på flexibilitet genom att snabbt köpa in fler produkter när efterfrågan tog fart, säger Kristofer Tonström.

Bra sommarsäsong

I sommarvärmen har det bland annat varit stor efterfrågan på fläktar hos många butikskedjor i år. Men Clas Ohlson har även en rad andra säsongsrelaterade produkter – alltifrån kylväskor och hängmattor, till grillar och SUP-brädor.

Och efterfrågan har alltså varit stor under sommaren. Nu hoppas man på ett fortsatt stort kundintresse även i höst.

– Vi ser nu fram emot en försäljningshöst där fokus, som alltid, är att arbeta med alla delar i affären för att skapa hållbar och lönsam tillväxt, säger Kristofer Tonström.

Clas Ohlson har också utökat butiksbeståndet med 8 butiker netto jämfört med samma period förra året, och har nu totalt 241 butiker.

Längre trend av framgång

Detaljhandelskedjans framgångsrika sommar ingår i en längre trend av framgångar och ökad försäljning.

I början av juli visade Clas Ohlsons årsredovisning att företaget har slagit nya rekord i försäljning, vilket MarcusOscarsson.se har rapporterat.

– Vi har stärkt vår marknadsposition under året med fler produktnyheter, en växande kundbas och en försäljningsutveckling som överträffat vårt långsiktiga omsättningsmål, konstaterade butikskedjan i rapporten.

Foto: Clas Ohlson

Text: Redaktionen

Booking.com anklagas – har tvingat fram högre priser

2025 08 07

Resesajten Booking.com stäms av tusentals hotell i Europa.

Tusentals hotell i Europa stämmer hotellbokningssajten Booking.com.

Anledningen är att man anklagar den enormt populära sajten för att snedvrida marknaden.

Hotellen anser bland annat att de har hindrats från att erbjuda lägre priser.

10 000 hotell har anslutit sig

Mer än 10 000 europeiska hotell har anslutit sig till stämningsansökan, rapporterar The Guardian.

De anser att Booking.com under en 20-årsperiod har snedvridit marknaden på ett sätt som har gynnat sajten och missgynnat hotellägarna.

– Över 10 000 hotell har redan anslutit sig till det paneuropeiska initiativet för att kräva ersättning för ekonomiska förluster som orsakats av Booking.com:s användning av olagliga klausuler om bästa pris, säger den eurpeiska hotell- och restaurantorganisationen Hotrec i ett uttalande, enligt tidningen.

De som står bakom stämningsansökan vänder sig emot Booking.com:s ”bästa pris”-klausuler. De menar att hotellen har satts under stor press att inte erbjuda rum till lägre priser på andra plattformar, till exempel på sina egna hemsidor.

Skälet har varit att Booking.com har velat motverka det man kallar ”free rider”-bokningar, där kunder letar upp ett hotell på sajten men sedan går direkt till hotellets hemsida – eller till någon annan plattform – för att boka hotellet.

”Orättvisa villkor”

Booking.com ändrade klausulen 2024, men stämningsansökan gäller hela 20-årsperioden 2004-24 då hotellen anser att de har missgynnats av kraven från Booking.com, som är en stor sajt där många hotell känner att de måste finnas med.

– Europeiska hotellägare har länge lidit av orättvisa villkor och orimliga kostnader. Nu är det dags att stå enade och kräva upprättelse, säger Hotrecs ordförande Alexandros Vassilikos, enligt tidningen.

Booking.com menar dock att kritiken är missvisande och att deras klausul inte har brutit mot reglerna.

De hänvisar också till en undersökning där 74 procent av hotellägare uppger att Booking.com har gjort deras verksamhet mer lönsam.

Men alla håller alltså inte med.

– När de fick kontroll över marknaden kunde Booking öka sina provisioner och utöva mycket större press på hotellägarnas marginaler, säger Véronique Siegel från den franska hotellbranschorganisationen Umih, enligt tidningen.

Foto: K. Angelso resp Jeshoots.com

Text: Redaktionen