Glädjebesked om Gripens framtid

2025 06 25

Nu kommer ett glädjande besked för Saabs stridsflyg.

Gripen E är nästa generations stridsflyg som tillverkas av Saab.

Nu kommer ett glädjande besked gällande introduktionen av Gripen E.

Ett nytt kontrakt innebär att stridsflygets introduktion säkras.

Säkrar Gripens framtid

Saab har fått en stororder från Försvarets materielverk, FMV, meddelar företaget.

Det handlar om ett ordervärde som uppgår till cirka 2,9 miljarder kronor.

– Vi är mycket glada över att stödja Flygvapnet i att skydda Sveriges luftdomän, säger Lars Tossman, chef för Saabs affärsområde Aeronautics, i ett uttalande.

Kontraktet avser ytterligare utrustning för tillverkning av Gripen E.

Avtalet innebär att introduktionen av Gripen E säkras, uppger Saab.

Samtidigt kommer även Gripen C/D-flottan att vara fortsatt tillgänglig över en längre tid.

– Kontraktet säkerställer full tillgänglighet för Gripen C/D-flottan och möjliggör samtidigt att Gripen E kan införas i Försvarsmakten med ny utrustning, vilket säkrar dess operativa livslängd under kommande årtionden, säger Lars Tossman.

Glädjebesked tidigare i juni

Det ursprungliga kontraktet avseende Gripen E tecknades 2013.

Det kontrakt som nu har undertecknats är ett tillägg till det.

Det är ännu ett positivt besked för Saab, som även har fått ett annat glädjebesked tidigare i juni.

Då blev det klart att Saab kommer att göra en jätteaffär med Colombia.

Det sydamerikanska landet har meddelat att man kommer att skriva kontrakt med Saab i september, angående överföringen av Jas Gripen-stridsflygplan.

Colombia har valt Gripen framför franska Rafale och amerikanska F16.

– Vi räknar med att skriva under kontraktet i september, och sedan väntas de första planen levereras ungefär 18 månader senare, säger Colombias försvarsminister Pedro Sánchez till colombianska medier, vilket Ekonomibladet tidigare har rapporterat om.

Kontraktet gäller mellan 16 och 24 stridsflygplan.

Foto: Saab

Text: Redaktionen

USA säger nej – Putin kan andas ut

2025 06 25

Den amerikanska senaten har gett klartecken till Donald Trump att slå till med stor kraft mot den ryska diktaturen.

Över 80 senatorer är överens om ett omfattande sanktionspaket mot Ryssland, som skulle omforma globala handelsrelationer och energimarknaden fundamentalt.

Enligt den republikanske senatorn Lindsey Graham innehåller det nya lagförslaget tullar på 500 procent på alla importvaror från länder som handlar med Moskva. Länder som exempelvis köper rysk olja och gas kan drabbas av de skyhöga tullarna.

Senatorn har beskrivit de föreslagna åtgärderna som ”benkrossande sanktioner mot Ryssland”.

Säger nej

Nu svarar Vita huset.

Utrikesminister Marco Rubio utesluter nya amerikanska sanktioner mot Ryssland.

– Om vi krossar dem med fler sanktioner förlorar vi sannolikt möjligheten att kunna föra dialog om en vapenvila.  Vem ska då prata med dem? säger han till Politico.

– Presidenten är medveten om när tiden är inne för nya ekonomiska åtgärder och administrationen samarbetar med kongressen för att ge Trump lämplig flexibilitet, fortsätter utrikesministern. 

Vill inte stänga fönstret för samtal 

Enligt Rubio skulle nya sanktioner från USA markera ett slut på ”fredsförhandlingarna”.

– Om det händer betyder det sannolikt att fönstret för att prata med Ryssland är stängt.

USA kommer att fortsätta att arbeta för ett eldupphör, enligt Rubio. 

– Vi kommer fortsätta att engagera oss. Om det finns en möjlighet för oss att göra skillnad och få dem (Ryssland, reds.anm.) att delta i förhandlingar, så tar vi den.

Inga tecken på fredsavtal

Ukraina och EU har vädjat om att USA ska införa nya sanktioner mot Ryssland. Särskilt efter att den ryske ledaren Vladimir Putin avvisat flera amerikanska försök att förhandla fram en vapenvila.

Terrorbombningarna fortsätter

Samtidigt fortsätter ryska styrkor att terrorbomba ukrainska städer och byar.

Under det senaste dygnet har minst 23 personer dödats och över 300 skadats i ryska attacker, rapporterar Kyiv Independent.

Foto: Official White House Photo by Molly Riley

Text: Redaktionen

Tung konkurs i bilbranschen – går under efter 104 år

2025 06 24

Nu kommer besked om ytterligare en tung konkurs i bilindustrin.

Under de senaste åren har bilbranschen stått inför stora utmaningar.

Högt ränteläge och en sval köpmarknad har ställt till det för många aktörer – inte minst i Tyskland.

Nu kommer besked om en ny tung konkurs i bilbranschen – den här gången rör det sig om en av Tysklands största bildelstillverkare.

Ny tung konkurs

Den tyska fordonsunderleverantören Neapco Europe GmbH har ansökt om konkurs efter 104 år.

Enligt en rapport i tidningen ”Aachener Zeitung” påverkas cirka 500 anställda av de finansiella svårigheterna.

Företaget har länge varit en av de största industriella arbetsgivarna i den tyska staden Düren.

– Det aviserade steget är en bitter nyhet ur staden Dürens synvinkel, särskilt som vi har arbetat intensivt med alla inblandade under de senaste åren för att göra företaget redo för framtiden, säger Dürens borgmästare Frank Peter Ullrich till tyska Express.

– Tyvärr har detta nu resulterat i ett internt företagsbeslut som vi inte har något lokalt inflytande över.

Gjorde vad de kunde

Under de senaste åren har staden Düren gjort allt som står i dess makt för att stödja företaget – bland annat med sin extremt företagsvänliga politik, till exempel den lägsta handelsskatten i hela regionen.

Orsaken till konkursen sägs vara ett utgående kontrakt med det amerikanska moderbolaget.

Produktionen är i nuläget planerad att fortsätta fram till december 2025.

Grundades 1921

Företaget grundades 1921 som New England Auto Products Corporation och har rötter som går tillbaka till demokratiseringen av bilismen i USA. 

År 1924 antogs namnet Neapco officiellt.

Europa och USA

Det internationella moderbolaget har kontor i såväl USA som Tyskland, Polen och Turkiet.

Neapco är främst specialiserat på konstruktion av drivsystem. 

Enligt deras webbplats levererar företaget till nästan alla större biltillverkare. 

Bland dessa finns märken som Audi, BMW, Ford, Volkswagen, Mercedes, Opel och Renault.

Företaget är det senaste av en rad tyska aktörer som har stött på betydande ekonomiska bekymmer de senaste åren.

Foto: C. Aranda

Text: Redaktionen